Европа консолидира бюджетите, но риториката за харчове се завърна
През 2008 г. бюджетният дефицит на икономиките в ЕС беше 2,4%, а държавният дълг беше 62,5% от БВП. Между отделните страни имаше големи различия, но важното е, че дори обобщените данни показват, че Европа е била твърде задлъжняла още в навечерието на кризата – дългът на страните от еврозоната беше още по-голям, достигайки 70% от БВП. Прехвърляйки се няколко години по-късно, към 2012 г. бюджетният дефицит в ЕС е 4% от БВП, а дългът на страните от ЕС вече надвишава 85% от БВП. Причината за раздуването на дълга, разбира се, са дефицитите, които бяха натрупани през годините (по над 6% от БВП през 2009 и 2010 г. и 4,4% през 2011 г.), причинени от рязкото раздуване на правителствените разходи. Данните са категорични, че приходите на държавите в ЕС остават сравнително стабилни спрямо БВП на страните, но разходите чувствително се повишават в началото на кризата. Една от причините е, че приходите следват икономическите реалности, докато разходите (например социалните) са фиксирани, тоест те са обещани и се правят, независимо дали икономиката расте или не.
Фискална политика, ЕС – 27 (% от БВП, 2008 – 2012 г.) |
|||||
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Дефицит |
-2,4 |
-6,9 |
-6,5 |
-4,4 |
-4,0 |
Дълг |
62,5 |
74,6 |
80,0 |
82,5 |
85,3 |
Приходи |
44,7 |
44,2 |
44,1 |
44,7 |
45,4 |
Разходи |
47,1 |
51,1 |
50,6 |
49,1 |
49,4 |
Източник: Евростат (виж тук)
След тежката 2009 г. наистина настъпва период на консолидация на бюджетите, но той е твърде тромав, а разбивката по страни показва, че на места дори не се случва. За периода 2009 – 2012 г. страните от ЕС успяват да свият дефицитите си от 6,9% от БВП до 4% от БВП. В абсолютно изражение недостигът в бюджетите през 2009 г. е бил над 800 млрд. евро, докато през 2012 г. вече е малко над 500 млрд. евро. Този процес на консолидация се е случил и в разходната, и в приходната страна на бюджетите – приходите в Европа, отнесени към БВП, нарастват с над 1,2% от БВП, а разходите, отново отнесени към БВП, се свиват с 1,7% от БВП. По- интересното е, че през 2012 г. консолидацията е изцяло заради приходите, докато разходите отново тръгват нагоре – липсата на растеж в европейските икономики през предходната година определено е една от причините за това.
Ако се фокусираме върху проблемните икономики, обаче, трудно можем да говорим за някаква консолидация и отнемане на напрежението върху бюджетите. Бюджетният дефицит на Испания през 2012 г. прескочи 10% от БВП, което на практика означава, че няма никакво подобрение през последните четири години. Държавният дълг на страната скочи от 40% от БВП преди кризата (2008 г.) до 84% през 2012 г., тоест се удвои и тенденцията е да расте чувствително в идните години. Други държави, макар и да консолидират в някаква степен бюджетите си, продължават да трупат големи дефицити и през 2012 г. – примери тук са Гърция (-10%), Португалия (-6,4%), Великобритания (-6,3%), Франция (-4,8%), Италия (-3%). Португалия и Италия вече устойчиво имат дълг над 120% от БВП, а Франция и Великобритания достигнаха границата от 90% от БВП. Като си припомним, че правилата преди кризата в ЕС бяха за най-много 3% дефицит и 60% дълг, то картината съвсем не изглежда розова.
Бюджетен дефицит – избрани страни (% от БВП) |
|||||
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Германия |
-0,1 |
-3,1 |
-4,1 |
-0,8 |
0,2 |
Швеция |
2,2 |
-0,7 |
0,3 |
0,2 |
-0,5 |
Естония |
-2,9 |
-2,0 |
0,2 |
1,2 |
-0,3 |
Испания |
-4,5 |
-11,2 |
-9,7 |
-9,4 |
-10,6 |
Италия |
-2,7 |
-5,5 |
-4,5 |
-3,8 |
-3,0 |
Франция |
-3,3 |
-7,5 |
-7,1 |
-5,3 |
-4,8 |
Португалия |
-3,6 |
-10,2 |
-9,8 |
-4,4 |
-6,4 |
Великобритания |
-5,0 |
-11,5 |
-10,2 |
-7,8 |
-6,3 |
Гърция |
-9,8 |
-15,6 |
-10,7 |
-9,5 |
-10,0 |
България |
1,7 |
-4,3 |
-3,1 |
-2,0 |
-0,8 |
Източник: Евростат (виж тук)
Сред добрите примери можем да посочим Швеция, където на практика има балансирани бюджети през годините на кризата и намаляващ дълг – под 40% от БВП през 2012 г. Германия консолидира успешно и след прекомерни дефицити през 2009 и 2010 г., сега вече е на излишък. Интересно е, че успешната консолидация на Германия е изцяло по-отношение на разходите, докато приходите стоят стабилни през годините – отново отнесени към БВП. Естония също не допусна прекомерни дефицити, направи дори излишъци през 2010 и 2011 г., а дългът ѝ е най-ниския в ЕС – 10% от БВП.
На този фон България стои сравнително добре, като фискалната консолидацията се случи от прекомерни дефицити през 2009 и 2010 г. до дефицит под 1% през 2012 г. Дългът на страната порасна малко, но остана под 20% от БВП – разходването на спестеното във фискалния резерв спомогна за покриването на дефицитите без трупане на нов дълг. Предизвикателствата обаче остават, като те са обвързани не само с политическите рискове в страната, но и с липсата на растеж в Европа и нуждата от попълване на фискалния резерв, което би могло да стане с излишъци през следващите години.
На европейско ниво е видимо, че след като пазарите се поуспокоиха и финансирането на дефицитите отново изглежда постижимо, някои проблемни държави поразпуснаха дисциплината и риториката за нови харчове се завърна. Отново се заговори против т. нар. икономии и то точно от държавите, които не съумяват да ги направят. Измисленият дебат „икономии срещу растеж” не е нищо друго, освен опит на закъсалите държави да отпуснат пак харчовете и да избегнат структурните реформи. Страните, които бягат от тази риторика, обаче, са именно страните, които дърпат Европа напред.