Законодателната програма на правителството до изборите

Споделете тази статия:

На интернет страницата на правителството беше публикувана "Законодателна програма на Министерския съвет за периода януари – юни 2005 г." (виж тук). В нея правителството е планирало законите, които ще предложи на парламента месец по месец от януари до юни 2005 година. Ще се спрем на основните закони в програмата и ще разгледаме принципите, които е необходимо да залегнат в тях, за да се ускори икономическото развитие и да се осигури повече свобода на българските граждани.

През януари се предвижда приемането на два важни закона – за кредитиране на студенти и поправка в закона за здравното осигураване. Законопроектът за кредитиране на студенти предвижда държавна подкрепа /под формата на гаранция/ на кредитите от банките за студентите. В момента, обаче, тъй като висшето образование е почти безплатно за студентите, няма голяма необходимост от кредитиране на студенти, т.е. няма търсене на такива кредити. Може би това е основната причина поради която тази система не се е развила в достатъчна степен – при липса на търсене не се появява и предлагане. Затова е по-важно да се реформира системата на висшето образование, да се намали субсидирането на таксите /или то да се насочи само към студенти, които наистина имат нужда от него – но под формата на кредит или да се въведе ваучерна система на финансиране/, да се приватизират университетите. Едва след провеждането на реформите и избиране на някакъв вид пазарна система за финансиране на висшето образование може да се мисли за закон за кредитирането на студенти, ако той се вписва в цялостната идея за реформа на образованието.

Поправките в закона за здравното осигуряване няма да решат основния проблем пред здравно-осигурителната система – наличието на държавна монополна здравна каса и липсата на пазарни стимули в болничния мениджмънт. Затова основните промени в закона трябва да се насочат към допускане на конкуренция на държавната здравна каса, приватизация на здравната каса и болниците. Такива реформи могат да осигурят значително увеличение на ефективността на здравната система, подобряване на качеството на услугите и намаление на разходите.

През февруари се планира промяна в закона за горите и приемане на закон за децентрализацията. В закона за горите трябва да се направи промяна, която да въведе пазарните принципи и стимули в горския сектор. Това означава изискване за приватизация на горите и предоставяне на пълни права на частните им собственици при едно-единствено изискване – за всяко отсечено дърво да посаждат ново. Това ще премахне всички проблеми, свързани с кражби от държавните гори чрез създаването на стимули за опазването им у частните собственици. При това ще е възможно значително увеличение на добивания дървен материал и на заетостта в сектора.

Законът за децентрализацията трябва наистина да децентрализира власт към най-ефективните нива на управление. Това означава прехвърляне на правомощия от правителството и парламента към местните власти и/или към хората. Местните данъци трябва да се определят от местните власти, като данъкът върху доходите също трябва да стане местен данък. Образованието, здравеопазването и пенсионната система трябва да се децентрализират чрез приватизация на училищата, здравните каси, болниците и пенсионните фондове и по този начин решенията за избор на здравна каса, пенсионен фонд, болница, училище и т.н. да преминат към отделните хора. Към местните власти трябва да преминат голяма част от правомощията на отделните министерства и поне половината министерства трябва да бъдат закрити.

През март се предвижда приемане на закон за концесиите, закон за водоснабдяването, закон за военната служба, закон за отбраната, закон за министерството на отбраната. В законите за концесиите и водоснабдяването трябва да се запише изрично, че всякакъв вид инфраструктура /включително водоснабдяването/ трябва да се предложи за концесиониране при ясни и прозрачни условия и задължително провеждане на открит търг. По този начин ще се спестят огромни средства на данъкоплатците /тъй като инфраструктурата ще се финансира от частните инвеститори/ докато качеството на предоставяните услуги ще се повиши. По този начин могат да преминат в частни ръце летищата, пристанищата, магистралите, газопроводите, петролопроводите, водоснабдяването.

Военните закони, които се очаква да се приемат, трябва задължително да включват няколко елемента – отмяна на задължителната военна служба, намаление броя на военните, продажба на военната собственост /и използването й под наем само когато е необходима/, намаление на разходи. По този начин ще наваксаме изоставането от други бивши социалистически страни, които вече отмениха военната служба, ще имаме около 17-хилядна доброволна армия и достатъчно средства за обновяване на техниката и оборудването и в същото време ще намалим военните разходи до по-поносими равнища.
През април се предвижда приемане на закон за заложните къщи и на закон за жилищните асоциации. Тези два закона трябва да са придружени със сериозен анализ на ползите и разходите от въвежданите от тях регулации и съответно ако анализът покаже, че приемането на тези закони е вредно, те трябва да отидат в кошчето.

През месец май се планира ратифициране на два заема, приемане на закон за несъстоятелност на енергийни предприятия и промяна в закона за устройство на територията. По отношение на заемите вече е крайно време да се спре вземането на заеми от държавата за изграждане на проекти, които могат да бъдат изградени от частния сектор много по-изгодно и пестеливо. Законът за несъстоятелността на енергийните предприятия може би е необходим, но няма доказателства за това – би трябвало да се помисли дали не е по-добре да се използва общото законодателство за несъстоятелност вместо да се пише специален закон. Законът за устройство на територията задължително трябва да включва намаление на бюрократичните процедури и намаление на централното планиране при териториалното устройство, т.е. даване на повече свобода на собствениците да решават какво да правят със собствеността си.

Последният месец от мандата на правителството – юни, се предвижда да се използва за приемане на закон за местното самоуправление, закон за електронната търговия и промяна в закона за гражданското въздухоплаване. Нужните промени тук са очевидни – необходимо е законът за местното самоуправление наистина да въвежда повече самоуправление на местно ниво; законът за електронната търговия не трябва да въвежда нито един нов лиценз и единствено да регламентира неясни казуси, ако има такива; законът за гражданското въздухоплаване трябва да либерализира гражданското въздухоплаване чрез свободно допускане на повече конкуренция.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

© Коментарните материали от Прегледа на стопанската политика са обект на авторско право. При използването им е задължително позоваване. Абонаментна такса дава право да се препечатват материали от бюлетина (за абонамент: [email protected]).

Абонирай се

за седмичната доза коментари и анализи от ИПИ, която пристига при теб всеки петък следобед.