Някои акценти в оценките на Световната банка за стопанските перспективи на България
В началото на седмицата, в гранитната зала на министерския съвет бе представен новият икономически меморандум на Световната банка за България. Съдейки по изказванията на не малка част от присъстващите, оценките и препоръките останаха не докрай и не съвсем правилно разбрани.
За първи път има пълно съвпадение между оценките и препоръките на банката и тези на независимите наблюдатели на ставащото в българската икономика, с оценките на пазарно ориентирани и либертариански мислещи икономисти, включително предложенията на ИПИ.
Предишните икономически меморандуми на банката бяха относително едностранчиви, а отделни нейни доклади до не съвсем отдавна препоръчваха или приемаха като непреодолими тенденции някои очевидно несъстоятелни мерки от рода на увеличаването на администрацията и данъците, за да се посрещнат „предизвикателствата на присъединяването към ЕС”. Тогава се налагаше да оборваме тази несъстоятелност. Сега меморандумът е по-задълбочен и цялостен, и банката привежда допълнителни аргументи за политиките, отстоявани от споменатите наблюдатели и икономисти.
Натрупване на капитал и данъци
За първи път Световната банка разглежда подробно приноса на натрупването на капитал за растежа на стопанството и благосъстоянието на България. С неизбежната политическа коректност банката се спира на разширяването на възможностите да се произвежда повече и по-добре (т.е. на разрушаването на капитал) през 80-те години и периода до 1997 г. (1)
В тези оценки банката използва методологията на изчисляване на обща факторна производителност. Това е направено подробно в параграфи 2.25-2.30 (2) от меморандума.
Изводите на екипа на банката в тази област са два.
Първо, потенциалът за растеж, производство и сближаване с равнищата на благосъстояние на ЕС не се използва и ограничава (2.32 и 2.35). Това се доказва от обстоятелството, че фирмите не използват около 30% от производствените мощности, от сравнително ниската заетост и съсредоточаването на работната сила в отрасли със сравнително стагниращо производство.
Второ, натрупването на капитал отнема по-дълго време отколкото в други страни, измъкнали си от клещите на централното планиране заедно със или дори по-късно от България (2.35, 2.38-2.39 и Приложение “D”).
От таблицата в приложението, която привеждам тук съкратен вид е очевидно, че общият растеж на БВП на България е от два до три пъти по-нисък от този в повечето страни, с които гражданите й инстинктивно се сравняват, и повече от седем пъти по-нисък от растежа на БВП в Полша.
Само Хърватска е близо до България, но страната до средата на 1990-те години беше във война и бе силно засегната от т.нар. Косовска криза от 1999 г.
С изключение на Румъния равнището на БВП на човек от населението е най-ниско. Но Румъния дотогава бе управлявана от Николае Чаушеску.
Страна |
БВП на човек 1991 (USD) |
Растеж на БВП на човек 1991-2003, % средни стойности |
Словения (1992) |
8 710,6 |
1,05 |
Литва |
3 218,5 |
-0,49 |
Македония |
2 764,9 |
-0,72 |
Полша |
2 771,9 |
3,68 |
Румъния |
1 484,2 |
0,19 |
Сърбия и Черна Гора (1996) |
1 709,5 |
1,5 |
Латвия |
3 245,6 |
0,74 |
Естония |
3 534,6 |
1,34 |
България |
1 586,9 |
0,48 |
Унгария |
4 287,6 |
1,56 |
Словакия |
3 637,1 |
1,05 |
Хърватска |
4 538,4 |
0,4 |
Чехия |
4 681,5 |
0,82 |
Източник: WB, Bulgaria, CEM 2006
Анализът дава основание за извода, че „икономическият ръст може да се ускори, ако България догони степента на реформите, които вече са осъществени от най-напредналите сред новите страни-членки” на ЕС (2.39).
Как трябва да стане това? Отговорите на този въпрос са най съществената част от меморандума. Ще се спра само на най-важната част от тях.
Ето най-категоричната и все пак позната препоръка (8.7), която този път бе безпогрешно разпозната от пресата:
-
намаляване на данъците и осигуровките
-
и реформи на пенсионното дело, здравеопазването, социалното подпомагане.
Ето и точния цитат:
-
“България ще трябва да обуздае увеличаването на социалните разходи.
-
Необходими са реформи в системата за социална защита за подобряване на нейната ефикасност и фискална стабилност и за да се даде възможност за намаляване на данъчно-осигурителната тежест върху заплатите, която създава значителни стимули за сивата икономика и за укриване на данъци, и която ограничава разкриването на работни места.
-
За тази цел три области са от особено значение: задълбочаване на реформата в системата за социално осигуряване, реформиране на системата на здравеопазването и реформиране на системата за социално подпомагане.”
(Трябва да каже, че меморандумът се занимава и с образованието, но препоръките са по-половинчати и боязливи от онова, което препоръчват българските коментатори.)
Основното в тези реформи трябва да бъде търсенето на връзка с ускорено натрупване и печелившо използване на ресурси (капитал), които позволяват да се произвежда и живее по-добре в бъдеще.
Високото облагане пречи на формирането на капитал.
Високото облагане на корпоративните и личните доходи пречи на преобразуването на дохода в капитал. Когато в дадена страна, да речем – България, поддържа високо облагане на дохода и неефективни правителствени разходи, тя поддържа формирането на капитал от наследство, чрез завземане от другите и втвърдява обществените структури и неравенства.
Когато дадена страна, да речем – България, иска до постигне направеното от други страни с по-богати граждани, тя трябва да намали данъчно-осигурителната тежест в по-голяма степен от средното в тези страни.
Такива са част от посланията на меморандума, изчистени от неизбежната политическа коректност. Историческо потвърждение на правилността на този подход може да бъде намерено и в обстоятелството, че сегашните богати страни не са имали такова високо данъчно облагане и толкова големи правителства, когато в миналото са били бедни.
Квази-данъци
С тях е свързана следващата най-съществена препоръка на Световната банка: „за да подобри управлението и финансовата отговорност в публичния сектор, правителството трябва да опрости прекомерно усложнената законодателна и регулативна рамка и да приложи напълно новите рамки за финансова отчетност, както и националните и секторните антикорупционни стратегии” (пак там).
Какви са оценките на банката в тази област.
Изводът е, че България в на правната, съдебната и регулативните области изглежда най-зле в сравнение всички останали от Нова Европа (ако тук включим Балканите)
Това ще рече, че правната и регулаторната система на страната са:
• най-сложни
• най-неефективни, т.е. липсва институционална способност да се осъществят приетите политики и прилагащите ги норми. (6.23).
Интересното е, че до този извод се стига не чрез допитване до общественото мнение, а чрез използването на обективни измервания. Най-важният показател тук е използването на т.нар. договорно-интензивни пари, съотношението на безналичните разплащания към широките пари, известни на икономистите като „М2”.
Смисълът на измерването се състои в това, че когато изпълнението на договорите е ефективно и евтино, хората се чувстват уверени и спокойно прибягват до безналични и банкови разплащания. Когато това не е така, те използват „кеш” и бартер. По този показател България е по-зле не само от новите страни-членки на ЕС, но и от Румъния, Македония, Русия, Украйна, Узбекистан, Армения, Беларус, Албания и Грузия.
Само по някои показатели (по производството по несъстоятелност) отделни страни (Полша, Словакия, Румъния и Словения) са малко по-зле от България (виж параграф 6.15).
Но изследванията на Световната банка са от 2003 г., а след това в много от тези страни започнаха и осъществиха реформи в тези области. Въпреки опитите за рефор