Таблица: Разходи за икономически дейности и услуги
Отчет 2004 |
Отчет 2005 |
Бюджет 2006 |
Проект МФ 2007 |
|
Общо разходи + резерв (млн.лв.) |
1 557.7 |
2 121.9 |
2 104.1 |
2 488.8 |
% от БВП |
4,06 |
5.05 |
4.5 |
4.8 |
Текущи разходи |
1 456.3 |
1 350.4 |
1 227.1 |
1 404.4 |
Капиталови разходи |
101.3 |
773.5 |
847.0 |
1 024.5 |
Източник: Министерство на финансите, изчисления на ИПИ
Икономически дейности и услуги е съставна функция на перото в републиканския бюджет „Публични разходи по функции”. То от своя страна се включва във цялостната разходна политика на правителството. Тази функция отразява взаимоотношенията на бюджета с реалния сектор и поетите ангажименти на правителството по извършване на т.н. структурни реформи. Основен механизъм на тези взаимоотношения са програмите по финансиране и субсидиране на отделните подотрасли. Предвидените средства по това направление в проектобюджета за 2007 имат за цел да обезпечат осъществяването на държавните политики в отделните сфери, както и нормалното функциониране на министерствата и ведомствата, отговорни за тяхното реализиране.
Разпределението на консолидираните разходи по функции в проектобюджета за 2007 г. се характеризира със следните параметри: социалното осигуряване и грижи – 33.0%(6 710.7 млн.лв.) от общите разходи; отбрана и сигурност – 13.4%(2 720.3 млн.лв.) от общите разходи, икономически дейности и услуги – 12.3 % (2 488.8 млн.лв.), здравеопазване – 10.9%(2 215.6млн.лв.) и образование – 10.5% (2 138.2 млн.лв.) от общите разходи.
Поглеждайки ретроспективно към процентното съотношение между отпуснати средства по структурното перо „Икономически дейности и услуги” и БВП виждаме, че темпът на нарастване на отпусканите бюджетни средства от 2004 г. се движи с относително сходен темп, като единствено през 2005 процентното съотношение достига 5.05%. Основната причина за това отклонение са наводненията през летните месеци на 2005 г.
В това разходно направление на бюджета са заложени за реализация редица поети ангажименти и програми, като:
1) извеждане от експлоатация на 3 и 4 реактор на АЕЦ (18.7 млн.лв.) – липсва детайлно описание и обосновка на методите и похватите чрез които ще се извършват този процес;
2) предвижда се осъществяване на либерализация на енергийния сектор – не става ясно точно какво се има в предвид под термина либерализация, защото досега държавата не е дала ясен отговор на въпроса дали ще се оттегли изцяло от сектора или не.
3) земеделие – от изключително важно значение ще бъде реализирането и успешното функциониране на проекта за Интегрираната система за администриране и контрол, поддържането на Регистър на земеделските стопани и производители. Изграждането на тези структурни звена така или иначе се забавиха твърде дълго във времето. Те са жизнено важни за успешното управление и разпределение на средствата предвидени от ЕС за субсидиране на сектора;
4) във връзка с намеренията на правителството за ремонтиране и изграждане на транспортната мрежа са предвидени средства в размер на 366.9 млн.лв. от фонд „Републиканска пътна инфраструктура” бихме искали да отбележим, че тези средства могат да бъдат спестени на българският данъкоплатец, като управлението и поддържането на пътната инфраструктура бъде предоставено на частни компании посредством концесии.
5) предвиждат се средства в размер на 6.3 млн.лв. за обезпечаването на изпълнението на дейностите на Държавната агенция по туризъм, в т.ч. и развитието на политики насочени към рекламиране на България, като туристическа дестинация . И по това перо в бюджета биха могли да се спестят средства, като държавата се оттегли от неприсъщата и роля. Отново искаме да напомним на правителството, че не трябва да изземва функциите на частния сектор, като създава и ръководи различни агенции и програми за развитие и реклама на туризма в България.
6) в проектобюджета се предвиждат средства за „развитие на информационните и комуникационните технологии” в областта на съобщенията – единственият правилен и рационален избор е пълното оттегляне на държавата от този сектор и последваща приватизация на държавните активи.
В допълнение може да се спомене, че в това перо на бюджет 2007 е предвидено финансирането и на други дейности, включващи метрология и технически надзор, сертификация и изпитване и патентната дейност; приватизацията и следприватизационния контрол; акредитиране на лаборатории и органи; участие в международни изложения и панаири; издателската дейност, издръжка на дворците, резиденциите стопанисвани от Министерството на държавната администрация и административната реформа и др.
Като заключение ще кажем, че на базата на публично достъпната информация не би могло да се придобие детайлна картина за подхода и целесъобразността на планираното изразходване на средствата по направление „Икономически дейности и услуги”.
Това което предизвиква притеснение по отношение на гореизложените параметри на тази част от разходната политика на правителството се крие, от една страна в незадоволителната степен на прозрачност, а от друга излиза въпросът за ефективността на разходваните средства. Необходимо е предприемането на необходимите действия за спазването на тези норми, с цел поддържане на информираността на данъкоплатците за целесъобразното изразходване на техните капиталови ресурси.