Малка воля за реформи (МВР)

Преди половин година комисията по вътрешни работи в парламента отхвърли законопроекта за реформа в МВР (писахме за това тук). Тази седмица, след проведено обществено обсъждане във вторник, в сряда комисията окончателно прие силно орязаните предложения и на второ четене. Полицаите ще запазят привилегиите си за обезщетение до 20 заплати и възможност за допълнителни 12 дни отпуск, академията на МВР остава със същия статут, пожарната си остава главна дирекция. Промените пък обхващат преназначаването на служителите с административни функции по Закона за държавния служител от 1 януари 2017 г., увеличаване на правомощията на главна дирекция „Борба с организираната престъпност”, създаването на ново предприятие, в което ще бъдат изнесени някои административни услуги (издаване на документи за самоличност и регистрация на автомобили) и възможността полицаите да полагат повече извънреден труд.

Така стана ясно, че сериозна реформа в МВР отново няма да има, въпреки че през последните години на няколко пъти имаше предложения за различни промени. МВР остава най-раздутата, най-скъпоструващата и най-закостенялата административна структура, а гражданите очевидно няма скоро да имат повод да повишат доверието си в полицията.

Новият отказ от реформи е нелогичен за всички засегнати страни.

Първо, държавата знае, че не може да издържа такава структура. Всяка година бюджетът на МВР надхвърля 1 млрд. лв. и всяка година се увеличава допълнително с няколко милиона, за да могат да се посрещнат текущите и неотложни нужди на министерството. Обикновено парите се искат, за да се изплатят 20-те заплати при пенсиониране на служителите и затова ограничаването на тази остаряла привилегия беше от ключово значение за реформата (писали сме и за това тук). Беше предвидена и реформа за намаляването на дългите отпуски на полицаите, но и това отпадна.

Второ, полицаите страдат от ниски заплати, недобри условия, липса на елементарни консумативи, компютри, дрехи, помещения. Над 90% от огромния бюджет на министерството е за персонал, а средства за модернизация, капиталови разходи, повишаване на ефективността и условията на труд няма. Всичко това на фона на факта, че по данни на Евростат България е на второ място в ЕС след Словакия по най-големи разходи за ред и сигурност и харчи почти двойно повече, отколкото останалите страни в ЕС.

Трето, гражданите не са доволни от закостенялостта на системата за ред и сигурност. Последните данни на Евростат от месец май 2016 г. показват, че за поредна година доверието в полицията в България е най-ниското в ЕС – под 40% от гражданите вярват на полицията при средно над 70% в ЕС. Тези данни не са учудващи и още веднъж доказват нуждата от реформа в системата.

Новият крах на реформата в МВР и запазването на статуквото заради популизма не работи в услуга на никого и показва беззъбието на политиците за каквито и било сериозни промени, колкото и належащи и очевидни да са те. МВР остава галеното дете на държавата, а социализмът още е жив и поддържа неефективността на харченето на парите от данъци.  


Свързани публикации.