Предоставянето на пенсии – правителствен провал по света

 

/Резюме/*

  • Комбинацията от застаряващо население и държавна непокрита разходопокривна пенсионна система означава, че много развити демокрации ще се изправят лице в лице със сериозен фискален проблем в идните десетилетия.
  • Реформирането на разходопокривните системи, които съществуват в момента, е трудно да бъде изпълнено от практическа гледна точка, защото държавните пенсионни системи създават голяма група заинтересувани лица, които печелят от статуквото. Хората в пенсионна възраст или тези, които я наближават, представляват значителна част от избирателния електорат и могат пряко да въздействат на политическите процеси и да възпрепятстват реформите.
  • Съществуващите държавни пенсионни системи изтласкват системата от индивидуални спестявания. Частният сектор, макар и не перфектен, постига далеч по-добри резултати от публичната разходопокривна система, но често е затруднен от недалвидното законодателство, което прави пенсионните спестявания в много страни непонятни и безсмислено скъпи.
  • Разходопокривната система често води до присвояване на средства. В много страни, с неефективно функционираща правна система, това се случва под формата на корумпирани чиновници. В развитите демокрации, обаче, изкривеното законодателство често води до използване на средствата от капиталонатрупващите публични фондове за изплащане на настоящите пенсии или за покриване на общи разходи на правителството.
  • Комбинацията от разходопокривната система и недостатъчно ефективното законодателство създава стимули за хората в напреднала възраст да спрат да работят по-рано и да имат по-малко деца, с което се намалява работната сила и данъчната база. Това от своя страна означава, че системата не може да се поддържа, което в повечето случаи е във вреда на възрастните хора, които биха били по-здрави, по-богати и реализирани, ако продължаваха да работят.
  • Много страни със средно развити икономики имат подобна демографска структура като богатите държави. Много от тях са обременени с неподходящата разходопокривна система, наследена от предишните социалистически режими. Но докато едни страни, например Чили, са предприели обещаващи реформи и ефективно са приватизирали системите си, то при други плахите опити за реформа са били прекършени от прекомерната намеса на правителство и тромавото законодателство. Успехът на реформата обикновено е обратно пропорционален на участието на правителството в този процес.
  • Големите развиващи се икономики, Индия и Китай, са в особено лошо състояние. Китай е изправена пред тежка демографска бомба, много по-лоша от ситуацията в развитите страни, причинена от политиката за ограничаване на децата в семейството до едно. Населението в Индия е много по-младо, така че нейните проблеми са отложени във времето. Пенсионната политика в Индия, обаче, се характеризира с държавна намеса и вредно законодателство.
  • При липсата на държавни пенсионни системи хората показват голяма доза иновативност. Изобилстват примери в по-слабо развитите страни, където официални форми на осигуряване и спестяване за пенсии не съществуват. В Хонконг, където до скоро не е съществувала държавна пенсионна система, доходите на пенсионерите са били далеч по-високи от тези в други страни с държавна пенсионна система. В САЩ индивидуални инициативи осигуряват иновативни решения въпреки намесата на правителството.
  • Подходът на влиятелната Световна Банка в областта на реформиране на пенсионните системи предполага, че правителството трябва да бъде в центъра на пенсионното осигуряването, дори и някои от задачите да се осъществяват от частния сектор. Това, като цяло е социалистическа гледна точка за обществото, която трябва да бъде променена. Индивидът и семейството трябва да бъдат в центъра на осигуряването за старини, а ролята на държавата е да предоставя правна и институционална рамка, а понякога и по-съществена помощ, за да подпомогне на индивидите да посрещнат нуждите си.
  • Правителствата трябва да се фокусират върху това да осигурят необходимата правна и институционална среда, която да позволи на хората да се погрижат правилно за собствените си старини. На хората трябва да бъде предоставена свободата да спестяват за себе си, намирайки най-подходящата форма за това. За целта разходопокривната система трябва да се ограничи максимално. Така нареченият "пазарен провал" винаги ще гарантира, че резултатът е несъвършен. Но в сравнение с него, правителствените провали по света имат катастрофални последици.

 


* Институтът за икономически работи (Institute for Economic Affairs), Англия, публикува в края на 2008 г. книга с монографии, озаглавена "Предоставянето на пенсии – правителствен провал по света". Представяме резюмето на книгата, което обобщава изводите и оценката на авторите за състоянието на пенсионните системи по света и необходимостта от тяхното реформиране. Цялата книга е достъпна тук. Преводът е на Вера Русинова, стажант в ИПИ.


Свързани публикации.