Напрежението за фиска се запазва*

В началото на април Министерство на финансите (МФ) публикува данни за касовото изпълнение на консолидираната фискална програма (КФП) за първите два месеца на 2011 година. Касовият дефицит към края на февруари възлиза на 750.5 млн. лв. или с 46% по-ниско на годишна основа. Само за февруари дефицитът е в размер на 273.2 млн. лв., което на фона на почти 900 млн. лв. дефицит за същия месец на 2010 г. изглежда доста добро постижение. Това обаче не трябва да звучи успокояващо най-малко поради една причина – бюджетът за 2010 беше ревизиран. Нещо повече – целта за годишния дефицит, която си постави правителството за тази година е не повече от 2.5% от прогнозния БВП за 2011-а, което е доста под 3.9% от БВП, постигнати през миналата година.

Независимо, че е твърде рано за оценки и очаквания за изпълнение на бюджета през 2011-а, годината се очертава като твърде напрегната за фиска. От една страна имаме шумно обявена и амбициозна бюджетна цел, а от друга – е на лице голяма степен на

несигурност при изпълнение на приходната част

В макрорамката на Бюджет 2011 е заложен реален растеж на икономиката от 3.6% през 2011-а, възстановяване на потреблението, както и намаляваща инфлация. Малко вероятно е всички тези прогнози да се оправдаят, особено като се вземе предвид ценовата динамика при храните, горивата и основните суровини, което оказва силен негативен ефект върху доходите.

Все пак инфлацията, от която всички се оплакваме, е положително явление от гледна точка на приходната част на бюджета. Този ефект е много ясно изразен при постъпленията от косвени данъци в републиканския бюджет. Само за февруари те са нараснали с 72% или 254 млн. лв. За сравнение цялата приходна част на републиканския бюджет се увеличава с 250 млн. лв. спрямо февруари 2010 година.

Постъпленията от ДДС през февруари изиграха ролята на основен двигател на приходната част и съответно по-нисък дефицит за месеца. НАП и  агенция “Митници” са събрали общо 358 млн. лв. от ДДС при 209 млн. лв. година по-рано. За номиналното увеличение от 148 млн. лв. допринасят както приходите от внос (трети страни), така и тези от сделките в страната и ВОП. Следва да се отчете и силно изразен базов ефект, свързан с вноса на суров петрол в страната, тъй като в следствие на плановия ремонт в “Нефтохим” през февруари 2010, вносът на суровината беше силно редуциран, а производството на нефтопродукти на практика отсъстваше. Като се има предвид, че цените на суровия петрол продължават да бележат нови рекорди на световните борси, този фактор ще продължи да оказва

положително въздействие върху приходите от ДДС

през следващите няколко месеца след февруари 2011 година.

Нетните приходи от акцизи през февруари също бележат сериозно покачване от 72% на годишна база, но и тук има силно изразен базов ефект. Например, агенция “Митници” е събрала 112 млн. лв. (нето) от акциз върху тютюневи изделия през месеца, докато сумата за февруари 2010 е 1.6 млн. лв. Помним, че търговците на цигари се презапасяваха в края на 2009 предвид покачването на ставките от 01.01.2010. В следствие на това 88% от акциза върху цигарите за първото тримесечие на 2010 (370 млн. лв.) постъпиха само през януари.

Макар и данните за КФП за двата месеца да показват свиване на разходната част, напрежението тепърва предстои още през март. Една от обективните причини за това е плащането на субсидиите на земеделците, което през 2010 беше започнало още през първите месеци на годината. Нещо повече, не липсват и амбиции на отделни министерства да раздуват разходи.

Данните на БНБ за размера на депозита на правителството в пасива на управление “Емисионно” към края на март предполагат натрупването на нов дефицит и през март. Сериозният темп, с който се топи фискалният резерв, скоро ще изчерпа възможността за финансиране на бюджетния дефицит. Неговият размер е намалял с 940 млн. лв. спрямо края на 2010 и възлиза на малко под 5.1 млрд. лв. към края на февруари 2011 година. Независимо, че април е традиционно силен от фискална гледна точка, то едва ли напрежението ще спадне през следващите месеци. Независимо, че на този етап министър Дянков е против емисия на еврооблигации, което е предвидено по закон, то вероятно скоро ще се наложи да преразгледа позицията си.


* Статията е публикувана за първи път в Аргументи БГ на 6 април 2011 г. 


Свързани публикации.