Една напред, две назад
В четвъртък Министерският съвет прие Доклад за състоянието на администрацията през 2007 г., който отчита тенденциите в числеността и заплащането на административния капацитет на изпълнителната власт и свършеното през изминалата година от Министерството на държавната администрация. Според чл. 62 (2) в Закона за администрацията (чийто член между впрочем е цитиран в доклада), "Министърът на държавната администрация и административната реформа представя в Министерския съвет ежегодно до 30 април доклад за състоянието на администрацията, който се приема от Министерския съвет." МДААР принципно има за цел да се бори за ефективна и малка държавна администрация, която работи прозрачно, бързо и коректно – цел, която неколкократно е заявявана от правителството и поставяна като обещание пред ЕС.
След закъснение от 4 месеца, докладът констатира, че поетият ангажимент за 12-процентно намаление на административния капацитет се отлага за септември, а администрацията само за 2007 дори се е увеличила (реално с под 1%). В сравнение с 2006 г. през 2007 г. има увеличение на числеността на администрацията с 603 щатни бройки, обаче за периода 2006 г.- юли 2008 г. общото съкращение в административните структури и второстепенните разпоредители с бюджетни кредити, които не са администрации, е 7390 щатни бройки. През миналата година са въведени общо 87 нови регулационни режима от централната и местната администрация. В това число – лицензии, разрешителни и съгласувателни режими. Според министъра, през септември ще се предприемат стъпки за намаляване на тези режими.
Промяна за периода 2006 – 2008 г.
Служители в |
Щатни бройки към ІІ.2006 г. |
Щатни бройки към 22.VІІІ.2008 г. |
Разлика |
1. Министерства |
16 051 |
18 416 |
+ 2 365 |
2. Второстепенни разпоредители към министерства (административни структури) |
54 342 |
46 120 |
– 8 222 |
3. Общини (данни към средата на 2008 г.) |
21 679 |
22 114 |
+ 435 |
4. Администрации, отчитащи се пред НС |
237 |
255 |
+ 18 |
5. Общо администрация (1+2+3+4) |
92 309 |
86 905 |
– 5 404 |
6. Второстепенни разпоредители към министерства, които не са административни структури |
67 630 |
65 192 |
– 2 438 |
Сбор (5+6) |
159 939 |
152 097 |
– 7 842 |
Източник: МДААР
Да си плащаш бързо и лесно данъците, да получаваш за кратко време необходимия документ без опашки и нерви, бизнесът да не се "препъва" от многобройни регулативни и разрешителни режими и пр. – за всичко това опираме до държавната администрация. От състоянието й зависи действието на държавния механизъм, а и икономиката като цяло. Реформата обаче се оказва трудна и бавна. Създаваната с години тежка държавна машина трудно се преустройва.За да се осъществи реална реформа, трябва да бъдат предприети следните стъпки:
-
Ефективно намаляване на държавната администрация по аналогия на практиката в Нова Зеландия. Там е постигнато намаление с 60% на размера на държавната администрация, измерена чрез броя на заетите в нея, за периода 1984 – 1995 г.
-
Въвеждане на механизми за оценка на необходимостта от опериране на различните ведомства и осъществяване на периодичен независим анализ на съществуващите административни структури с цел оптимизиране на персонала, закриване на ненужни или дублиращи се звена.
-
Създаване на действащо електронно правителство, т.е. внедряване на информационните технологии в държавната администрация.
Николай Василев признава, че оптималният вариант е администрацията да намалее с около 1/3, но го оценява като политически невъзможно. А защо не?
-
Частният сектор е гладен за работна ръка. Кадърните държавни служители веднага ще бъдат погълнати от частния сектор на труда (евентуално след помощ от държавата за преквалификация), а тези, които не успеят да се реализират, би трябвало още сега да се освободят от държавната хранилка.
-
По-малко служители биха получавали по-високи заплати при непромяна на делегираните бюджети за заплати, което ще увеличи престижа на държавната работа и ще се привличат млади и перспективни хора.
-
Електронното правителство ще олекоти нуждата от повече работещи (а не както в момента се назначават допълнително хора, за да обслужват системата)
Класацията Doing Business класира България на 103 място в света по цена и време за изваждане на различни лицензи, което е отстъпление с цели 18 места спрямо 2007. Въвеждането на 87 нови лицензионни режима при положение, че пречките пред бизнеса са твърде големи така или иначе, демонстрира липса на ясна стратегия и визия на политическо ниво за мястото на държавата в икономиката. Частният сектор е двигател на икономическия растеж, а когато той е възпрепятстван от държавата, обикновените граждани страдат от скромното покачване на доходите им. Ето защо се надяваме, че при следващия доклад при законов срок от 8 месеца да констатираме реално намаление на администрацията с 12%.