Възможно законодателно решение за намаляване на административните режими

Преглед на стопанската политика – Word Format (Word Format)

Както вече писахме ( повече), през февруари 2002 година правителството съживи (под натиск от Световната банка) идеята на предшествениците си за междуведомствена работна група за преброяване, оценка и намаляване на регулативните режими. Резултатът досега е приет доклад на работната група, който предлага от 360 режима да се премахнат около 70 и да се облекчат още около 120. До момента в Парламента няма внесени конкретни предложения за законодателни промени, свързани с реформата. В същото време, със стандартния аргумент за хармонизация с правото на ЕС продължават се въвеждат нови режими.

Освен подхода на прегледа на всеки режим, откъснат от останалите, може да се направи опит за общо законодателно уреждане на принципите и процедурите при налагане на административни режими. Резултат от подобни усилия е проект за Закон за нормативните актове и административното производство, свързани със стопанската дейност, разработен в група към Института за пазарна икономика, с участието на експерти от БСК, БТПП, АМСП и правници. Съществуват много варианти за промяна – от опити за пълна кодификация на възможните режими, до промени в отделни раздели на различни закони, занимаващи се с отношенията между администрацията и гражданството. Смятаме, че избраният от нас подход е достатъчно пълен и ясен по отношение на дефинициите, принципите и основните задължителни процедури при въвеждане на режими.

Ето и някои от основните принципи залегнали в законопроекта:

1/ Стопанската дейност се извършва свободно;

2/ Държавата регулира стопанската дейност с цел гарантиране на: а) защита и запазване националната независимост, суверенитета и териториалната цялост на Република България; б) личните и имуществените права на гражданите; в) опазването на околната среда; г) свободата на всеки да осъществява стопанска дейност, създаване на условия за конкуренция и предотвратяване на злоупотребата с монополно положение;

3/ При регулиране и контрол върху стопанската дейност държавните органи и органите на местно самоуправление не могат да налагат ограничения и тежести, които не са необходими за постигане на целите на закона;

4/ Държавните органи и органите на местно самоуправление регулират стопанската дейност като отчитат: а) разходите на стопанските субекти за съобразяване с установените изисквания; б) възможностите за осъществяване на ефективен контрол и разходите за осъществяването му; в) възможностите за постигане на набелязаните цели без регулиране от страна на административен орган;

5/ Основните изисквания към лицата и към начина на осъществяване на стопанска дейност се определят със закон, като в закона се посочват изчерпателно всички необходими, достатъчни и проверими изисквания за започване и за осъществяването на дадена стопанска дейност;

6/ Възможно засегнатите от въвежданите изисквания лица биват предварително уведомени и могат да участват в подготовката на проектонормативните актове.

7/ Административните органи не могат да изискват доказването на обстоятелства, които са удостоверени пред друг административен орган и са надлежно вписани в регистър.

8/ Всички актове, регламентиращи изискванията на съответните режими и всички формуляри за заявления и декларации са публични. Административните органи са длъжни: а) да осигурят по подходящ начин постоянен и безусловен достъп до всички актове и формуляри; б) да предоставят пълна информация за сроковете, приложими в съответното производство и за дължимите такси, както и да оказват съдействие за попълването на документи; в) да установят работно време, което да улеснява стопанските субекти при ползването на тези административни услуги.

Пълният текст на проекто-закона и мотивите към него може да бъде намерен на страницата на Института. Ако проявявате интерес към темата, очакваме вашите коментари и препоръки във форума на И.З.И и ИПИ.

Коментирай този материал във форума на ИПИ & И.З.И.!


Свързани публикации.