Публична прожекция на филм: „България: база данни” – 27 юни 2012 г.

ИКОНОМИЧЕСКАТА БИБЛИОТЕКА НА ИПИ И БМА 

беше домакин на прожекцията на документалния филм „БЪЛГАРИЯ: БАЗА ДАННИ”

  • сценарист и режисьор – Юлий Стоянов
  • представен от продуцента Асен Владимиров

  Какво би станало, ако

  • Аспарух не бе създал държавата си?
  • Борис бе приел християнството не от Византия, а от папата?
  • Петвековното робство бе австрийско, а не турско?
  • Великите сили бяха признали Санстефанска България…

или

  • Защо Волтер избира българите за метафора?
  • Защо Чърчил не е обичал българите?
  • Къде се намира Руритания?
  • Как на „Златни пясъци“ започна  Кубинската криза,
  • Каква е „българската връзка“ в сагата за Джеймс Бонд….

 Историците не обичат думата „ако“. И Юлий Стоянов, автор на документалния филм „България: база данни“, също предпочита да се придържа повече към фактите.

Филмът е изграден върху богат и малко познат документален материал. Юлий отново използва похвата на съпоставянето (като в „Срещи с Иречек”, чиято прожекция направихме през май).

В „България: база данни” той сравнява „външния” поглед на чужденеца към българина, с нашето собственото възприятие като народ ….

Ако съществува нещо като национален характер, то Юлий ни го показва във всичките му разновидности – от чувството ни за малоценност и постоянното желание да бъдем похвалени от другите до мегаломанските идеи, че сме люлка на всички цивилизации и култури. И всичко това, проектирано в интернет пространството.

Това не е филм за виртуалното присъствие на България в мрежата, а за духовното ни съизмерване с другите.

Режисьорът ни представя историческата съдба на България от Берлинския конгрес до наши дни на основата на процеси и събития, видени през очите на наши и чуждестранни обществени и политически дейци.

”Приемам, че всяко историческо познание може да се обогати с човешкото присъствие и човешки взаимоотношения и ако документалното кино може да постигне това, ще е добре” –споделя в едно свое интервю Юлий Стоянов.

Юли, както всички го наричаха, е един от истинските интелектуалци в киното, за когото то беше начин за осмисляне на миналото и настоящето.

Неговите филми често са в двете крайности – от безрезервно приемане до пълно отхвърляне.