Отрасъл тютюнопроизводство – къде всъщност са проблемите?
Преди няколко дни прословутият фонд “Тютюн” оповести квотите за производство на тютюн за 2006 г. Оказа се, че заявеното от производители и преработватели количество е с около 33,5 % по-малко в сравнение с миналата година, ясен индикатор, че търсенето на суров тютюн намалява. Отзивите по темата са противоречиви според интереса, принадлежността и компетентността на коментиращия – от “не може квотите да се намаляват или премахват” до “не трябва да има квотен принцип”.
В крайна сметка, още преди квотите и тяхното разпределение да станат известни беше ясно, че произведеният, но неизкупен тютюн ще бъде заплатен на производителите с правителствена субсидия – “парична премия” и “целева парична подкрепа”. Това гласи прието от Министерският съвет постановление(1), което, както всяка друга година, до края на януари фиксира минималните изкупни цени на тютюна по типове, произходи и класи (за реколта 2006 няма промяна по нито един параметър в сравнение с 2005г.).
Наред с многото принципни проблеми като поставянето на ценови прагове, грубата намеса на държавата в производството, окачествяването, изкупуването, дори в производството и разпределението на семена за разсад (осигуряват се от фонд “Тютюн(2)”), следващите данни повдигат още един въпрос.
Таблица 1
|
Средна изкупна цена за 2005г. според НСИ (лв./тон) |
Минимална изкупна цена за 2005г. определена от МС (лв./тон)[3] |
Тютюн Ориенталски |
2 904 |
4 488 |
Тютюн Вирджиния |
2 425,82 |
3 250 |
Тютюн Бърлей |
1 937,57 |
2 485 |
Източник: НСИ,МС, изчисления на автора
Както се вижда, средните изкупни цени (постигнати реални сделки) според НСИ са значително по-ниски от минималните изкупни цени, определени от Министерския съвет. Доколкото не става въпрос за среднопретеглени изкупни цени по вид реализирана продукция (т.е. по-голямото количество продаден тютюн от по-ниските класи да занижава средната цена), считаме, че разликата реално съществува.
Тогава логично възниква и въпросът, след като според Закона за тютюна и тютюневите изделия (ЗТТИ – чл. 11, ал. 4) изкупуването на тютюн не може да се осъществява на по-ниски от минималните изкупни цени, как тогава регистрираните от НСИ цени по реални сделки са по-ниски от минималните и то значително?
Както беше споменато, компенсации за тютюнопроизводителите се изплащат по минимални цени, следователно по пътя на логиката за произведен и непродаден тютюн се получават повече левове, отколкото, когато е сключена реална сделка.
Доколкото парите за субсидии се взимат от държавния бюджет (за 2006 – около 150 млн. лв.) в края на краищата се оказва, че в по-малка или по-голяма степен всеки данъкоплатец финансира производството на тютюн, който изобщо не би трябвало да е произведен.
Проблемите, свързани с тютюнопроизводството, ни най-малко не приключват до тук – те са почти толкова, колкото са и параграфите в Закона за тютюна и тютюневите изделия.
-
Защо изобщо е нужно да има закон за тютюна, след като в крайна сметка той е стока, която трябва да се произвежда и търгува като всички останали. По аналогия също толкова безумно би било приемането на закон за обувките или закон за производството на консерви (обяснението, че няма такива нормативи е в това, че двете стоки не се произвеждат от еднородна компактна маса население, чието основно препитание да бъде толкова строго контролирано, че да може да се влияе на решенията, които взимат).
-
Редно ли е кметовете на общините със заповед да определят както местата, където трябва да се отглежда тютюн, така и количествата, типовете и сортовете, които да се сеят, а също да имат властта да решават кой производител каква квота да получи за цялата година? Не само, че не е редно, а е и невъзможно да се определи предварително кой, колко и какво трябва да произведе.
-
Как е възможно дори за производство на тютюневи семена да се изисква специална регистрация и позволението на министерство на земеделието и горите?
-
Купувачите на суров тютюн подлежат на разрешителен режим – разбира се и за тях се води регистър.
-
Тютюнопроизводителите и търговците и/или производителите сключват договори за покупко-продажба. Това обаче не са реални договори, доколкото “договор” е постигането на съгласие между две или повече страни, а при “тютюневите” договори всички реквизити са предварително определени със закон:
-
“Договаряното” количество е това, което е зададено за обикновения производител с квота;
-
“Договорите” се сключват не по-късно от 31 март всяка година;
-
Цената не може да е по-ниска от минималната изкупна цена;
-
В “договорите” задължително се предвижда компенсации за тютюнопроизводителите;
-
Изкупуването на суровия тютюн се извършва до 1 март на следващата година.
Държавната политика по отношение на тютюнопроизводството, под предлог, че се изпълняват социални функции, е много добър пример за планирана икономика и груба намеса в човешкия живот, която посредством контрол на основното занятие, позволява и намеса при взимането на лични решения.
–––––––––––––
(1) Резюме може да се прочете на страницата на Министерския съвет – http://www.government.bg/cgi-bin/e-cms/vis/vis.pl?s=001&p=0012&n=000771&g=
(2) Чл. 7, ал. 2 от Закона за тютюна и тютюневите изделия
[3] Данните са получени чрез изчисляването на средна аритметична от цените за различните класи по сортове