Назад

Под наблюдение и контрол: общинските предприятия и тяхната дейност

Общинските предприятия са втората значима категория след общинските търговски дружества (за които вече многократно писахме), позволяваща на общините да предоставят пряко услуги на своите граждани. От тяхната дейност зависи количеството, „цената“ и най-вече качеството на някои от ключовите местни публични услуги, съответно и удовлетворението на населението от местната власт. Същевременно обаче общинските предприятия могат да бъдат обект на лошо управление, корупционни схеми или разхищение на публичен ресурс.

Предприятията са структури в рамките на общинската администрация, създадени съобразно предвидения ред и изискванията на Закона за общинската собственост. Най-често те са второстепенни разпоредители с бюджет към общината. В момента в 110 общини (от общо 265) в България функционират 268 предприятия. Най-много общински предприятия има в община Пловдив – 14 броя, а в 58 общини има само едно предприятие. Във всички предприятия са заети 14,5 хиляди души.

Видовете услуги, които общинските предприятия предоставят, варират значително, като 27% от предприятията извършват дейности в областта на чистотата, благоустройството, озеленяването и комуналните услуги. Други 19% се занимават с управление на общински имоти – предоставяне под наем на общинска собственост, най-вече паркинги, гаражи и общински пазари. Не са малко предприятията, които предоставят обредни услуги (сватби, погребения, кръщенета) – 8% от всички. Голяма част от общинските предприятия извършват съвместно разнообразни дейности, поради което е трудно да се класифицират само в една категория. Повечето услуги, които предприятията предоставят, могат да се определят като „непазарни“ по своя характер – обикновено за тях не е налице свободна размяна, поради което и не може да се формира пазарна цена. Това налага и силното субсидиране на дейността на общинските предприятия от общинския бюджет. Когато е възможно, предприятията събират такси за услугите, които предоставят.

Базата данни за общинските търговски дружества и общинските предприятия, която за първи път ИПИ събра и публикува преди няколко седмици, дава възможност да се направи преглед и на финансовото измерение на дейността на общинските предприятия. Тъй като в случая трудно можем да говорим за финансов резултат под формата на печалба или загуба, разглеждаме данни от една страна за собствените приходи на предприятията и субсидията, която получават от общинския бюджет, а от друга – разходите (по икономически елементи), които те извършват.

През 2021 г. приходите на предприятията надхвърлят 303 млн. лева. В приходната част е видно силното доминиране на субсидиите в бюджета на предприятията – и през двете разглеждани години те са над 80% от общите приходи. Собствените приходи на предприятията са формирани най-вече от такси за предоставени услуги и приходи от наеми. Структурата на разходите показва обичайно разпределение с превес на разходите за персонал (60% от общите), следвани от разходите за издръжка. Капиталовите разходи са ниски, но едно обяснение може да търсим във факта, че в отделни случаи общинските предприятия се помещават в сгради на общината, в които има и други разпоредители или администрация и ако се налагат капиталови разходи, те се отчитат в общия бюджет на общината. За една година и разходите, и приходите са нараснали с близо 15%.

Дали предоставянето на местни услуги е по-лесно чрез общинско търговско дружество или общинско предприятие зависи от различни фактори, но то е резултат от съзнателния избор на общината какво, къде и как да предоставя. Общинските предприятия са по-лесни за контролиране, тъй като са част от общинската администрация, но пък натоварват местната власт с до известна степен несвойствени за нея функции. За да е успешен местният модел на управление обаче, е нужно отчетност, отговорност и вземане на решения, базирани на данни и анализ.

***

Материалът е изготвен по проект на ИПИ „Общинските дружества в действие – инвентаризация, анализ и препоръки за по-добро управление“ (№BG05SFOP001-2.025-0040), финансиран по Приоритетна ос № 2 „Ефективно и професионално управление в партньорство с гражданското общество и бизнеса“ по процедура BG05SFOP001-2.025 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор „Повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“ на Оперативна програма „Добро управление”.


Свързани публикации.