По повод организираното на 18 май 2010 г. от Министерството на икономиката и енергетиката обществено обсъждане на промените в Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите, Институтът за пазарна икономика предостави своето становище.
18 май 2010
На вниманието на
Г-н Юлиян Николов
Директор
Дирекция „Икономическа политика”
Становище
по
проект на ПМС за изменение и допълнение на
ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ИНВЕСТИЦИИТЕ
Уважаеми г-н Николов,
Във връзка с представените предложения за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите, предлагам на Вашето внимание коментарите на Института за пазарна икономика.
Коментари по основните предложения
Предложена промяна |
Коментар |
Намаляване на прага за получаване на сертификати клас А и клас Б |
Положителният ефект на тази промяна е в увеличаването на инвестициите, които ще получават по-бързо и ефективно административно обслужване. Все пак остава необяснима причината защо се прави подобно постепенно и поетапно преминаване към бързи, лесни и евтини процедури, а не се предлагат добри условия за всички инвеститори. |
Към насърчаваните сектори се прибавят тези на артистично-творческата дейност в културата и логистиката |
Липсва обосновка на избора на именно тези сектори за подпомагане – с какво те са по-специални, защо имат нужда от помощ, какъв е ефектът на тяхното развитие върху икономиката, трябва ли приоритетните сектори да се определят административно, а не от потребителите. При всички положения, обаче, подпомагането на едни сектори за сметка на други изкривява пазарните стимули и не позволява най-доброто използване на ресурсите в икономиката. |
Към изискването за размер на инвестицията се прибавя и критерий за заетост |
Ясно е намерението да се насърчи повишаването на заетостта във връзка с получаването на преференции по ЗНИ. Статистиката за заетите в инвестиционни проекти клас А и клас Б показва, че за периода 2004 година – април 2010 г. създадените работни места по сертифицирани проекти представляват по-малко от 1% от общата заетост в страната за всяка една година, което не подпомага заетостта съразмерно на вложените ресурси от страна на администрацията. |
Имотите вече ще могат да се придобиват на цени по-ниски от пазарните и освободени от държавни такси за промяна на предназначението |
Продаването на цени по-ниски от пазарните (и то без търг или конкурс) представлява неефективно управление на държавното или общинското имущество. Това е абсолютно недопустимо като практика. Десетилетия практика вече показаха, че крайният резултат е създаване на условия и предпоставки за злоупотреби и корупция. |
Сертифицираните инвеститори ще бъдат административно подпомогнати чрез създаването на междуведомствени групи |
Създаването на междуведомствени групи е свързано с допълнителна координация, чиновници и средства. По-добър вариант е цялостна реформа на административното регулиране, а не сформиране на групи за определени случаи.Тежките, скъпи и бавни административни процедури в България са огромен проблем и трябва да бъдат решени и то за всички (и за бизнеса, и за гражданите, и за самата администрация). |
Инвеститорите ще могат да получат безвъзмездна финансова помощ, ако част от инвестицията е в сферата на образованието и науката и в преработващата промишленост |
Подобно облекчение не би могло да е достатъчно обосновано без да се дадат отговори на следните въпроси: – От къде ще дойдат тези пари, особено в условията на криза? – Как ще се използва предоставената помощ, т.е. ще бъде ли предоставяна под условие? – Какви ефекти се очакват? |
Препоръки
Тъй като намесата на държавата създава неравновесия в икономиката, препоръките които можем да дадем са свързани с цялостното подпомагане и облекчаване на частните инициативи, а не преференциалното третиране на определена група от инвеститори или сектори. В момента инвеститорите срещат неблагоприятна и непредвидима инвестиционна среда.
Конкретните препоръки са свързани както с намаляване на броя на административните процедури, така и със съкращаването на разходите при всяка една стъпка от дейността на предприемачите:
- намаляване на изискваните разрешителни и лицензи за започване, опериране и закриване на бизнес;
- подобряване на качеството на публичните услуги, намаление на бюрокрацията и ускоряване работата на е-правителството;
- намаляване на регулиране на пазара на труда и общото облагане на труда;
- премахване на лошите практики в обществените поръчки;
- по-ефективна защита на правата на отделните инвеститори.
За да се привлекат повече инвеститори, трябва да се увеличи доверието в българската икономика на всички инвеститори. Предоставянето на преференции провокира очаквания за специално отношение, създава среда за недобри практики от страна на администрацията и води до харченето на средства, които биха могли да бъдат спестени за бюджета.