Назад

Местните власти като мениджъри: къде и колко са общинските фирми

Броят и разпределението по общини на общинските търговски дружества и общинските предприятия е въпрос от интерес не само за изследователите на общинските публични услуги и каналите, по които те се предоставят, но и на местната общественост, която е техен ползвател, и на общинските администрации като основен организатор и доставчик на услугите. Това е причината, поради която представяме карти на разпределението на търговските дружества с общинско участие и общинските предприятия на територията на страната.

Търговските дружества, в които общините притежават дял (между 0 и 100%) в капитала, са общо 580, но в част от тях собственост има повече от една община. Както вече сме отбелязвали, те функционират най-вече в сектори здравеопазване, ВиК и управление и експлоатация на имоти. От регионалното им разпределение е видно, че с изключение на Столична община, която има собственост в капитала на 64 дружества, в останалите общини в България техният брой рядко надхвърля 10. Концентрация на собственост в търговски дружества се наблюдава в по-големите общини – основно тези, в които се намира областният център. Изключение е община Видин, която има собственост само в едно търговско дружество. В цялата област Видин прави впечатление много ниската концентрация на общински търговски дружества, като подобно е положението в общините от област Пловдив, Добрич и Ямбол. В отделни по-малки туристически общини пък – например Банско и Балчик, се наблюдава по-значителна концентрация на  общински търговски дружества.

*Забележка: Ако в едно търговско дружество имат собственост няколко общини, на картата то е включено във всяка една от тях.

Общинските предприятия, създадени на основание на Закона за общинската собственост, са друг важен механизъм, чрез който общините да предоставят услуги на гражданите. Те най-често са второстепенни разпоредители с бюджет към общината, което означава, че са изцяло под контрола на общинската власт, като за дейността си имат право да събират такси за предоставяните услуги, а разходите им са (частично или напълно) субсидирани от бюджета на общината.  

Данните показват, че общините по-рядко използват механизма на общинските предприятия в сравнение с участието в търговски дружества – под половината (110 от 265) общини са създали общински предприятия. Предприятията предоставят най-често услуги, свързани с почистване, озеленяване и други видове комунално и битово обслужване. От регионалното разпределение на общинските предприятия е видно обаче, че някои общини (например Видин, Самоков и Габрово) предпочитат този инструмент. В общините в Хасковска област, Велико Търново и Габрово има по няколко общински предприятия, докато тези в североизточна България, по билото на Стара планина и около Рила по-рядко създават и управляват такива.

Интересът към общинските търговски дружества и общинските предприятия, техния брой и финансово състояние е обусловен от това, че:

  • те определят обема и качеството на местните услуги;
  • от тях зависи срещу каква цена ще се предоставят услугите;
  • функционирането им в отделни случаи създава възможности за нарушения;
  • възможностите за споделяне на услуги между общини рядко се използват;
  • информацията за дейността на дружествата поотделно е налична, но анализът и сравнимостта са затруднени.

В следващите няколко седмици Институтът за пазарна икономика ще публикува за първи път пълната база данни за общинските търговски дружества и общинските предприятия, събрана чрез запитвания по закона за достъп до обществена информация, проверки на общински регистри и преглед на публични и други регистри, съдържащи информация по темата.

***

Материалът е изготвен по проект на ИПИ „Общинските дружества в действие – инвентаризация, анализ и препоръки за по-добро управление“ (№BG05SFOP001-2.025-0040), финансиран по Приоритетна ос № 2 „Ефективно и професионално управление в партньорство с гражданското общество и бизнеса“ по процедура BG05SFOP001-2.025 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор „Повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“ на Оперативна програма „Добро управление”.


Свързани публикации.