Възможните коалиции за България в Европейския съюз

Честването на годишнината от създаването на ЕС е повод да се прави равносметка до колко са изпълнени целите, които се поставени преди 50 години. България като най-скорошен член обаче трябва да гледа напред и да има дългосрочна стратегия за това от какъв Европейски съюз иска да е част.

На първо място, България трябва да има ясни позиции по всички въпроси, които да бъдат взети след обсъждане в страната и след постигане на консенсус в обществото.

Тъй като е млад член, печеливша тактика е да действа в коалиция със страни, които имат сходни възгледи по най-важните въпроси. Управляващите трябва да са наясно кои страни биха подкрепили наши предложения и стратегията на България е да участва в различни напълно прагматични коалиции, които биха увеличили шансовете за реализиране на определени промени.

Какви са възможните коалиции за България, които биха довели да реформиране на Европейския съюз в  посока насърчаване на икономическия растеж?

1) Данъчна политика – дискусията за нивата на данъчно облагане в ЕС и политиката на новите членки предоставя възможност на българското правителство да подкрепи тези страни, които в голяма степен чрез данъчни реформи успяха за кратко време да постигнат висок икономически растеж, да намалят безработицата и да повишат доходите на населението. Страни като Естония, Словакия, Литва, Латвия и Ирландия категорично се обявиха против идеята за данъчна хармонизация и такава трябва да бъде и позицията на България. Най-добрият вариант за данъчна политика на ЕС е свеждане до минимум на хармонизиране на тази политика на европейско ниво и предоставяне на страните на пълна свобода да определят как, колко и какво да бъде данъчното облагане на бизнеса и гражданите.

2) Външна търговия – несъмнено за България има много положителни ефекти от присъединяването от гледна точка на общия европейски пазар и премахването на пречките пред търговията в ЕС. Въпреки това, търговските взаимоотношения между Европа и останалата част на света все още са силно регулирани и позицията на България трябва да е в посока премахване на търговските бариери, което ще доведе до дългосрочен икономически растеж. Липсата на търговски бариери между ЕС и останалите страни ще позволи на гражданите и бизнесът да се възползват от глобализацията и всичките и положителни ефекти. Изследване на британския професор Минфорд показва, че европейските потребители плащат 50% по-високи от световните цени на селскостопанските продукти, а европейската търговска политика налага високи разходи за потребителите на неселскостопански продукти. Изчисленията сочат, че тази обща търговска политика струва на европейските потребители между 2% и 3% от БВП. Страните, към които трябва да се присъединим по отношение на външната търговска  политика на ЕС са силните поддръжници на либерализацията, а именно Ирландия, Швеция, Финландия, Естония и Литва.

3) Бюджет на ЕС – бюджетът на ЕС нараства с всяка година и според много анализатори и наблюдатели като размер е много повече отколкото е необходим. Правило е, че колкото повече пари събираш, толкова по-голяма власт имаш при вземането на решения. От друга страна, повишаването на вноските, които страните-членки трябва да правят в европейския бюджет означава увеличаване на преразпределителната дейност на ЕС. Не е логично страните – членки да плащат вноската си за да може след това да получат голяма част от същите пари обратно под формата на селскостопански субсидии и грантове за регионално развитие. Швеция наскоро предложи богатите страни да се грижат сами за бедните си райони. Позицията на България би трябвало да бъде по-малък европейски бюджет (по-голямата част от разходите да са за администриране на европейските институции и подпомагане на държавите, които са кандидатки за членство), както и по-прозрачна процедура на изготвяне и обсъждане. За да постигнем това трябва да се присъединим към страни като Швеция, Великобритания и Дания, които заявиха силното си желание за радикална промяна при изготвянето на европейския бюджет.

4) Селскостопанска политика – най-противоречивата политика на ЕС ще бъде предизвикателство за българското правителство тъй като от години се обяснява на местните земеделски стопани как европейските пари ще дойдат и най-после ще вдигнат българското селско стопанство на крака. Често забравяме обаче общите ефекти от Общата селскостопанска политика (ОСП), а именно: около 20% от земеделските стопани в ЕС получават повече от 70% от всички земеделски субсидии; страните, които са най-големи получателки са всъщност богатите страни – Великобритания, Франция, Испания. Резултатът от ОСП е фактът, че европейските граждани плащат много по-високи цени за различни селскостопански стоки, като например около 173% по-високи цени през 2005 година за агнешко месо, 134% за гъби, 111% за банани и 114% за захар. Предизвикателството пред българското правителство е доколко ще успее да устои на изкушението да приеме европейските земеделски субсидии или ще осъзнае негативните ефекти от тях върху българските граждани и земеделски стопани. Ако българското правителство в крайна сметка оцени реално плюсовете и минусите ще се присъедини към страните, които открито се обявяват за преразглеждане на Общата селскостопанска политика, а именно Швеция, Финландия и Австрия.

5) „Социалната държава" – тя неправилно се смята за предимство на Европа.  Когато стара Европа става богата, тя няма такива демографски проблеми, каквито има сега, а съотношението работещи – неработещи е дванадесет-тринадесет пъти по-изгодно от днешното положение на България. Дългосрочният икономически растеж в през ХVII, ХVIII, ХIХ и ХХ – включително този на Германия, Франция, САЩ, Япония, Сингапур Южна Корея и Китай – се е случвал винаги при нисък процент държавни разходи в БВП и ограничена, почти липсваща „социална държава". Същото се случва сега с Индия. Няма никакви причини да се смята, че с и за в бъдеще няма да е така.

6) Европа като политически съюз – това е една най-неосъществимите части на проекта. Неговите резултати са много регламенти, скъпа администрация, безсмислени международни преразпределения на средства и ниска конкурентност на участниците в проекта. Ако България все пак участва в него, тъй като е изостанала и по бедна, тя трябва да прилага реформи, които са по-пазарно насочени от най-добрите в Европа.

Конституция – по принцип има консенсус в Европа, че такъв документ е необходим. До тук обаче стига и разбирателството. Наскоро британският Адам Смит Институт обяви конкурс за написване на Европейска конституция. По поръчка на института, журналистът Браян Мойнахан намалява оригиналния проект от 76 000 думи до 5 000 думи без от това да пострада или да се измени съдържанието с цел всеки, който иска да участва в конкурса да може лесно да се запознае с логиката на проекта за Евроконституция. Позицията на България трябва да е много сходна на този подход – Европейският съюз е замислен и създаден преди всичко като икономически съюз, който да помогне на членове си да постигнат висок икономически растеж и чак след това той се разглежда като политически и социален съюз. От тази гледна точка, Европейската конституция трябва да очертава само най-общо основните права и да предостави на членовете възможността да определят сами политиката си и това трябва да е подходът на България в обсъжданията.

Като заключение можем да кажем, че да бъдеш член на ЕС изисква не само съобразяване с изискванията и правилата, но и активно участие в тяхното създаване и промяна. За целта обаче е необходима ясна позиция, познаване на дискусиите и аргументите, и не на последно място политическа воля. Единственият правилен подход на българското правителство е да участва активно в сформираните коалиции и да разяснява на гражданите и бизнеса ефектите от подкрепяните позиции. Иначе има риск или Съюзът да се разпадне, или 100 годишнината от създаването му да бъде празнувана  без реална представа какво точно се празнува.


Свързани публикации.