Новият ДДС пропуска да насърчи бизнеса

От НАП до ДДС и обратно

Първият въпрос, на който трябва да си отговорим, анализирайки данъчната политика на правителството е – защо беше създадена мега агенцията Национална агенция по приходите (НАП)? Дали беше създадена, за да е удобно на ЕС, МВФ, ООН или на някой друг. Или може би бе създадена, за да има повече административни места за отговорни директори. Логичният отговор на тези въпроси може да бъде само един. НАП се създаде едновременно за удобство на администрацията и бизнеса и гражданите, тоест и двете страни се предполагаше, че ще спечелят от новата мега агенция. Именно по тази причина се дават много средства за нова информационна система и за по-добра структура.

Както често се случва в България обаче, в крайна сметка се забравя защо дадена политика е започната и/или защо дадена структура е създадена. Доказателства за това е проектозаконът за нов закон за ДДС. Както и да четем и интерпретираме предложените текстове трудно можем да открием добри новини за българските данъкоплатци. Все пак една от малкото такива е резултат от изискването на ЕС един и същи данък да не се плаща два пъти. Това ще доведе до намаляване облагането на стари автомобили, от което техните цени ще паднат.

Големите сметки

При представянето на новия ДДС от правителството заявиха, че очакват 400 млн. лева по-малко приходи в бюджета. Горното очакване беше обосновано с очаквания спад на приходите при внос на стари автомобили. Не е ясно обаче, защо от въвеждането на облагане на адвокатските услуги не се говори за допълнителни приходи в бюджета. Очевидно е, че се продължава старата практика на подценяване на приходите, което е предпоставка за голям излишък и строеж на "чешмички" в края на годината. И миналата година тройната коалиция обясняваше, че планирали балансиран бюджет, а вече става ясно, че от джоба на българските данъкоплатци ще се вземат абсолютно необосновано над 1,5 млрд. лева повече.

Не съкратените срокове

В Законът за ДДС има две основни неща, които засягат данъкоплатците – ставката и сроковете за връщане на данъчен кредит. СДС предложи миналата година намаляване на ставката на 18%, но стана очевидно, че с тройната коалиция подобна реформа не може да стане. Беше очаквано администрацията да съкрати сроковете за възстановяване на ДСС, та нали това е една от причините да се създаде НАП. Само че в новия закон няма нито едно такова подобрение.

В тази връзка СДС предлага няколко неща, които ще бъдат от огромна полза за бизнеса. На първо място съкращаване на общия срок за връщане на ДДС от 45 дни на 30 дни. За износителите и големите инвеститори, за които досега този срок беше 30 дни, предлагаме да бъде намален на 20 дни.

Освен това предлагаме въвеждането на следното право на избор. Ако дадена фирма желае да продължи сегашната процедура по приспадане на данъчния кредит в следващите три данъчни периода. Алтернативно обаче, предлагаме фирмите с декларация да могат да изберат възстановяване на данъчен кредит в 30 дневен срок без процедура по приспадане, която може да забави връщането на ДДС с 90 дни. Създаването на право на избор в законодателството е много добър механизъм, защото ще покаже кой регулаторен режим е по-добър по напълно пазарен начин.

Бизнесът и гражданите са виновни за всичко, дори когато са невинни

Предвижда се въвеждане отново на солидарната отговорност. Това означава, че ако дадена фирма е пила кафе с друга фирма, която е чувала за трета фирма, която по някакъв начин е допуснала нередност пред данъчните, то на всички се отнема правото на данъчен кредит. Подобна разпоредба неимоверно ще увеличи корупцията, защото няма да има фирма, за която да не се намери причина, за да й откажат данъчен кредит. Солидарната отговорност ще ограничи и бизнес активността, защото ще увеличи стимулите за работа само с познати фирми на основата на взаимно доверие и предпазливост. Подобни разпоредби създават сравнителни предимства за всички играчи, които са в добри отношения с администрацията и много негативи за всички останали.

Поради горните причини СДС предлага отпадането на солидарната отговорност. Все пак НАП ще има отлична информационна система и структура, така че не виждаме необходимост от обща или солидарна отговорност.

Освен това в новия ДДС се предвижда, ако имате фирма и данъчните дойдат във вашия офис, но вие в този момент не сте там, веднага ви дерегистрират по ДДС и съответно ви отказват правото на данъчен кредит. След това отново ще трябва да минете през процедурата по регистрация със всички видове разходи и чакане по опашки. Ако данъчните направят една обиколка през август когато хората са на море е възможно да се стигне до масово служебно дерегистриране по ДДС. Подобни разпоредби са направо несериозни и предполагат откровен тормоз върху бизнеса и гражданите. СДС предлага връщане на стария режим, според който до дерегистрация може да се стигне само когато лицето не може да бъде открито от органа по приходите след щателно документирано издирване, включващо най-малко две посещения на адрес през минимум седем дни.

И в стария закон и в новия проектозакон се предвижда, ако имате магазин и наемете някой да продава вашите стоки и този някой пропусне да издаде касова бележка, да бъдете подложени на следните санкции. Първоначално глоба, която може да достигне до 10 хил. лева, а след това и административно наказание, затваряне на търговския обект за един месец. Без всякакво съмнение санкции трябва да има, но ми се струва, че в случая администрацията се е позабравила. В случа предложението на СДС е, ако лицето, което е извършило нарушението плати в седем дневен срок наложената му глоба, не подлежи на административно наказание, тоест не му се затваря магазинът.

 

 

–––––––––––––––-

* За първи път статията е публикувана в списание Мениджър, м. юли 2006 година.


Свързани публикации.