ДЪРЖАВНА АДМИНИСТРАЦИЯ
В бюджет 2006 г. беше публично афиширана политиката за “преструктуриране на разходите и оптимизиране числеността на персонала. Идеята за съкращаване с 10% на държавната администрация от 1 април 2006 г. остана по-скоро в сферата на добрите пожелания и PR кампании на коалиционното правителство, но не и реално изпълнен ангажимент. Напротив, държавната администрация дори се е увеличила през 2006 г поради поетите ангажименти към ЕС за създаване на нови структури и агенции. През 2007 г. отново ще бъдем свидетели на увеличение на администрацията, въпреки че населението намалява и темпът на нарастване на работната сила в частния сектор изостава спрямо нарастването на броя на пенсионерите. Държавната администрация по правило не създава добавена стойност, чрез нея се преразпределя част от създадения и иззет доход от частния сектор и нейното необосновано увеличение означава по-голяма тежест и бреме за работещите в икономиката, които реално изкарват доход.
Доводите за увеличение на администрацията са от една страна създаване на нови структури, звена и експертни групи във връзка с присъединяване на страната към ЕС. Но не са направени дори опити за оценка на ефективността и работата на съществуващите в момента ведомства. Част от бюрократичните структури по правило съществуват по инерция и искат пари от бюджета, дори когато нуждата от тяхното съществуване не е вече обоснована или бюджетът им е нереално голям за дейностите, които извършват.
В проектобюджета само на едно място се споменава “мимоходом” цифрата от 490 хиляди души, която визира броя на държавните служители. В същото време тази цифра противоречи със данните от НСИ – според тях държавните служители наброяват 436 292 души към момента. Няма обяснение на какво се дължи тази разлика – очаква се увеличение на държавните служители или няма единно отчитане на служителите в държавната администрация? А най-вероятно става въпрос и за двете.
Прегледът на приложение 1 към проектобюджета показва следното:
1. Държавната администрация се увеличава през 2007 година. В министерствата (централно управление и второстепенните разпоредители с бюджетни средства) персоналът се увеличава с 2,8% или 35 634 души.
2. Държавната администрация се преструктурира – част от ведомствата преминават от едно министерство в друго, отделят се комисии в първостепенни разпоредители с бюджетни средства, създават се нови структури, но не се оптимизират старите.
3. Общите разходи за заплати и възнаграждения на държавните служители в министерствата се увеличават с 12,3%. Факторите затова са какво увеличения брой на държавните служители, заети в министерствата, така и очакваното увеличение на заплатите с 10% от средата на година.
4. Общият ефект от увеличаване на заплатите с 10% и увеличаване на броя на държавните служители в министерствата ще струва 309,850 млн. лв. на данъкоплатците (0,61% от прогнозираното БВП за 2007 г.).
5. За някои министерства изобщо не са представени данни за щатните бройки на заетите (Министерство на правосъдието, Министерство на труда и социалната политика, Министерство на държавната администрацията. и административната реформа). В същото време, в нито едно министерство не е предоставена информация за броя на реално заетите щатни бройки, както и за броя на заетите в централно управление и в съответните второстепенни разпоредители с бюджетни средства. Това затруднява анализа на ефективността на държавната администрация и го прави невъзможен в редица аспекти.
Министерствата, които отчитат намаление на персонала в централната администрация и второстепенните разпоредители с бюджетни средства, са:
1 Министерство на образованието и науката предвижда намаление на персонала с 2,1% (714 души). Единствено в МОН се отчитат наченки на реформа и оптимизиране на персонала, макар и недостатъчно. Защото частична и плаха реформа не може да бъде устойчива. От друга страна именно Министерство на образованието и науката наброява най-голям персонал в сравнение със всички останали министерства и оптимизиране на персонала в него ще изиграе положително върху увеличаване на ефективността на държавната администрация.
2 Министерство на регионалното развитие и благоустройство предвижда намаление на персонала с 65,1% (2595 души). Това значително намаление се дължи на вътрешно преструктуриране – изпълнителната агенция “Пътища” от второстепенен разпоредител с бюджетни средства към министъра на регионалното развитие и благоустройството се преобразува във фонд “Републиканска пътна инфраструктура” към министерство на финансите.
3 Министерство на икономиката и енергетиката предвижда намаление на персонала с 20,5% (708 души). Няма информация на какво се дължи намалението на персонала – на преструктуриране на вътрешни структури или оптимизация на персонала и дейностите в министерството.
4 Министерство на транспорта предвижда намаление на персонала с 28,7% (982 души). И при него няма информация на какво се дължи намалението на персонала.
Във всички останали министерства (включително и в Народното събрание и администрацията на президента) се предвижда увеличение на персонала.
Ведомство |
Щатни бройки |
Разходи за заплати и възнаграждения и социални осигуровки (хил. лв.) |
||||
Държавен бюджет 2006 |
Проектобюджет 2007 |
Промяна |
Държавен бюджет 2006 |
Проектобюджет 2007 |
Промяна |
|
Народно събрание |
923 |
943 |
2,2% |
15826,4 |
17274,3 |
9,1% |
Администрация на президент |
168 |
169 |
0,6% |
2607,6 |
2811,4 |
7,8% |
Министерство на финансите |
13976 |
16559 |
18,5% |
165047,5 |
193140,3 |
17,0% |
Министерство на външните работи |
1817 |
1822 |
0,3% |
20194,4 |
21223,0 |
5,1% |
Министерство на отбраната |
– |
– |
– |
753045,0* |
810625,0* |
7,6% |
Министерство на вътрешните работи |
– |
– |
– |
820590,0* |
961333,8* |
17,2% |
Министерство на правосъдието |
7135 |
7849** |
10,0% |
80521,7 |
99631,8 |
23,7% |
Мин. на труда и соц. политика |
9169 |
10086** |
10,0% |
60658,6 |
70530,2 |
16,3% |
Министерство на здравеопазването |
17516 |
18391 |
5,0% |
94178,4 |
109110,0 |
15,9% |
Министерство на образованието и науката |
34019 |
33305 |
-2,1% |
170713,2 |
182357,6 |
6,8% |
Министерство на културата |
7268 |
7281 |
0,2% |
49359,5 |
53401,0 |
8,2% |
Министерство на околната среда и водите |
1778 |
2015 |
13,3% |
17143,1 |
21178,2 |
23,5% |
Министерство на икономиката и енергетиката |
3452 |
2744 |
-20,5% |
30241,5 |
30519,8 |
0,9% |
Министерство на рег. развитие и благоустройство |
3985 |
1390 |
-65,1% |
25610,9 |
17007,6 |
-33,6% |
Министерство на земеделието и горите |
23719 |
24566 |
3,6% |
163183,6 |
173873,1 |
6,6% |
Министерство на транспорта |
3427 |
2445 |
-28,7% |
31080,4 |
23712,2 |
-23,7% |
Министерство на държавната адм. и адм. реформа |
188 |
188** |
0,0% |
26989,4 |
29203,3 |
8,2% |
Мин. на държ. политика при бедствия и аварии |
120 |
2471 |
1959,2% |
1334 |
21241,7 |
1492,3% |
Общо: |
128660 |
132223 |
2,8% |
2528325,2 |
2838174,3 |
12,3% |
Източник: Приложение 1 към бюджет 2006; Приложение1 към проектобюджет 2007
Забележки:
* Отразени са всички текущи разходи, а не само разходите за заплати и възнаграждения, поради липса на данни
**Поради липса на данни в проектобюджета, щатните бройки през 2007 г. за изчислени при консервативна оценка на промяната на персонала в зависимост от изменението на планираните разходи за заплати и възнаграждения.