Правна програма

Според действащата Конституция България е правова държава. Това означава не просто че се създават и спазват определени предписания (закони), а че международно признатите ценности като справедливост, свобода, неприкосновеност на личността и равенство пред закона са поставени над силата и властта.
Върховенството на закона (правото) в България следва да бъде приоритет за цялото общество и още повече за институциите, които са създадени чрез закона и следва да работят съобразно неговия дух, смисъл и цели.
Усещането за справедливост и правосъдие са дефицитни, а редица международни и вътрешни проучвания сочат, че доверието към съдебната власт е достигнало критично ниски нива. Вярваме, че българските институции и особено органите на съдебната власт следва да ги превърнат отново в свой приоритет.
Убедени сме, че без правосъдие не може да има траен икономически растеж и развита пазарна икономика.
В тази връзка са и констатациите на Европейската комисия: „България редовно се нарежда сред държавите-членки на ЕС, в които има най-засилено усещане за наличие на корупция, а корупцията се счита за една от най-важните пречки пред извършването на стопанска дейност в България.“
Правото не може да бъде разделено от икономиката и обратното. Връзката между работеща правосъдна система и икономически растеж е пряка. Ето защо ИПИ започна развитието на Правна програма от 2015 г. със следните цели:
- Анализи за администрирането и състоянието на съдебната власт
- Текущи коментари по актуални теми, свързани с правосъдието и законността в България
- Изготвяне на препоръки за законодателни или управленски инициативи, адресирани към институциите
- Информираме повече българи по проблемите на правосъдието и съдебната реформа
- Провокиране на интерес у студентите и учениците по въпроси, свързани с върховенството на закона
Ръководител на Правната програма:
Д-р Иван Брегов, юрист, [email protected]
Основен екип:
Екатерина Баксанова, юрист, [email protected]
Д-р Петя Георгиева, икономист, [email protected]
ИПИ участва в следните консултативни органи:
- Съвет по прилагане на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система към Министерство на правосъдието
- Обществен съвет към Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите към Народното събрание
Анализи
- Възможни нормативни разрешения за повишаване отчетността на Висшия съдебен съвет и отговорността на изборните членове на съвета, юни 2022
- Възможни решения по изпълнение на мерките относно съдебния контрол на актовете на прокуратурата и статута на главния прокурор, юни 2022
- Регионален поглед към състоянието на петте апелативни района в страната при повишаването и командироването на съдиите, февруари 2022
- Правосъдието в политическите платформи в контекста на 45-ото, 46-ото и 47-ото Народно събрание, ноември 2021
- Съдебната карта: Eфекти от прилагане на Модел 4, разработен от Висшия съдебен съвет (правно изследване, част втора), юни 2021
- Основания за възобновяване на конституционния дебат относно съдебната власт в България, март 2021
- Проблемни аспекти на механизма по ЗДС и ЗОС при отчуждаването на имоти за държавни или общински нужди, ноември 2020 г.
- Планиране, изпълнение и отчитане на капиталовите разходи на съдебната власт, юли 2020 г.
- Анализ на ефектите от разделянето на Висшия съдебен съвет на две професионални колегии в контекста на целите на Актуализираната стратегия за съдебна реформа, март 2020
- Кратък преглед на качеството на оценките на въздействието на проекти в областта правосъдие и съдебна реформа, ноември 2019
- Анализ на изпълнението на препоръките на ЕСПЧ по ключови осъдителни решения срещу България, август 2019
- Съдебната карта: опит за възобновяване на дебата (правно изследване, част първа), май 2019
- Изследване на ИПИ: Преглед на първата година от мандата на осмия състав на ВСС, 1 февруари 2019
- Изследване на ИПИ: Кратък преглед на делата по несъстоятелност в България, 10 август 2018
- Преглед на препоръките към България относно съответствието на устройството на съдебната власт със стандартите за независимост, февруари 2018
- Анализ на ИПИ – публичност, прозрачност и отчетност на съдебната власт, 2 февруари 2018
- Антикорупционната политика на България – Защо борбата с корупцията не дава резултат?, 13 април 2016
- Бюджет и управление на съдебната власт, 02 март 2016
Становища:
- Становище относно съдебния контрол на отказите и статута на главния прокурор, 20 май 2022
- Въпроси от ИПИ към кандидата за член на Висшия съдебен съвет от квотата на следователите, 20 май 2022
- Становище на ИПИ по Националния план за възстановяване и устойчивост в сферата на правосъдието, 28 юли 2021
- Становище на ИПИ относно проекта на Националната стратегия за превенция и противодействие на корупцията (2021-2027 г.) – бележки и препоръки, 26 февруари 2021
- Въпроси от ИПИ към кандидата за изборен член на Висшия съдебен съвет от квотата на следователите – Стефан Петров, 26 февруари 2021 (заб.Отговорите към ИПИ могат да бъдат прочетени на сайта на Defakto.bg – публикация от 13 март 2021)
- Позиция относно опита за подмяна на конституционния дебат, 21 август 2020
- Становище на ИПИ и неправителствени организации относно Директива 2014/42/ЕС на ЕП и Съвета за обезпечаване и конфискация на средства и облаги от престъпна дейност в Европейския съюз, 11 август 2020 г.
