Можем ли до приватизираме общината
Новоизбраните кметове вече започнаха работа. Всеки кмет имаше предизборна програма, която очакваме да изпълни. Сега е моментът да предложим добри примери за развитие на една община. Най-обхватната реформа, която ще доведе до силно намаляване на разходите, повишаване на качеството на услугите и възможност за избор, както и до повече приходи (еднократни или редовни), е приватизацията на значителна част от общинските услуги, дейности и имоти. Разбира се, това трябва да се извърши чрез прозрачен търг и ясни правила.
Подобно нещо на практика е приложено в САЩ. В началото на 2005 г. Санди Спрингс е неприсъединено предградие на американския щат Джорджия, известно с недоволството си към факта, че данъците му субсидират останалата част на окръг Фултън, вместо да финансират местните нужди. В началото на 2006 г. той е седмият по големина независим град в щата, с население около 85 000 души и почти изцяло е успял да изпълзи от управлението на властите на окръга. Новият градски парламент се състои от кмет, градски съвет и минимален персонал от общински служители. Почти всичко останало – от обществените дейности до градското планиране, се извършва от частния сектор с малка подкрепа от окръг Фултън, за да се осигурят услугите на полиция, пожарна и бърза помощ. На пръв поглед, това може да изглежда като радикална либерална утопия. Кметът Ева Галамбос заявява, че градът й е "впрегнал енергията на частния сектор да организира основните общински функции, вместо да си сформира собствена бюрокрация."
За да станат по-ясни ефектите от приватизацията на общински и държавни услуги, предлагаме следния преглед.
Ефекти от приватизацията
Услуга |
Резултат |
Изследване |
Определяне на имуществените данъци |
Оценяването от частни компании става при 50% по-ниски разходи като оценката е по-прецизна |
Stocker (1973) |
Автобусен транспорт |
Държавните компании имат 160% по-високи разходи за километър спрямо частните |
Oelert (1976) |
Детски ясли и градини |
45% намаление на разходите при частни компании, заради по-малкия брой персонал |
Bennett and DiLorenzo (1983) |
Пожарна и аварийна безопасност |
От 20 до 50% по-ниски разходи след приватизация |
Poole (1976) Smith (1983) |
Библиотеки |
Увеличаване на ефективността с 27% при приватизирани библиотеки |
White (1983) |
Военни бази |
Намаляване на разходите с 15% в базите, управлявани от частния сектор |
Bennett and DiLorenzo (1983) |
Паркинги |
Ефективността се увеличава с 10%, поради по-малък брой наети и по-голяма гъвкавост при събираемостта след приватизация |
Caponiti and Booher (1986) |
Паркове и спортни съоръжения |
1) 31% по-ниски разходи при изграждането на спортни зали от частен предприемач 2) 20% по-ниски разходи по програми и поддръжка при частна фирма, заради привличането на повече доброволци и по-ефективно използване на работната сила |
Poole (1980) |
Копирна и печатна дейност |
33% по-ниски разходи, ако тези дейности не се извършват от общинска фирма, а от частни компании |
Pommerhehne and Schneider (1985) |
Затвори |
1) 45% по-ниски разходи при строежа на частни затвори 2) 35% по-малко разходи за един затворник в частен затвор |
Grant and Bast (1987) |
Социална дейност |
От 20% до 60% по-ниски разходи по програмите, управлявани от частния сектор |
Poole (1980) |
Железници |
70% по-ниски разходи при изграждане и поддържане от частни предприемачи |
Bennett and DiLorenzo (1983) |
Жилища и жилищни условия |
15% по-ниски разходи по строеж и поддържане от частни компании |
Weicher (1980) |
Източник: Hilke, John; Cost Savings From Privatization: A Compilation of Study Findings;1993