Търговията с цигари ще е без регистрация по ДДС
Нова поправка в закона за акцизите и данъчните складове ще освободи търговците на цигари от задължителната регистрация по ДДС, което е в сила от началото на 2010 г. За това се разбраха депутати от бюджетната комисия по време на заседанието от 10 февруари. Предложението е провокирано от изнесените от шефа на Агенция Митници данни пред същата тази комисия, че в 40% от населените места няма легални продажби на цигари. Една от причините за това е било именно въведеното изискване за регистрация на търговците, поради което дребните търговци, като магазинчетата по селата например, са били принудени да спрат продажбите. Така вратата пред разпространението на контрабандата се отворила още по-широко. С поредната промяна пък щяла да се търси възможност за повишаване на обема на продажби на легалните цигари.
Въпросът, който убягна на законотворците е свързан с това защо търговците трябва да предпочетат да продават легалните цигари, след като вече повече от година разпространението на фалшивите папироси се е превърнало в доходоносна дейност и е задоволявало голяма част от търсенето. В крайна сметка самата отмяната на изискването няма да понижи цените за крайния потребител. Със сигурност някои от тях ще предпочитат да намалят риска, който поемат с незаконните продажби. Едва ли обаче такъв избор ще направят значимата част от тях, след като самото общество с поведението си все още толерира или най-малкото не е против контрабандата.
Режимът за продажба на цигари беше променян на няколко пъти през последните години. Както сегашното, така и предишното управление първо въведоха изискване за регистрация по ДДС, което в последствие се отмени. Парадоксалното е, че и с двете противоположни едно на друго действия се целеше да се ограничи контрабандното разпространение на цигари. Е, явно не това е начина и ако поуката не е направена, то ще последва поредната безполезна регулация, каквито освен всичко друго вече костваха ненужни средства и нерви на бизнеса.
Този коментар е осъществен благодарение на щедрата подкрепа на Foundation Open Society Institute (OSI–ZUG). Съдържанието е отговорност на авторите и не ангажира позицията на OSI–ZUG.
Настоящият коментар е част от проект “Better Governance in Bulgaria”.