- Становище на ИПИ до 44-о Народно събрание на Република България, Министерски съвет и посланиците на държавите-членки на ЕС относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, вх. № 054-01-60 от 1.07.2020 г., 10 юли 2020
- Становище на ИПИ до Експертна работна група към Съвета за прилагане на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система, 5 май 2020
- Становище на ИПИ във връзка с предстоящата инициатива от президентската институция по реда на чл. 154 от Конституцията на Република България, 31 януари 2020
- Отворено писмо на граждански организации относно ангажимента на министър-председателя на Република България да изпълни препоръките на Венецианската комисия по законопроекта, предложен в изпълнението на решението на ЕСПЧ по делото „Колеви срещу България“ и предложения след нейното становище втори законопроект – от 07.12.2019 г. за изменение на НПК и ЗСВ, 12 декември 2019
- Отворено писмо на граждански организации относно процедура по избор на председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ), 2 декември 2019
- Отворено писмо относно превишаването на правомощията на ИВСС спрямо БХК, 14 ноември 2019
- Становище на ИПИ по конституционно дело № 13/2019 г. в отговор на писмо от Конституционния съд на Република България, 21 октомври 2019
- Въпроси към кандидатите за главен прокурор на Република България от Фондация „Антикорупционен фонд“ и Фондация „Институт за пазарна икономика“, 17 октомври 2019 г.
- Становище по създаване на Съвет по координация на трите власти, 28 юни 2019
- Позиция относно промените в законодателството, регламентиращо финансирането на политическите партии, 18 юни 2019 г.
- Писмо до Комитет на министрите – Съвет на Европа, Комисия за демокрация чрез Право и Европейска комисия относно представените от министъра на правосъдието на 14.06.2019 г. предложения за промени в НПК относно процедура за временно отстраняване и предсрочно прекратяване на правомощията на т.нар. трима големи в съдебната власт, 7 юни 2019 г.
- Становище от Институт за пазарна икономика относно информация за всички проекти – приключили, в изпълнение и предстоящи, касаещи дейността на съдебната система, финансирани по Приоритетна ос 3 „Прозрачна и ефективна съдебна система” по Оперативна програма „Добро управление”, 29 март 2019
- Становище на ИПИ относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт, сигнатура № 954-01-12 от 28.02.2019 г., 22 март 2019
- Становище на ИПИ по Закона за банковата несъстоятелност, 3 август 2018
- Становище относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт – сигнатура № 854-04-81 от 10.05.2018, 15 май 2018
- Становище на ИПИ относно промените в Закона за съдебната власт – сигнатура № 754-01-35 от 04.07.2017, 7 юли 2017
Коментари
- Моделът за борба с корупцията на местно ниво между централизацията и децентрализацията, 24 МАРТ 2023
- Заобикалянето на повсеместния слон в стаята, 17 март 2023
- Превръщането с лека ръка на българската прокуратура в магистрална жрица, 2 март 2023
- Неупражнимата отговорност над услужливите в прокуратурата, 10 февруари 2023
- Поредната тъпа употреба на конституционните механизми, 3 февруари 2023
- Чиновниците от ВСС и ВКП срещу Съвета на Европа, 13 януари 2023
- Останките от държавност и поредният убит, който не ни е враг, 6 януари 2023
- Воля да властва правото, 23 декември 2022
- Две незабележими възможности за главния прокурор, 9 декември 2022
- След Изборния кодекс законопроектът за статуса на главния прокурор би бил потвърждението кой кой е в настоящия парламент, 2 декември 2022
- Преглед на задължителните действия в областта на правосъдието по Плана за възстановяване и устойчивост, 18 ноември 2022
- Двата антикорупционни проекта, 11 ноември 2022
- Опит за яснота и разграничение на основанията за похвала и основанията за критика, 28 октомври 2022
- Възпоменателна бележка за благотворното влияние на специализираното правосъдие, 21 октомври 2022
- Напомнителна бележка по Плана за възстановяване и устойчивост в областта на правосъдието, 21 октомври 2022
- Историческо проследяване кой кой е в антикорупционните държавни органи, 16 септември 2022
- Някои детайли по антикорупционната тема, 2 септември 2022
- Проектът на Закон за противодействие на корупцията предвижда нова институционалната рамка на борбата с корупцията на административно ниво, 26 август 2022
- Може ли да има България за България, 12 август 2022
- Лято с елементи на политици и главен прокурор, 22 юли 2022
- Избори за ВСС от съдиите – част втора, 10 юни 2022
- Разширяване на гаранциите за отчетност чрез възможностите на дисциплинарното производство, 10 юни 2022
- Избори за ВСС сред съдиите – част първа, 3 юни 2022
- Възможни нормативни подходи с оглед засилване отчетността на ВСС и индивидуалната отговорност на неговите членове, 3 юни 2022
- Изборни времена за нов състав на ВСС, 20 май 2022
- Някои особености на дисциплинарното производство срещу член на ВСС, 20 май 2022
- Преглед на съществуващите основания за освобождаване на членовете на ВСС, 13 май 2022
- Алтернативна възможност за временното отстраняване на главния прокурор, 29 април 2022
- Възможното в невъзможното, 21 април 2022
- Иван от Съпротивата, 8 април 2022
- Затихващите кариерни бонуси, 25 март 2022
- Пропукване на защитните тези за специализираните съдилища и структури на прокуратурата, 18 март 2022
- Командировки вместо конкурси, 11 март 2022
- Паметна бележка от гражданския активизъм за спасение на специализираното правосъдие, 2 март 2022
- Длъжните български граждани за едни 20 млн. към Прокуратурата, 18 февруари 2022
- Пред кого се отчита българският ВСС е това достатъчна гаранция ли е за реализиране на отговорност на отделни негови членове, 11 февруари 2022
- Конституционните брожения – поле за настъпление или поле за отстъпление, 4 февруари 2022
- Относно някои несъвършенства и възможности при работата на Висшия съдебен съвет, 28 януари 2022
- Плащаме скъпо за липса на реформи и лошо правосъдие, 28 януари 2022
- Някои стъпки от различния управленски подход, 21 януари 2022
- По-бързият печели реформата, 14 януари 2022
- Ненужното законодателство от ЕС – как да го разпознаваме и избягваме, 14 януари 2022