Данъчно облагане на бизнеса по света – изводи и препоръки
Световната банка, съвместно с "Прайс Уотърхаус Купърс", са публикували подробно изследване на данъчното бреме върху бизнеса в 175 страни по света през 2006 г. (като част от проекта Doing Business на СБ). Използваната методология позволява да се сравняват резултатите в различните държави и да се изведат съответните изводи. За да бъдат съпоставими данните, е изчислен общият размер на данъците като процент от търговската печалба (преди данъчно облагане и счетоводно преобразуване за данъчни цели), които една средно голяма компания е задължена да плати след приспадане на всички данъчни облекчения и освобождаване от някои видове данъци според съответното данъчно законодателство на страните. В изчисляването на ефективната обща данъчна ставка върху бизнеса са включени всички средства, които държавата събира от бизнеса под формата на данъци, такси, осигуровки, лицензионни такси и пр.
Според събраните данни, на данък печалба се падат едва около 36% от общото данъчно облагане на бизнеса в света. Това означава, че осигуровките и данъците върху труда, които са за сметка на работодателите, данъците върху собствеността, косвените данъци и таксите са неотменна част от общата картина на данъчно облагане на фирмите и трябва да се имат предвид от правителствата при реформиране на данъчната система.
Не по-малко важна е и данъчната бюрокрация, която създава "данък време". Той представлява времето, което е нужно на компаниите да платят данъците след като попълнят всички необходими документи и ги предоставят на данъчните органи. Това е скрит данък за бизнеса, който генерира разходи и пропуснати ползи.
Средно се падат по 35 страници на година, които трябва да попълни всяка компания (в разгледаните 175 страни), за да се отчете пред данъчните власти. Това е еквивалентно на 100,000 изсечени дървета на година само за тази цел.
Къде е лесно да се плащат данъци и къде не е?
Плащането на данъци може да става най-общо по два начина – труден и лесен. И това зависи не толкова от самите данъчни ставки, а от процедурите, които се налагат от данъчното законодателство, от броя и вида на формулярите, които се попълват, информацията, която се изисква от фирмите при отчитане и от ефективността на данъчната администрация при събиране на данъците.
На престижното първо място в световната класацията е Хонконг. Там бизнесът плаща общо 4 вида данък – данък печалба, данък върху собствеността, данък върху труда и данък върху горивата. Това се равнява общо на 29% от търговската печалба на фирмите и им отнема средно около 80 часа на година, за да попълнят всички документи и да подадат нужните декларации. На противоположния полюс е Беларус, където една средна компания плаща общо 12 вида данъци, които възлизат на 186% от търговската печалба и това отнема 1188 часа на година (149 работни дни). Това, разбира се, няма как да не доведе до масово укриване на данъци, което повлича след себе си огромен сив сектор и корупция.
Няколко азбучни истини за данъчното облагане на бизнеса (основните изводи от доклада):
Богатите страни имат относително по-ниски данъчни ставки и по-прости и ясни административни процедури за плащане на данъците от бедните страни (с по-ниско БВП на глава от населението).
Диференцираните данъчни ставки водят до изкривяване на икономическата действителност и на пазарните сигнали, до повече корупция, поява на данъчни измами, данъчен арбитраж, по-ниска ефективност на данъчната администрация и по-малка събираемост на данъците.
И бизнесът, и държавата печелят от по-прозрачни правилата за плащане на данъци – бизнесът излиза на "светло" и държавата печели от по-голяма събираемост на данъците и по-малко разходи за администрирането им.
По-ниското облагане на бизнеса насърчава компаниите да инвестират повече. Според проучване (Desai, Foley and Hines, 2004) 10% намаление на косвените данъци (ДДС, акцизи) води до увеличаване на инвестициите в икономиката със 7%.
Ниското корпоративно облагане кореспондира с по-голяма стопанска активност на хората, тъй като възвръщаемостта от вложените ресурси се увеличава. Според друго изследване (Goolsbee, 2002) 1% намаление на корпоративните данъци води до увеличаване на броя на фирмите с 3.7% и до 1.1% по-висока заетост.
Стъпки, чрез които да се опрости данъчното администриране:
1. Опростяване на данъчните закони – въвеждане на нисък плосък данък, премахване на данъчните изключения и преференции. Облагането на бизнеса трябва да става на общо основание.
