Данъчни преференции на европейско ниво
Добри или лоши, данъчните директиви на ЕС трябва да се спазват. Практиката на Европейската комисия по отношение на страните, които прилагат различни процедури от тези в европейските директиви е поучителна и за нас за да не правим същите грешки.
Пощенските услуги и ДДС
Директивата за пощенските услуги регулира пазарът в ЕС. Съществуващите пощенски монополи са силно ограничени и има определени правила, които да гарантират предоставянето на достъпни, качествени универсални пощенски услуги. Националните регулаторни органи контролират пазара и съблюдават за лоялна конкуренция между естествените монополи и пазарните играчи.
Едно от големите препятствия за ефективна конкуренция е изключването на този сектор от облагане с ДДС във Великобритания и Германия. Аргументът затова е, че за да предоставят универсална достъпна услуга са необходими подобни преференции. Останалите пощенски компании са задължени да начисляват ДДС за услугите си.
Парадоксално, но някои от операторите, които печелят от това данъчно облекчение в страната си, сега разширяват дейността си и в други европейски страни и се оплакват от „нечестно” данъчно облагане на тези пазари.
Европейската комисия заема позицията, че в условията на конкурентен пощенски пазар, различните данъчни преференции нарушават конкуренцията и могат да бъдат оправдани само и единствено поради предоставянето на универсалната пощенска услуга и поради никакви други причини.
Противно на Великобритания и Германия, Швеция не изключва от облагането пощенските услуги. Всички компании, включително и тази, която е натоварена да предоставя универсалната услуга, облага с ДДС всички услуги. По точи начин в Швеция няма данъчни преференции и това противно на очакванията не е намаляло
Данъчни преференции и Гърция
Оказва се, че законът за корпоративното облагане в Гърция от 2003/2004 година предоставя данъчни облекчения на компании в определени сектори, за които Европейската комисия не е била уведомена. Става въпрос за около 200 млн.евро неразрешена държавна помощ под формата на данъчни преференции, ползвани от хиляди компании за намаляване на печалбата преди облагане в размер до 35% в сектори като производство на текстил, производство на енергия, минна индустрия, земеделие, риболов и някои туристически дейности.
Според ЕК, по този начин са предоставени несправедливи облекчения и предимства, които намаляват конкуренцията между различните страни-членки на ЕС. Решението на ЕК е гръцките власти да заплатят помощта, заедно с лихвите като получат парите от компаниите, ползвали облекченията.