Преглед на стопанската политика ISSN 1313 - 0544

Гласовете струват скъпо

Автор: Петър Ганев / 02.11.2007
Оцени тази статия:

Тези избори ще се запомнят с купуването и съответно продаването на гласове. Подхвърляха се какви ли не числа, започвайки се от 10 лева и достигайки до над 100 лева за глас. Цената на гласа, както и цената на всяка друга стока се определя от съответното търсене и предлагане на пазара, в случая пазара на гласове. Повечето хора обаче, които си продават гласа, не знаят каква е всъщност стойността на този глас. Изключвайки чисто моралните съображения, които всъщност са най-важни, има ли този единичен глас някаква стойност?

Очевидно ДА! За да си продадеш гласа, на първо място трябва да намериш купувач, а този купувач едва ли ще си дава парите напразно. Каква обаче е справедливата стойност или може би обществената стойност на всеки един глас на местните избори?

От икономическа гледна точка две са основните неща, които имат значение, оценявайки стойността на гласа на всеки едни избори: 1) всеки глас има една и съща тежест при определянето на крайният резултат и 2) целта на тези гласове е да се определи кой и как ще разпределя определена сума пари. В конкретния случай става дума за общинските бюджети. Гласувайки на местни избори, ние на практика избираме кой и как да се разпорежда (а може би дори само кой, без да определяме как) със съответния общински бюджет в следващите четири години.

Това означава, че, ако 10 човека гласуват, за да изберат един, който да се разпорежда (било то за инфраструктура, образование, здравеопазване) с техните общо събрани 100 лева, то логиката сочи, че точно 100 лева е и стойността на техните 10 гласа. Тъй като тези 10 гласа са с равна тежест, то всеки глас има стойност 10 лева. Тези 10 човека обаче са имащите право на глас. Представете си, че само 5 от тях дадат своя глас. Това на практика означава, че пет гласа са определили кой да се разпорежда със 100-те лева, тоест единичната стойност на пуснатите гласове е вече 20 лева. Другите пет гласа нямат стойност.

Използвайки същия метод, можем да оценим стойността на гласа в различни общини в България. Гледайки общинския бюджет на София за следващите четири години (приблизителни оценки) и знаейки броя на хората, който имат право на глас в столицата, можем лесно да пресметнем, че стойността на едни глас (при всички гласували) е 2 265 лева. В Бургас е 2 104 лева, а в Русе е 1 938 лева. Интересно е, че гласът в Пловдив е по-скъп от този в столицата, а именно - 2 598 лева.

Това, обаче, е оценката на гласа преди изборите, тоест когато не се знае колко хора ще гласуват. След като знаем избирателната активност, можем да изчислим реалната стойност на дадените гласове, което е също и стойността на гласа в края на изборния ден (тоест на следващия подаден глас от тези, които не са гласували). Погледнато така, стойността на гласовете е значително по-висока, имайки предвид, че по-малко от половината от хората гласуват. Стойността на подадените гласове в столицата е 6 475 лева, в Пловдив - 7 223 лева, в Бургас - 4 330 лева, и в Русе - 5 164 лева.

Тези данни ни подсказват, че като цяло хората не оценяват реалната стойност на гласовете си и може би това ги кара да ги продават на много ниска цена. Разбира се, стойността на гласа не е равна на цената на гласа, защото едното е стойност за обществото, а другото е цена, платена от даден индивид, която зависи от получената полза за конкретния индивид. Това е може би частта от общинския бюджет, която ще бъде отклонена по посока на джоба на кандидата. Ако при обществена стойност на гласа от 2 265 лева, заинтересованото лице заплати 100 лева за един глас или казано иначе около 4,5 % от стойността, то можем да очакваме, че въпросният кандидат счита, че ще отклони повече от 4,5 % от общинския бюджет в своя джоб.