Назад

За човешкия капитал в съдебната система

Оказва се, че освен по най-висок бюджет на глава от населението, в България сме напред и по други важни показатели за съдебната власт. Данните[1] по-долу доказват твърдението, че не ресурсите, а тяхното управление и организация водят до по-добро администриране на съдебната система.

Човешки капитал

В България на 100 000 жители през 2021 г. има:

  • 32,1 съдии (средно за ЕС – 24,1);
  • 95 човека съдебна администрация (средно за ЕС – 59);
  • 22,3 прокурора (средно за ЕС – 10,8)
  • 42,2 администрация на прокуратурата (средно за ЕС – 14,7);

Заплащане

По данни за 2021 г. брутната заплата на съдия в началото на кариерата му в България е 27 867 евро и е доста под медианата за ЕС от 52 534 евро. Въпреки това, спрямо средната годишна работна заплата в страната, заплатата на съдия в началото на кариерата му е 2,93 пъти по-висока, което е над медианното за ЕС съотношение от 1,91. Данните не отразяват увеличението на заплатите на съдиите, прокурорите и следователите през последните две години..

Брутната заплата на български съдия от ВКС и ВАС е 48 222 евро, което е най-ниската стойност в ЕС. Въпреки това, като съотношение към средната годишна работна заплата за България, заплатата на съдия на ниво върховен съд е 5,1 пъти по-висока, което е над медианното за ЕС съотношение от 4,1. Данните са за 2021 г. отново не отразяват увеличенията през последните две години.

Това, което данните не могат да измерят, обаче е:

  • Каква е експертизата, професионалните и нравствените качества на работещите в системата – човешкият капитал представлява съвкупност от знания, умения, опит и експертиза на съдиите, прокурорите и следователите, както и на съдебната администрация. Техните познания и компетентност са от съществено значение за правилното прилагане на закона и осигуряване на бързина и справедливост.
  • Правилното приложение на закона – работата на съдебната система изисква квалифицирани професионалисти, които могат да гарантират, че съдебните процеси се провеждат според установените процедури и правила. Доброто прилагане на закона повишава доверието в системата, намалява потребността от обезателното изчерпване на институционния контрол.
  • Доверието на гражданите е легитимиращият фактор за работата на съдебната власт.

В заключение

Може би е време разбирането за независимост на съдебната власт да почива на строги критерии, когато става въпрос за бюджета на съдебната власт, а не на вяли абстракции, които благоприятстват финансовите разхищения и кадровите назначения, основани на роднинство и зависимости.


[1] Всички данни са достъпни тук: https://www.coe.int/en/web/cepej/cepej-study-for-the-eu-justice-scoreboard?p_p_id=56_INSTANCE_FnwxLF9MuzVC&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-4&p_p_col_count=1


Свързани публикации.