Кратък коментар на дебата за земята

Промяната в конституцията за възможността на чужденците да придобиват земя в България несъмнено ще даде шанс на инвестициите ни в селското стопанство. Ще сме свидетели обаче на период на нагаждане между купувачи и продавачи, непосредствено след отпадане на сегашното ограничение.

В момента по падането на тази забрана се планира да стане по същия начин, по който другите страни, които тази година станаха членки на Европейския съюз премахнаха тези забрани т.е. един период от около четири до седем години. Това за България е много по-неблагоприятно отколкото за тези страни, защото в България имаше много по-голямо унищожаване на капитала, който обработваше селското стопанство. За да бъдат страната и фермерите в България конкурентноспособни, те трябва да имат възможност да продават земя колкото се може по-рано. Така първият ефект след отпадането на забраната ще бъде ефектът от нагаждане на търсенето и предлагането. Българите, които продават земя, няма да разбират, че чужденците търсят по-добри условия за техните инвестиции, съответно те ще искат много големи цени и няма да получават пари за това, което те искат да продадат. Това е първият ефект.

Вторият ефект, който е също много важен, е че в периода на това нагаждане, толкова, доколкото другите страни от Източна Европа, например Унгария, вече ще бъдат в рамките на свободния пазар на земята, те ще привлекат основните инвестиции в селското стопанство, а не България.

Развития след падане на забраната
Покупка на къщи има и в момента. За това има някакви пречки, които са не само в конституцията, а и в отделни закони, когато покупката на тези къщи е най-вече в крайбрежната ивица, Черноморието, или в чертите на големите градове. И в двата случая, но особено в първия – Черноморието, се създават допълнителни пречки независимо дали ще се вдигне конституционната забрана, и независимо от формата, в която се вдига тази конституционна забрана. Причината е, че сегашната форма, в която той се обсъжда в конституционната комисия е по принцип грешна, така или иначе ще има пречки. И колкото са повече тези пречки за земите, които са в очертанията на селищата, т.е. не са земеделски, ще имаме същия проблем, който имаме и за земеделските земи – т.е. по-трудно нагаждане на търсенето към предлагането, по-трудно договаряне на цени, по-малка възможност за инвестиции, по-малка възможност за печалба при такива сделки и т.н. Защото част от свободните капитали ще бъдат насочвани към други страни и ще отидат в други страни. Те вече отиват в други страни. Например, тайната позиция на Хърватска в преговорите с Европейския съюз и одобрението на кандидатурата и от юни т.г. като кандидат-член на Европейския съюз произтича от факта, че не малка част от европейците и изключително хора, които работят в Европейската комисия и европейските структури, са придобили собственост върху къщи и земя в Хърватска.

България ще стане добро място за живеене, когато много хора, от целия свят, искат да живеят в България. Тогава и българите ще започнат да остават в България. Докато има такава разлика може всички да напускат страната.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Коментарните материали от Прегледа на стопанската политика са обект на авторско право. При използването им е задължително позоваване. Абонаментна такса дава право да се препечатват материали от бюлетина (за абонамент: [email protected]).


Свързани публикации.