Отчетът за изпълнението на бюджет 2002: Нищо неочаквано
Word Format (Word Format)
През седмицата министерството на финансите направи предварителен отчет на изпълнението на държавния бюджет за 2002 година.
Консолидиран Бюджет
2002 програма | 2002 предварителен отчет | |
Данъчни приходи | 9683 | 9601 |
Неданъчни приходи | 2220 | 2609 |
Помощи | 502 | 299,1 |
Общо приходи | 12406 | 12510 |
Общо разходи | 12663,4 | 12742 |
Дефицит | – 257,3 | – 232 |
Източник: Министерство на финансите
Какво се забелязва в отчета?
1. Разходите са 12 милиарда и 742 милиона лева, което е със 78,6 милиона повече от планираното и със 645,5 милиона повече от 2001 година. Като процент от БВП планираните разходи са 38,2%, а реално са похарчени 39,08%. Поради ниските лихви и спада на цената на долара имаше по-ниски разходи за обслужване на дълга, но тези средства бяха похарчени за други дейности.
Очевидно правителството не успява да намали изразходваните през бюджета средства до нивата, които само си е определило за годината, въпреки че има възможност да го направи. Въпреки това нарастването на разходите спрямо 2001 година е 5,34%, което е по-ниско от средногодишната инфлация. Това е положителен индикатор, но не се очаква тази ситуация да се повтори през следващата година.
2. Приходите са със 104 милиона по-високи от планираните, а в сравнение с 2001 година приходите са нараснали с 5,68%. Това се дължи на по-високи от предвидените приходи от БНБ, мита, данък печалба и неданъчни приходи при по-ниски приходи от подоходен данък и социални осигуровки.
По-високите реализирани приходи се дължат на високата динамика на частния сектор, на сравнително консервативните прогнози и на увеличението на цените на услугите на някои държавни монополни компании, което повиши техните печалби, съответно платените данъци и дивидент за правителството. По-ниските приходи от подоходен данък и социални осигуровки се дължат на това, че социалните осигуровки са изключително високи, което създава стимули за деклариране на по-ниски доходи и за увеличаване на сивата икономика.
3. Дефицитът в държавния бюджет е 0,7% от БВП и е по-нисък от планирания 0,8% от БВП. Това обаче не се дължи на по-висока ефективност на разходите и по-строги бюджетни ограничения, а на по-високите приходи и ниските разходи за обслужване на дълга, които по-скоро не зависят от правителството.
В този смисъл подобряването на нивото на бюджетния дефицит е по-скоро случайност, отколкото закономерност.
Като цяло нищо неочаквано не се е случило с бюджета, което обаче не е непременно положително, защото: няма значително намаление на преразпределението през държавния бюджет, няма оптимизиране на разходите, няма реформа и подобряване на ситуацията в пенсионната система. Тези неща не само не са направени, но и не се очаква да станат през следващата година. С други думи фундаменталните рискове пред публичните структури остават, а мерки за решаването им не се вземат. Което пък също не е нещо ново.