2. Улесняване попълването на формуляри, включително и чрез въвеждане на възможност за електронно подаване на данъчна декларация по интернет.
3. Намаляване на броя на дължимите данъци от бизнеса и разширяване на облагаемата база.
Мястото на България в ЕС
Следващите три таблици показват мястото на България в ЕС според представените показатели. Както се вижда, България е на предпоследно място по показателя "време, необходимо да се внесат данъците и да се изпълнят всички изисквания на данъчните власти". Въпреки, че намалението на корпоративният данък през 2007 г. от 15% на 10% е неминуем успех и ще подейства положително върху бизнес климата в страната, това само по себе си не е достатъчно, за да си извоюва България имиджа на страна с най-ниската данъчна тежест пред бизнеса в ЕС.
Таблица 1: Внасяне на данък (брой вноски на година) през 2006 г.
Държава в ЕС |
Ранг в света |
Общ брой |
Данък печалба |
Данъци върху труда |
Други данъци |
Швеция |
5 |
5 |
1 |
2 |
2 |
Португалия |
7 |
7 |
2 |
1 |
4 |
Испания |
7 |
7 |
1 |
1 |
5 |
Великобритания |
7 |
7 |
1 |
1 |
5 |
Ирландия |
11 |
8 |
1 |
1 |
6 |
Латвия |
11 |
8 |
1 |
2 |
5 |
Белгия |
15 |
10 |
1 |
2 |
7 |
Естония |
20 |
11 |
1 |
1 |
9 |
Литва |
22 |
13 |
1 |
2 |
10 |
Чехия |
24 |
14 |
1 |
4 |
9 |
Италия |
28 |
15 |
2 |
1 |
12 |
Дания |
41 |
18 |
1 |
2 |
15 |
Финландия |
47 |
19 |
13 |
2 |
4 |
Австрия |
48 |
20 |
1 |
4 |
15 |
Холандия |
56 |
22 |
1 |
12 |
9 |
Унгария |
62 |
24 |
1 |
8 |
15 |
България |
65 |
27 |
4 |
12 |
11 |
Словакия |
75 |
30 |
1 |
12 |
17 |
Германия |
78 |
32 |
15 |
3 |
14 |
Франция |
82 |
33 |
1 |
24 |
8 |
Гърция |
82 |
33 |
1 |
12 |
20 |
Словения |
93 |
34 |
1 |
24 |
9 |
Полша |
118 |
43 |
12 |
3 |
28 |
Румъния |
171 |
89 |
4 |
60 |
25 |
Източник: World Bank, Pricewaterhouse Coopers, Paying Taxes Database
Таблица 2: Време, необходимо да се платят данъците (часове на година) през 2006 г.
Държава в ЕС |
Ранг в света |
Общо |
Данък печалба |
Данъци върху труда |
Други данъци |
Ирландия |
10 |
76 |
10 |
36 |
30 |
Естония |
21 |
104 |
20 |
36 |
48 |
Германия |
24 |
105 |
30 |
35 |
40 |
Великобритания |
24 |
105 |
35 |
45 |
25 |
Швеция |
36 |
122 |
50 |
36 |
36 |
Франция |
37 |
128 |
24 |
80 |
24 |
Дания |
42 |
135 |
25 |
70 |
40 |
Белгия |
53 |
160 |
24 |
40 |
96 |
Литва |
55 |
162 |
28 |
76 |
58 |
Полша |
59 |
175 |
50 |
100 |
25 |
Румъния |
66 |
198 |
42 |
96 |
60 |
Гърция |
68 |
204 |
12 |
48 |
144 |
Холандия |
90 |
250 |
40 |
150 |
60 |
Финландия |
94 |
264 |
16 |
200 |
48 |
Австрия |
104 |
272 |
80 |
96 |
96 |
Словения |
104 |
272 |
80 |
96 |
96 |
Унгария |
115 |
304 |
16 |
192 |
96 |
Латвия |
119 |
320 |
32 |
192 |
96 |
Португалия |
122 |
328 |
40 |
192 |
96 |
Словакия |
124 |
344 |
80 |
120 |
144 |
Италия |
128 |
360 |
24 |