Такситата пак се жалват пред народа!
Тази седмица таксиметровите шофьори за пореден път поискаха драстичен скок на цените за тяхната услуга. Покачване на първоначалната такса и цената на километър с около 150%, както и нова „такса багажник" са в основата на техните претенции. Към кого са отправени обаче тези искания? Ето на този въпрос е доста трудно да се отговори.
Самите таксиметрови синдикати май също не знаят отговора. Ако толкова искат да вдигат цените, нека просто го направят. Никой не е тръгнал да ги спира. Е, може хората да спрат да се возят в таксита, но това явно не притеснява таксиджиите. Те искат по-високи цени, не са споменавали нищо за повече клиенти или по-висока печалба.
Трябва да се отбележи, че тук става дума за исканията на разни там синдикати и сдружения[1], и може би на самите шофьори, но не и на таксиметровите компании. Самите компании явно си имат някаква представа от понятия като „пазарна икономика" и „конкуренция" и не се нуждаят от обществен дебат и одобрение, за да вдигнат цените. А точно това е към което се стремят въпросните синдикати. При положение, че никой не може да те спре да вдигнеш цените, ти отиваш в медиите да обясняваш колко си зле и да се примолиш за покачване на цените. Явно се очаква съвестни граждани да започнат кампания „ние сме съгласни с покачването на цените – искаме поне левче на километър".
„Да, но цените се определят от компанията и самият шофьор не може да ги променя самосиндикално, а като прибавим към това, че колата е на лизинг и трябва да се изплаща всеки месец, нормално е да искаме по-високи цени!" – това е в общи линии аргументът на таксиджиите. Никой обаче не ги задържа насила във въпросните компании. Ако не ти харесват условията, винаги можеш да си тръгнеш, да си имаш собствено такси (може пак на лизинг) и сам да си определяш цените. Този вариант обаче явно не ги устройва.
Ако дадено такси покачи цените със 150%, нормално е да загуби всичките си клиенти. Явно таксиджиите се надяват, че чрез подобни обществени искания, ще провокират покачване на цените от всички играчи на пазара и така ще запазят клиентелата си. Това обаче също не е вярно, имайки предвид и другите начини за предвижване, които ще станат относително по-евтини спрямо такситата и съответно ще поемат част от клиентите. С това са наясно и компаниите и засега обмислят покачване на таксите от 20%, което също не е малко, но в сравнение с исканията на синдикатите си е направо нищожно.
Всъщност подобно обществено обсъждане на цените на такситата си е направо подигравка със съществуването на Комисията за защита на конкуренцията. Това дори не е някакво тайно споразумение, а направо опит за обществено споразумение за нивата на цените. Добре, че на този пазар КЗК действа адекватно (поне засега) и се обяви против всякакво административно регулиране на цените, което също беше обсъждано. Интересно е, че и лидерът на синдикатите неотдавна заяви, че „вдигането на цените е въпрос на пазарна икономика", което изключва възможността за масово (договорено) покачване на цените.
Разбира се, за да убият тотално конкуренцията на този пазар, таксиметровите синдикати искат и фиксиране на броя на такситата, което също отговаря на тяхната стратегия. Ако успеят да постигнат подобно масово увеличение на цените, единственият възможен коректив е именно пазарът и това, че нови играчи (конкуренти) могат да предложат по-ниски цени. Фиксирането на броя на такситата ще позволи подобно масово увеличение на цените да проработи в полза на таксиджиите и за жалост във вреда на потребителите и всички останали потенциални конкуренти.
[1] Таксиметровите сдружения и синдикати се менят постоянно, но винаги са представлявани от един и същ човек. Битува мнението, че въпросните искания отразяват по-скоро неговото мнение, а не това на самите шофьори.