По-високият просперитет се отлага
Постигане на високи доходи е най-прекият начин за повишаване на качеството на живот.
Това, обаче, често не е достатъчно.
Хората имат необходимост и от други неща, освен високи доходи, за да се чувстват щастливи, проспериращи и доволни от живота. За едни ценно е качеството на околната среда, а за други най-важно е да живеят в сигурност за живота и собствеността си и са склонни да жертват част от потенциалния си доход.
Общото за всички хора е желанието им да могат да бъдат такива, каквито са и да правят това, което считат, че е най-добре за постигане на личен просперитет. В този процес на търсене на възможности за добър живот, всички имаме взаимодействие с администрацията. Спазването на законите и нормите е неизбежно в общия случай и затова оценката дали те пречат, или съдействат за постигането на личен просперитет е важна.
Изследването на Световната банка „Правене на бизнес” има редица методологически недостатъци, но е факт, че показва поне посоката на промяна в шансовете на гражданите и предприемачите да работят и забогатяват.
Последният доклад, публикуван тази седмица поставя България на 50-то място от общо 190 страни и показва, че постигането на просперитет за работещите в България се отлага. Отново. Въпреки очаквания от правителството икономически растеж за тази и идна година, предприемачите все още ще бъдат с една „завързана” ръка от чиновниците в стремежа си за по-качествен живот. Те продължават да пропускат възможностите, на които се радват гражданите в поне една четвърт от страните по света.
За България изследването показва липса на промяна в четири индикатора, влошаване в два и съвсем леко подобрение в останалите четири. Ако се вгледаме обаче в положителните промени ще установим, че основната причина за подобрението е нарастването на дохода на глава от населението, което се използва в оценката, а не улесняване на процедури от страна на администрацията.
Няколко наблюдения за България се натрапват:
- Има абсолютна неспособност на управляващите от последните 10 години да направят няколко учебникарски промени за по-добра бизнес среда;
- Проследявайки през годините дискусиите за подобряване на условията за бизнес можем да твърдим, че политиците просто не разбират концепцията, че предприемачите дърпат напред обществото; юридическите аргументи против дадени промени, чиновническите саботажи и протакания са все още ефективни в ограничаването на потенциала ни за растеж;
- Дори и да има положителни промени в нормативната база, прилагането им е понякога проблематично и на практика не може да подобри средата.
Защо е важно да е лесно на предприемачите да работят?
- Те създават работните места, а не чиновниците;
- Те предоставят по-голямата част от това, от което имаме нужда всеки ден;
- Колкото повече предприемачи, толкова повече избор за потребителите (конкуренция за клиентите по качество, цена, вид на стоки/услуги);
- Те рискуват, инвестират, подобряват и изобретяват неща/услуги, които се търсят; за неуспехите им не плащат всички данъкоплатци, а само предприемачът/инвеститорът;
- Колкото повече предприемачи има, толкова по-трудна (скъпа) е корупцията.
Има ли перспектива?
Настоящото правителство се е засилило да намалява административната тежест и май ще има най-после раздвижване след години на мерене, анализ и съвети. Вече има внесени законопроекти за премахване на безсмислени административни изисквания. Това е подходът за решаване на част от проблемите на бизнес средата у нас. Административно чиновниците веднага могат да намалят броя на процедурите, разходите за тях, както и времето, което е необходимо за съобразяване с нормативните изисквания. Това е лесната част, която е започната от настоящия екип.
Трудната задача е свързана с работата на съдебната система. Да се чувстваш защитен и да вярваш на съда, че бързо, ефективно и безпристрастно ще защити сключените договори при спор, е проблемът у нас. Много хора у нас не вярват на съда и съдейки по скандалите всеки ден, има защо. Перспективата за положителна промяна е неясна и далечна.
*Виж повече по темата и в изследването на ИПИ „Индекс на бюрокрацията“ – https://ime.bg/bg/bureaucracy/
***
Извадки от изследването Правене на бизнес 2018
Промяна в оценката за България за близост до най-добре представилата се страна от всички 190 страни
|
Промяна от предходния доклад |
Започване на бизнес |
+0,02 |
Издаване на строително разрешително |
+0,6 |
Осигуряване на достъп до електричество |
-0,3 |
Регистриране на собственост |
+0,07 |
Достъп на кредит |
Няма |
Защита на миноритарните акционери |
Няма |
Плащане на данъци |
-0,03 |
Международна търговия |
Няма |
Защита на договорите |
Няма |
Решаване на несъстоятелност |
+0,64 |
Източник: Правене на бизнес 2018, Световна банка
Процент на възстановяване в процедура по несъстоятелност, сравнение на България и Чехия
Източник: Правене на бизнес 2018, Световна банка
Регистриране на ООД – общо дни, сравнение на България и Чехия
Източник: Правене на бизнес 2018, Световна банка
Свързване към електропреносната мрежа – общо дни, сравнение на България и Чехия
Източник: Правене на бизнес 2018, Световна банка
Плащане на данъци – общо часове годишно, сравнение на България и Чехия
Източник: Правене на бизнес 2018, Световна банка