Транспорт
Отрицателни развития:
-
Приватизация на държавния мастодонт БДЖ, който работи постоянно на загуба, не се предвижда. Съвсем наскоро транспортният министър поиска още над 100 млн. лв. субсидия, без ни най-малки индикации за бъдеща приватизация или реформа (то и по-добре, че реформи не се предвиждат, тъй като т.н. “реформи” в държавните предприятия са свързани единствено с искането на повече пари, без резултати);
-
Националната компания “Железопътна инфраструктура” продължава да бъде държавна собственост, без дори и намек, че определени отсечки могат да се дадат на концесия;
-
Голямо забавяне на всички много от значимите инфраструктурни проекти, между които летище София (реконструкция, развитие, разширение) и “Дунав мост 2”;
-
Концесията на автомагистрала “Тракия” е пример за това как не трябва да се отдава нещо на концесия; рисковете за държавата са много по-големи от тези, които се поемат от консорциума;
-
Още не е отдадено на концесия гражданското летище за обществено ползване в Русе (с. Щръклево);
-
Все още не са отдадени на концесия пристанищните терминали Лом, Русе-запад, Видин-север, Фериботен комплекс Видин, Пристанищен терминал Видин-център, Пристанищен терминал Русе-изток, летище Горна Оряховица, гара София, гара Пловдив и други
-
“България еър”, Параходство “Български морски флот” и Параходство “Българско речно плаване” все още не са приватизирани;
-
Реализират се огромен брой инфраструктурни проекти с пари на данъкоплатците, без някой да има дори и бегла представа дали и доколко тяхното осъществяване ще оправдае направените разходи;
-
Какви ли не проекти с държавни пари…
-
Приета е промяна в Закона за автомобилните превози, с която се забранява извършването на обществени превози на пътници и товари с автомобили, от чиято първа регистрация са изтекли повече от 4 години. Много малки и средни фирми използват такива превозни средства и не могат да си позволят закупуването на нови; това обаче не означава, че отсъстват физически и юридически лица, които желаят да ползват техните услуги; след приемането на регулацията тези малки и средни фирми вероятно ще загинат (по-малко работещи фирми, по-малко работни места, по-малко приходи от данъци за държавата, т.е. при константно ниво на разходите, необходимост от по-високи данъци за всички останали като компенсация; по-високи разходи за социално-осигурителната система)
-
Европейски железопътни компании няма да могат да извършват вътрешни превози в България поне до 2012 година. Мотив за това е, че БДЖ не може да бъде сериозен конкурент на външните оператори; това вярно; БДЖ е безобразно неефективно предприятие, което е донесло стотици милиони левове загуба за държавата или което е същото, – на данъкоплатците. Но това се е случило и продължава да се случва, не защото други компании са по-конкурентоспособни (което е тяхно право ако могат) и потребителите биха избрали тях, а именно защото такива компании просто не са допуснати до българския пазар, отсъства, каквато и да е конкуренция и БДЖ продължава да бъде управлявано неефективно от държавни чиновници;
-
Следните дружества, собственост на Министерството на транспорта, работят на загуба и трябва да бъдат приватизирани:
Дружества на загуба |
Общо загуба за 2003 и 2004 г. ( в хил. лв. ) |
1.Пристанище Бургас ЕАД |
5 307 |
2. Пристанище Варна ЕАД |
856 |
3. Пристанищен комплекс Лом ЕАД |
93 |
4. БМФ ЕАД |
26 974 |
5. ДП ТСВ |
2 690 |
6. НК ЖИ |
16 989 |
7. БДЖ ЕАД |
28 369 |
8. ТДКЦ Русе ЕООД |
77 |
9. ТДКЦ Бургас ЕООД |
132 |
10. ТДКЦ Стара Загора ЕООД |
69 |
Общо загуба (хил. лв.) |
81 556 |
Нетна загуба (хил. лв.) |
38 990 |
Източник: Министерство на транспорта–
Положителни развития:
-
В следствие на либерализация във въздухоплаването се появиха нискотарифни (low-cost) превозвачи; цените на предоставяните услуги намаляха;
-
Приключени са процедурите за “Пристанищен терминал Балчик”, “Фериботен терминал Силистра”, “Пристанищен терминал Свищов” и “Пристанищен терминал Оряхово”;
-
Някои от останалите процедури по приватизация и отдаване на концесия са вече в ход; много важно е те да бъдат завършени на прозрачен и конкурентен принцип;
-
Подписването на договора за концесията на летищата Варна и Бургас е в ход;