Назад

Пощите – провалът струва все по-скъпо

Държавата планира да налее още минимум 50 млн. лв. за финансово оздравяване на Български пощи, след като допълнителните 45 млн. лв. от преди година явно не са дали резултат, а пощите продължават да губят пазарен дял. Допълнително се предвижда до 2026 г. пощите да получат над 100 млн. лв. по Плана за възстановяване за дигитална трансформация и предоставяне на комплексни услуги.

На фона на всичко това Сметната палата публикува подробен и обширен доклад за финансовото управление на „Български пощи“ ЕАД за периода от 01.01.2019 г. до 30.04.2022 г.

Докладът разкрива, че управлението на пощите е меко казано смущаващо, а нарушения и пропуски се откриват във почти всеки аспект на харченето на средства.

  • През никоя от четирите одитирани години планът за приходите от дейност не е достигнат. Същевременно разходите нарастват постоянно и значително. През 2019 г. те са 176 млн. лв., през 2020 г. – 228 млн. лв., а през 2021 г. – 249 млн. лв.
  • За одитирания период е отчетен ръст на загубата, която от 1 111 хил. лв. за 2019 г. нараства на 5 155 хил. лв. за 2020 г. и на 13 792 хил. лв. за 2021 г.
  • За одитирания период са изпълнени или са в процес на изпълнение само 28 на сто от общата стойност на всички проекти от инвестиционната програма, без да е ясно въз основа на какви критерии са предпочитани за финансиране и избирани за изпълнение.
  • Над 50 на сто от ползваните компютърни системи в „Български пощи“ ЕАД са с операционна система, която вече не се поддържа и по този начин сигурността не е гарантирана от производителя, а обработваната от Български пощи информация е поставена под огромен риск.
  • Липсва визия за дългосрочните цели и приоритети по отношение на дейността по управление, разпореждане и инвестиране в недвижимите имоти на дружеството. Общият размер на разходите, формиран от действащите през одитирания период договори за наемане на недвижими имоти (общо 4,1 млн. лв.) значително надхвърля реализирания приход от отдадени под наем имоти, собственост на дружеството (общо 1,7 млн. лв.).
  • Всички търгове за продажба или замяна на имоти са проведени при получено само по едно заявление за участие, което от своя страна е довело до сключването на договори за продажба при цени, равни на началните тръжни продажни цени или на минимално надхвърлящи ги. Допълнително, при отдаването под наем на имоти са допуснати множество съществени нарушения, например невнасяне на депозити или внасяне на такива в непълен размер, забавени плащания без да е начислявана договорна лихва, неизготвяне на приемо-предавателни протоколи.
  • При провеждането на обществени поръчки нарушенията са значителни – няма добро планиране и определяне на прогнозни стойности, разделяне на части на обществени поръчки (в нарушение на закона), поставяне на условия, които необосновано ограничават участието в процедурите, публикуване на информация след законоустановените срокове, извършени доставки, които не съответстват по вид, количество и обекти, за които се отнасят, със заявените, извършени разходи, които не са документално обосновани.   

Като цяло от доклада се вижда, че трайната тенденция за загуба от дейността и множеството нарушения показват липса на индикации за финансово стабилизиране на Български пощи. Веднага след това държавата започва с многомилионните финансови инжекции за сметка на данъкоплатеца, които не дават резултат, а дългогодишните напъни за реформи така и не се случват.

***

Материалът е изготвен по проект на ИПИ „Общинските дружества в действие – инвентаризация, анализ и препоръки за по-добро управление“ (№BG05SFOP001-2.025-0040), финансиран по Приоритетна ос № 2 „Ефективно и професионално управление в партньорство с гражданското общество и бизнеса“ по процедура BG05SFOP001-2.025 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор „Повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“ на Оперативна програма „Добро управление”.


Свързани публикации.