Изминаха две седмици от приемането на поправки в закона за “Държавен вестник”. Консултантски къщи, правни кантори и многобройни правозащитни и занимаващи се с правни реформи организации не намериха време да коментират какво се е случило.
Очевидни ползи
Според промените в страницата на вестника в Интернет ще се регистрират обявите за обществени поръчки, отпада необходимостта за публикуването им на хартия и тази страница е всъщност регистър на обявите.
Ползата е очевидно за “Държавен вестник”: според вносителя на законопроекта г-н Герджиков така се намаляват разходите по отпечатване на вестника с около 500 хиляди лева. Очевидни са и ползите за данъкоплатците, и за онези, които търсят такива поръчки.
Според различни оценки от 12 до 16% от БВП минават през държавни и общински поръчки. Сумата може и да е по-голяма, но няма как да се уточни без специално изследване. За някои отрасли това едва ли не основно занимание; при софтуерните услуги този пазар е 50 на сто, при доставките на лекарства 65 на сто. Фирмите в тези отрасли имат основания да са доволни. Но само донякъде.
Несвършената работа
Тези промени и ползите от тях не подлежат на съмнение.
Работейки върху материята обаче депутатите пропуснаха шанс да решат други и по-съществени проблеми.
- При обществените (т.е. държавните) поръчки проблемът е публичността и информацията за критериите за подбор, за спечелилите търговете и конкурсите, договорите (и допълненията към тях) за доставки на стоки и услуги на правителството и качеството на тяхното изпълнение. От това, че обявите ще бъдат в регистър в страницата на “Държавен вестник”, не следва, че се внася прозрачност и яснота в системата на правителственото потребление.
- Не е ясно защо целият “Държавен вестник” не бе качен в Интернет. Сега гражданите, на които правителството налага определени задължения със своята политика и прилагащите я нормативни актове, трябва да си плащат и да полагат нарочни усилия, за да разберат какви са им задълженията и какво всъщност прави правителството, което те вече са финансирали с част от доходите си. Ясно е, че без усилия няма да се мине, но не е ясно защо тези усилия трябва да са излишни.
За сравнение как е в другите страни вижте таблицата по-долу от коментар на ИПИ от миналата година (брой 200)
Страна |
Издаваща институция |
Достъпност през Интернет |
Заплащане |
Европейски съюз |
Генерален директорат |
пълен достъп |
Не |
Швеция |
Министерство на правосъдието |
пълен достъп |
Не |
Австрия |
Частна компания, правителството има дял в нея |
пълен достъп |
Не |
Унгария |
Частна компания, правителството има дял в нея |
пълен достъп |
Не |
Чехия |
Министерство на вътрешните работи |
пълен достъп |
Не |
Естония |
Издателство – държавна агенция |
пълен достъп |
Не |
Ирландия |
Държавна агенция |
пълен достъп |
Не |
Източник: http://forum.europa.eu.int/irc/opoce/ojf/info/data/prod/html/gaz1.htm
© Коментарните материали от Прегледана стопанската политика са обект на авторско право. При използванетоим е задължително позоваване. Абонаментна такса дава право да се препечатватматериали от бюлетина (за абонамент: [email protected]).