Да закърпим бюджета с приватизация?
Последните месеци се оказаха доста трудни за българското правителството. Дори без да се гледа проектът за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет, постоянните искания от различни групи, спирането на здравната реформа, идеите за повишаване на здравните вноски, ДДС и дори подоходния данък ясно показват, че управляващите не могат да се справят с повечето разходи и по-малките приходи в бюджета. Свидетели сме на бързото отстъпване от първоначалните реформаторски идеи и задълбочаване на проблемите с неефективни и плахи мерки. И въпреки че правителството е наясно, че трябва да намали разходите и да повиши събираемостта на приходите, някак не успява да използва един изключително добър инструмент за попълване на хазната и ефективно управление – приватизацията.
Вярно е, че ресурсът за приватизиране изглежда изчерпан, но ако броим и 172-те дружества от т.нар. забранителен списък за приватизация, приватизираните до момента активи са едва 65,5% от всички държaвни активи, т.е. има възможност за още 1/3 от тях, които могат и трябва да се приватизират. По тази причина през април министърът на икономиката изпрати писма до всички министерствата, настоявайки за преразглеждане на компаниите в забранителния списък. За съжаление единствено Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Министерство на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) предложиха три компании за премахване от списъка и подготвяне за приватизация – Техностройекспорт ЕАД (към МРРБ), Българска роза ЕООД (към МИЕТ) и ВМТ Орбита АД (към МИЕТ). Ако плановете се реализират, тези компании могат да се продадат директно или чрез Държавната консолидационна компания. Вторият вариант е предпочитан от правителството, тъй като приходите от продажбата ще се трансферират към държавната хазна като дивидент, платен от държавна компания към държавата и ще могат да се отчетат като приходи в бюджета. При директната продажба приходите от приватизация се отчитат като финанасиране на бюджетния дефицит, т.е. не спомагат за намаляването на дефицита, а само за покриването му.
Брой на дружествата в забранителния списък за приватизация за последните пет години по отговорни институции[1]
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
юни 2010 |
Министерство на регионалното развитие и благоустройството |
45 |
45 |
45 |
39 |
39 |
39 (38) |
Министерство на транспорта |
15 |
15 |
14 |
12 |
15 |
15 |
Министерство на земеделието и храните |
12 |
12 |
12 |
7 |
7 |
7 |
Министерство на отбраната |
6 |
6 |
6 |
7 |
8 |
8 |
Министерство на образованието, науката и младежта |
4 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
Министерство на културата |
7 |
7 |
7 |
5 |
5 |
5 |
Министерство на здравеопазването |
4 |
4 |
4 |
70 |
70 |
70 |
Министерство на външните работи |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
1 |
Министерство на икономиката, енергетиката и туризма |
13 |
13 |
13 |
16 |
16 |
15* (13) |
Министерство на финансите |
9 |
9 |
9 |
1 |
1 |
1 |
Министерство на вътрешните работи |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Министерство на физическото възпитание и спорта |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
Свързани с националната сигурност |
15 |
15 |
14 |
2 |
2 |
2 |
ОБЩО |
135 |
136 |
134 |
169 |
173 |
172 (169) |
Цифрите в скоби показват възможните промени, ако плановете към момента се осъществят.
Източник: Изчисления на ИПИ на база официалния забранителен списък към края на всяка година
Бележка: * MИЕТ обедини Еко-Медет ЕООД и Еко-Елшица ЕООД.
Паралелно с това грандиозните планове за приватизацията на Булгартабак, ВМЗ Сопот, Плод и зеленчук Габрово, Галатекс и миноритарен дял от Е.ОН, постоянно се отлагат и вече дори има съмнения, че плащания тази година няма как да се очакват.
Забавянето на приватизация на държавните активи постоянно намалява тяхната цена и аргументът, че в криза не биха се продали изгодно, вече губи смисъл. Ресурс за приватизация има, а проблемът с бюджета налага бързото раздържавяване и преминаване към по-ефективно управление и раздвижване на икономиката.
***
Статията е част от кампанията на ИПИ „Разходите на българската държава“.
[1] Според настоящата структура на изпълнителната власт.