(Допълнително становище с финансов и социално-икономически анализ към вече представената от Инициативния комитет Финансова обосновка, изготвена на основата на базите данни на НСИ и Кадастъра за съществуващия сграден фонд на територията на новата община)
Автор: Доц. д-р Красен Станчев
Резюме: което съществува е възможно
Демография
Демографски гр. Обзор се характеризира с ръст на населението. За последните 11 години той е 3.4%.Прирастът е положителен даже в двете години на рецесията от 2009-2010 г, както и по време на пандемията, но не е толкова ясно изразен колкото в цялата община Несебър. За другите населени места в новата община общата тенденция е към запазване на населението. При повечето села от пиковата в демографско отношение 1985 г. (както и след първото преброяване след 1989 г., това от 1992 г.) броят на населението остава относително постоянен. Сред създадени през последните 32 години нови общини 1990 г. в България три са общини с курортно-туристически дадености и потенциал на местната икономика. При тях демографските процеси са трайно негативни, една от тях (община Сърница) е сравнима като демографски дадености с потенциалната агломерация на Обзор. При новосъздадените за същия период населени
места с курортно предназначение постоянните жители са с много по-малък брой.
Икономика
Трудов потенциал
Град Бургас действа като регионален център на икономическа гравитация за общините Айтос, Бургас, Камено, Созопол, Средец и Руен, но не и за Несебър, Поморие, Приморско и Созопол – те по-скоро привличат инвестиции и сезонна работна сила от областта, съседните области и страната. През 2020 г. и 2021 г. средната брутна месечна заплата нараства годишно с около 7-8% и в община Несебър е съответно 910 и 980 лв. Прегледът на обявите за работа в гр. Обзор след март тази година показват средно търсене на работна сила над 1 500 лева на месец, за някои професии – 2 000 лева и повече, плюс различни бонуси. За страната отрасълът „транспорт и ремонт на автомобили“ е с найвисок ръст на възнаграждения в частния сектор, в гр. Обзор и общината това вторият по търговски оборот дял на местната икономика.
- Ръстът на доходите от заплати изглежда стабилен, няма спад в годините на пандемия и това се доказва от наблюденията на работната сила на Териториалното статистическо бюро в Бургас.
Броят на учениците в община Несебър е постоянен, а възрастното население на общината ползва много по-рядко социални услуги. Делът на тези хора в другите черноморски общини на юг от Бургас е в пъти по-голям. Може да се предполага, че възрастното население, независимо от над 30-процентния си дял в населението (особено в селата), е или относително добре обезпечено. Пазарът на труд е относително добре осигурен от наличието на медицински персонал, болнични легла и училища. Бизнес, инвестиции и капитал Добавената стойност на човек от населението през 2019 г. е 14 700 лева, с 4 500 лева повече от Бургас, почти три пъти по-висока от община Созопол и повече от три пъти по-висока от стойностния показател за общините Бяла, Поморие, Приморско и Царево. Спадът през 2020 г. е рязък, но съотношението спрямо споменатите общини се запазва на равнище два пъти по-високо. 4 Инвестициите са от два до пет пъти повече от всички останали Черноморски общини, без областните центрове Варна и Бургас. Преките чуждестранни инвестиции с натрупване към 2020 г. в община Несебър са 3 670 лева на човек от населението, след това има спад, но сравнението с другите подобни общини е в полза на Несебър. Изплатените средства по програми на ЕС на човек от населението за целия период след 2007 г. не играят съществена роля в местната икономика и са равни на 2.5 месечни дохода от заплати. Със средства на ЕС в гр. Обзор е финансиран един проект.
Агломерацията Обзор разполага с 10 хиляди декара обработваема земеделска земя, по цени на договорите за аренда от 2020 г., отчетени в НСИ за област Бургас, това прави (за собствениците) 350 хиляди лева приход на година. За разлика от други територии по Натура 2000, в защитените територии около Обзор не попадат частни земи и не засягат частни интереси. Нос Емине и зоната фактически отделят географски новата община от община Несебър. Нетните приходи от продажби на всички отрасли в община Несебър за 2020 г. са почти 633 млн. лв., от които 14% за инвестирани на територията на общината. Разгърната застроена площ (РЗП) на хотелите в агломерацията Обзор е 654 хиляди м2 , заедно къщите за гости, лагерите и пр. общата РЗП е 846 хиляди м2 .
Туризъм
Общият оборот в туризма на новата община Обзор, пресметнат като процент от оборота на всички места за настаняване на старата община Несебър за 2018 г., е с потенциал до 60 млн. лв. на година Според последните общински данни на община Несебър (и съответно на Обзор като част от нея)се пада лъвския пай от приходите от туризъм в областта. Приходът от едно легло е 4 435 лева на година (сезон) или 32.3 лева доход от нощувка. За сравнение в община Банско той е (за същата 2018 г.) е 4 125 лв., за един леглоден – 17 лева. Приходът от един турист, отседнал в хотел в община Несебър е 350 лв., в Банско – 155 лева. Фиск В момента данъчна ставка за годишен патентен данък за търговия на дребно до 100 м2 нетна търговска площ на обект, капиталови разходи на общината на човек от населението за 2019 г. са над средните за страната, собствени приходи на общината на човек от населението за същата година също са сред най-високите за страната и общинските разходи на човек от населението също са в категорията на най-високите за страната. (Собствените приходи са по-високи само в общините с приходи от концесионни плащания за добив на полезни изкопаеми.) Потенциалният приход от местни данъци и такси (сгради, смет, туристически данък) са достатъчни са издръжка на основните дейности на новата община. Перспективите за безпроблемно поведение на общинските финанси са свързани с: използване на потенциала на Натура 2 000 за собствен туристически бранд, аренда и поземлени данъци, планираната реформа с децентрализация на 1/5 от приходите от подоходен данък за общините, където доходът е произведен, по-ефективни разходи за типични общински дейности и възможности за участие в програми, финансирани от централния бюджет или бюджета на ЕС.
Изводи
· Общинската икономика на новата община и в момента е достатъчно жизнена, за да финансира като самоуправляваща териториална и стопанска единица. От началото на своето самостоятелно съществуване община Обзор не ще има проблем да се самоиздържа.
· Тя е в състояние да финансира разходите със собствени приходи по смисъла на чл. 45, ал. 1, т. 1 от Закона за публичните финанси (т.е. в размер не по-малко от половината от средното им равнище за страната по данни от наличните най-скорошни отчети за изпълнението на бюджетите на общините в България).
· Има пространство за маневриране в общинските финанси и за по-голяма ефективност.