Грешната задача няма правилен отговор
Вече няколко месеца се води дебатът за необходимостта от актуализация на консолидирания бюджет и в частност – този на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), но, за съжаление, той е политически, а не икономически. Това не е изненадващо, предвид продължаващата вече година и половина политическа нестабилност, изборите за европейски парламент през пролетта и предстоящите предсрочни парламентарни избори през есента на 2014 г. Продължителното празнословие обаче създава сериозно напрежение, както в обществото, така и в частния сектор, тъй като е крещяща демонстрация на стремежа за постигане на политическите цели – по-висока електорална подкрепа, на всяка цена.
Когато се говори за бюджета на НЗОК и разходите за здравеопазване, трябва да се имат предвид две неща:
- Дефицитът за 2014 г. беше предизвестен;
- За да ограничи преразхода на средства в болничната помощ, Министерски съвет приема Постановление 94 в края на април, с което налага твърди лимити върху разходите на болниците. С други думи отменя заплащането на тези преразходи, каквото имаше досега (в определени граници).
- За първи път през 2014 г. към бюджета на Министерството на здравеопазването (МЗ) са включени още две разходни пера – Максимален размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през 2014 г., от 223,6 млн. лв. и Максимален размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2014 г., от 217,3 млн. лв.
Имайки това предвид, трябва да са ясни следните неща:
- След като дефицитът е предизвестен, а актуализацията на бюджета на НЗОК едва сега влиза в дневния ред на парламента, то дебатът около недостатъчните средства се използва за политически цели и не е насочен към решаването на проблемите в системата. Ако четирите политически сили в парламента наистина работеха в интерес на обществото и в частност – на пациентите и на дружествата в този сектор, нямаше да приемат пробит бюджет на НЗОК в края на миналата година. Ако пък са допуснали грешка тогава, то можеха да се вземат мерки за подобряване работата на касата и/или за актуализиране на бюджета ѝ още през второто тримесечие на годината, когато проблемите вече бяха очевидни.
- Вместо да вземат адекватни мерки за стабилизиране на системата, управляващите просто отлагат неплатежоспособността на НЗОК с приемането на твърдите разходни тавани на болниците през април. Това със сигурност облекчава бюджета на касата, но не е дисциплинираща мярка, която да ограничи разходите на болниците. Болниците могат да продължат да влизат в преразходи по обективни или други причини, а след това връщат топката към НЗОК – тя не плаща, следователно ще трябва да връщаме пациенти и/или да не плащаме на доставчици. По този начин проблемът се прехвърля от НЗОК към пациентите и доставчиците, а след „малко” социално напрежение – обратно в касата.
- Гласуваните в бюджета на МЗ за 2014 г. максимални размери на ангажименти и задължения за разходи могат да облекчи проблемите с необходимото допълнително финансиране на НЗОК, стига да има воля за това. Ако тези ангажименти и задължения не бъдат реализирани, т.е. при наличие на икономии, тези средства могат да се използват както за отпускане на гаранции на болниците, така и за директен държавен трансфер към бюджета на НЗОК, като по този начин консолидираната бюджетна цел остава непроменена. Вместо да се обсъждат подобни възможности, дебатът е фокусиран към увеличаване на бюджетния дефицит и емисия на нов дълг.
В дебатите около актуализацията на бюджета на НЗОК доминират емоциите над обективните аргументи. Изглежда много хора, включително политици, са забравили, че НЗОК трябваше да работи с приходи от здравни осигуровки в размер на 6% от брутната заплата на работещите. Това са близо 455 млн. лв. по-малко приходи спрямо сегашните. Осигурителната вноска беше увеличена от началото на 2009 г. на 8% с уговорката, че 2 пр.п. от вноската се трупат като резерв на НЗОК и след достигане на определен размер, ще бъдат използвани за създаване на частни здравни вноски в частни здравни фондове. Тази идея се провали след като в края на 2010 г. резервът на НЗОК от допълнителните вноски беше национализиран и изхарчен без яснота за предназначението му. Това стана възможно с уговорката, че от 2011 г. НЗОК няма да трупа излишъци, т.е. да заделя тези 2 пр.п., а всички приходи, а съответно и разходи на НЗОК, се увеличават с тези допълнителни приходи. По този начин разходите на касата се увеличават от малко над 2 млрд. лв. през 2010 г. на 2,63 млрд. лв. през 2011 г. През 2014 г. разходите на НЗОК са в размер на 2,8 млрд. лв.
Увеличението на разходите е силно озадачаващо на фона на постоянно свиващото се население. Застаряващото население в страната често се използва за обяснение на разминаването между броя на населението и хоспитализациите, но докато хората на 65 и повече години се увеличават с около 5%, постъпилите в болница в тази възрастова група се увеличават 3 пъти по-бързо. Това означава, че или качеството на здравеопазването се понижава, което налага повторни лечения, или се манипулират данните с цел източване на НЗОК, или комбинация от двете.
Таблица: Население и постъпили в болница по възрастови групи
2010 |
2012 |
Промяна |
|
Население |
7 504 868 |
7 282 041 |
-2,97% |
0-14 |
1 032 440 |
989 786 |
-4,13% |
15-64 |
5 141 057 |
4 897 177 |
-4,74% |
65+ |
1 331 371 |
1 395 078 |
4,79% |
Постъпили в болница |
1 958 897 |
2 040 666 |
4,17% |
0-17 |
322 852 |
299 304 |
-7,29% |
18-64 |
1 058 525 |
1 075 512 |
1,60% |
65+ |
577 520 |
665 850 |
15,29% |
Източник: НЦОЗА, НСИ, собствени изчисления
На този фон дебатът, който трябва да се води в момента, не е дали е необходима актуализация на бюджета на НЗОК, каквато неминуемо трябва да има, а как да се стабилизира системата, така че касата да не запише трети пореден дефицит през 2015 г. Актуализацията е неизбежна, тъй като не бива да се наказват пациенти, като се ограничава достъпът им до здравни услуги, или компании в сектора, като се бавят плащания към тях. Те не носят никаква вина за това, че държавната здравноосигурителна система се управлява неефективно и средствата в нея никога не достигат. Единственият въпрос пред увеличаването на бюджета на НЗОК е дали допълнителните средства да бъдат осигурени от държавния бюджет чрез икономии или да бъде емитиран нов дълг, което ще влоши фискалната позиция. Първият вариант изглежда по-добър предвид целта за намаляване на бюджетните дефицити, политическата нестабилност в страната и изключително негативния сигнал, който изпраща увеличаването на дефицита.
По-големият проблем е свързан с приемането на мерки, за да се стабилизира системата. Голяма част от пречките пред нормалното функциониране на здравноосигурителната система бяха откроени в скорошен анализ на НЗОК, като сред най-наболелите са:
- Невъзможност на НЗОК да се договаря със стратегически партньори – тези, които дават най-добро качество на медицинските услуги и гарантират пълна равнопоставеност, своевременност и безопасност за пациентите;
- Заплащането на извършената дейност от болничните лечебни заведения не е обвързано с резултатите от лечението;
- Нормативната уредба не дава възможност за осъществяването на реален обществен контрол върху разпределението и разходването на средствата за здравеопазване;
- Ниска ефективност на системата на финансиране – непрекъснато повишаващи се разходи за здравеопазване на фона на все повече влошаващи се показатели за здраве.
Решенията трябва да се търсят в същата посока – конкуренция, обективни критерии за финансиране на здравните дейности, повече прозрачност и възможност за контрол от страна на обществото, включително чрез личен избор. Необходима е единствено воля – както политическа, така и обществена.