България влезе в „черния” списък на Европейския Съюз
Бюджетът на Европейския Съюз за 2008 г. възлиза на 129.1 млрд. евро! 45% от бюджета са предвидени за подпомагане на икономическия растеж и единството на държавите-членки в ЕС-27. Надеждното управление на тези средства не е гарантирано и това налага определена оценка и определяне на злоупотребите с европейските пари. За целта с решение на Европейската Комисия от 28 април 1999 г. се създава Европейската служба за борба с измамите (OLAF). Мисията на ОЛАФ е защитата на финансовите интереси на Европейския съюз и борбата с измамите, корупцията и с други нередности, в това число неправомерни действия на европейските институции. OLAF изпълнява своята мисия като провежда напълно независимо вътрешни и външни разследвания и представя ежегодни доклади за неправомерните операции.
Най-много от отчетените нередности са свързани с изпълнението на договорените условия и според установените правила за разходване на средствата по даден проект или програма и непълност или липса на съпровождащите документи. Общият брой на случаите от тези видове е 1047 и представляват близо 1/3 от всички нередности, открити от ОЛАФ. Значителна част заемат и самите срокове за изпълнение и доколко поелите задълженията могат да се справят във времето. В класацията имат място и преките фалшификации и измами, свързани с нуждата от помощ, документацията, похарчените средства.
Най-разпространени видове нередности (до 2007г.)
Описание |
Случаи |
% от всички |
% с натрупване |
Незачитане на други правила (условия по договора) |
545 |
14.88 |
14.88 |
Липсваща или непълна документация |
252 |
6.88 |
21.76 |
Неизпълнени действия според правилата |
250 |
6.83 |
28.59 |
Декларации за фалшив терен |
180 |
4.92 |
33.51 |
Неточно подадени количествени измерители |
165 |
4.51 |
38.01 |
Несправяне с крайния срок |
157 |
4.29 |
42.30 |
Нередовно приключване, продажба и съкращения |
144 |
3.93 |
46.23 |
Некоректни или непълни искания за помощ |
143 |
3.90 |
50.14 |
Неизпълнение на дейността |
135 |
3.69 |
53.82 |
Други нередности |
129 |
3.52 |
57.35 |
Други нередности, свързани с правото на помощ |
103 |
2.81 |
60.16 |
Неточни декларации |
84 |
2.29 |
62.45 |
Проблеми при поемането на отговорности |
71 |
1.94 |
64.39 |
Недостигане на крайната дестинация |
66 |
1.80 |
66.19 |
Неосъществени дейности |
61 |
1.67 |
67.86 |
Незачитане на квотите и подовете |
59 |
1.61 |
69.47 |
Неточна декларация за производството |
57 |
1.56 |
71.03 |
Неоправдани разходи |
54 |
1.47 |
72.50 |
Неточно устройство |
51 |
1.39 |
73.89 |
Липстващи или непълни допълнителни документи |
50 |
1.37 |
75.26 |
Несъответстващ продукт |
49 |
1.34 |
76.60 |
Несъвместими натрупвания на помощи |
42 |
1.15 |
77.74 |
Други нередности, свързани с дейността |
41 |
1.12 |
78.86 |
Промяна в качеството или съдържанието |
40 |
1.09 |
79.96 |
Други |
733 |
20.04 |
100.00 |
Общо |
3661 |
100.00 |
|
Източник: ОЛАФ
За натрупването на броя на случаите на нередности вина имат почти всички страни-членки. До края на 2006 г. най-голям брой докладвани нарушения има в Испания (683), Германия (489) и Франция (548), следвани от Португалия, Великобритания и Италия. Логично страните, които са получавали най-малко пари по тази линия, имат най-малък брой нарушения. Това са Кипър, Малта, Словения.
Сега и България се присъедини към провинилите се държави и поради множеството нередности парите от ЕС към България по предприсъединителния фонд САПАРД и по програма ФАР са спрени. Това е резултат от множество нередности. България е обвинена в голямата корупция, при изпълнението на различни програми и проекти. Дори и след като нередностите са разкрити, България е обвинена в неадекватното представяне на информация, относно тях. Ясно е, че това е по-удобно за толериралите подобни действия. Това предполага, че за напред България трябва да дава ясна информация и подробни данни по изпълнението, а управленският персонал, инициирал и позволил такива обвинения, трябва да бъде отстранен. Регистрирани са множество измами с необходимото оборудване и доставките, а цялостното изпълнения по някои проекти се различава от първоначалния план. Докладвано е и за значителни промени в бюджета по проектите. Това налага изясняване на правилата за модификация на проектните фишове и детайлна информация за всички необходими промени в бюджета.
При осъществяването на проектите ЕК ни обвинява в неадекватно съставяне на персонала и измама в съставянето на оценителните комисии. Изглежда много квалифициран персонал е бил сменен, поради „нуждите" на работата и управляващите проекта. Не се сблъскваме за първи път с тази тенденция и тя трябва да се изкорени, за да може не само „удобните" хора да бъдат назначавани на „благодатни" позиции. Сега следва да се представи подробен доклад относно смените и какво е наложило подобна смяна на персонала в рамките на осъществяването. Друг е въпросът, че много от резултатите по проектите на са били постигнати, а мониторинговите проверки не са били на нужното ниво. И това са само част от проблемите. Списъкът с нарушенията е достатъчно дълъг, за да стимулира коренна промяна в отношението към предоставените ни пари и да е мотив към преосмислянето на цялата концепция за подпомагане на страните-членки на ЕС. Този скандал показа, че е необходима максимална прозрачност на всички етапи по кандидатстването, тръжните процедури, оценителните органи, съставянето на персонала, самото изпълнение и публичността на резултатите.
Неоправдани разходи като процент от оправданите суми (до 2007г.)
Източник: ОЛАФ