Изпълнението на бюджета до август

Министерството на финансите оповести данни за изпълнението на държавния бюджет до края на месец август. Излишъкът продължава да се повишава и достига 1.99 млрд. лв., което е над 4% от прогнозния брутен вътрешен продукт за 2006 г.

Наблюдава се леко ускоряване в темпа на нарастване на общите и данъчните приходи. Общите приходи за осемте месеца от началото на 2006 г. се повишават с 10.4% (9.6% до юли), а данъчните – с 12.2% (11.6% до юли) в сравнение със съответния период на предходната година. Съществен принос за това имат приходите по ДДС, които нарастват с 21.1% (632.4 млн. лв.), а освен това приходите от корпоративен данък, които нарастват с 26.8% (193.7 млн. лв.), и от акцизи – растеж от 14.7% (201.7 млн. лв.). Това развитие се дължи на нарастването на стойността на внесените стоки и услуги, което се влияе от по-високата цена на горивата и на някои други суровини на международните пазари, както и от тяхното количество. По-ниският относителен растеж на приходите от акцизи е резултат от промяната в режима на облагане на някои видове хазартни дейности.

Въпреки понижението на някои от ставките, повишението на необлагаемия минимум и въвеждането на елементи от семейното облагане приходите от данъка върху доходите на физическите лица нарастват с 3.3%, докато намалението на осигуровките с 6 процентни пункта води до намаляването на приходите от тях с 2.1%.

Общите разходи в консолидирания държавен бюджет се повишават с 5.3% или с 553.5 млн. лв. Разходите за лихви се понижават с 8% в следствие от операциите по предсрочно изплащане на задълженията към Международния валутен фонд. Нелихвените разходи, които по своята същност са дискреционни, нарастват с 6.1% или 601.4 млн. лв. Съпоставката на отделните елементи е трудна при използването на наличните данни поради промяната в методологията на отчитане на разходите за заплати и възнаграждения и за текуща издръжка. Все пак може да се отбележи, че поддържането на бюджетния сектор струва все по-скъпо, докато резултатите от дейността му не се подобряват. По-решителните реформи в някои сектори като здравеопазване и образование все още са във вид на стратегии, което неминуемо ще допринесе за запазване на сегашната неблагоприятна ситуация. Нещо повече – новината за приемането на България в Европейския съюз може да подейства успокоително на управляващите и допълнително да забави промените.

Развитието на приходите в бюджета до момента предполагат преизпълнението на заложените в закона стойности. Те вероятно ще достигнат над 19.8 млрд. лв., което ще остави достатъчен ресурс за постигането на бюджетен излишък от 3% от БВП и възможност за по-високи разходи от предварително определените почти 18 млрд. лв. Този излишък би могъл да не се получи, ако бяха понижени данъците. Средствата биха били достатъчни да се отмени изцяло данъкът върху печалбата едновременно със значителното понижение на данъка върху личните доходи или осигуровките. Това би повишило нетните доходи на хората, би насърчило инвестициите и формирането на капитал и като цяло би повлияло позитивно на стимулите на стопанските агенти. Разбира се, данъчната политика не е единственото средство за повишаването на благосъстоянието на хората, но данните доказват, че тя би могла да бъде използвана по-ефективно в тази посока.

Изпълнение на консолидирания бюджет за периода януари-август (млн. лв.)

<td width="64" valign="bottom" style="border-right: windowtext 0.5pt solid; padding-right: 5.4pt; border-top: medium none; padding-left: 5.4pt; padding-bottom: 0cm; border-left: medium none; width: 48pt; padding-top: 0cm; border-bottom: windowtext 0.5pt solid; height: 13.2pt&qu


Свързани публикации.

  2005 2006 Промяна
Приходи и помощи 11758.7 12984.3 10.4%
Данъчни приходи 9322.6 10462.1 12.2%
Осигуровки 2821.1 2763.2 -2.1%
Корпоративен данък 722.7 916.4 26.8%
Данък върху дивидента и доходите 63.4 90.6 42.9%
Данък върху доходите на физическите лица 817.1 843.9 3.3%
Данък върху добавената стойност 3002.5 3634.9 21.1%
Акцизи 1368.1 1569.8 14.7%
Мита и митнически такси 231 278 20.3%
Други данъци 127.2 140 10.1%
Неданъчни приходи 2110.4 2096.4 -0.7%
Помощи 325.6 425.8 30.8%
Разходи 10440.5 10994 5.3%
Заплати и възнаграждения на персонала 1097.5 1685.7 53.6%
Социални и здравно-осигурителни вноски 394.1 541.3 37.4%
Текуща издръжка 2678.5 2224.8 -16.9%
Лихви 602.4