Искахме да стане „като при хората”, а се получи „както винаги”
Такава реформа е проведена във всички нови страни членки на ЕС (без Малта и Кипър) преди тяхното формално членство.
В България с усилията на много хора бе създадена концепция за тарифа на услугите на съдебните изпълнители, която на хартия се оказа:
А) По-евтина от цените на частните изпълнители в сравнение с нова Европа (като процент от осъществения интерес),
Б) По-ефективна за прилагане,
В) По-прозрачна и с по-добър механизъм за отчетност и публичност на дейността и дори финансовото състояние на частните изпълнители.
Като процент от събраното вземане възнаграждението за усилията на частните съдебни изпълнители в сравнението изглежда така:
България – 8,5%,
Румъния – 10%,
Унгария – 10%
Чехия – 15%,
Полша – 15%,
Естония – 16%.
Средно за Европа процентът е 12. В Румъния, Унгария и Чехия има възможност за намаляване на процента. В България – също. Повече може да се научи от Камарата на частните съдебни изпълнители или да се прочете в пресата. [1]
Преди десет дни министърът на правосъдието написа и внесе за обсъждане и приемане от Министерския съвет проекто-наредба за тарифата, която може да блокира прилагането на вече приетия закон за частните съдебни изпълнители. Предполагам за добро, в сряда министерският съвет не успя да приеме тарифата и отложи нейното обсъждане.
Проблемът
Той се състои в това, че тарифата премахва възможността за договаряне на цената на услугата по събиране на вземания извън случаите, когато има запор на имущество и банкови авоари. Това са нищожно малък брой случаи, защото неизправните длъжници се освобождават от собственост обикновено преди да започне процеса на събиране на вземанията.
С тази на пръв поглед дребна промяна в проекта за тарифа, съгласуван и подложен на проверка за икономическите въздействия, които се оказаха категорично положителни – промяната е в половин изречение, разходите, които законът налага на частните изпълните се оказаха с около 30% над техните възможни приходи.
Системата на частното съдебно изпълнение в България е в голяма степен затруднена от самото й създаване. Законът ограничи т.н. национална компетентност, т.е съдебните изпълнители могат да упражняват дейността само в рамките на района на съответния окръжен съд. По-същественият недостатък на законовата уредба е, че в България законът допусна съвместно съществуване на частни и държавни съдебни изпълнители. Сега министърът на правосъдието и неговите колеги очевидно се опитват да изхвърлят зад борда частните изпълнители и да увековечат държавните.
Това става в противоречие с духа и буквата на закона, което има поне три измерения.
Първо, фаворизирането на едната част от професионалната гилдия;
Второ, фактическото премахване на възможността за договаряне;
Трето, обстоятелството, че проекто-промените не бяха обсъдени с никого.
Вероятните последици от икономическо гледище
Когато цените биват фиксирани под равнището на свободно договаряните цени и не покриват разходите, възниква недостиг на дадените стоки или услуги. Последиците от това администриране са основно три вида, които могат да се появяват в различни вариации:
-
А) Не-ценово регулиране на търсенето и предлагането – каквито са опашките и дискриминацията (например някои са привилегировани да получат услугата, а други – не);
-
Б) Снижаване на качеството, за да се намалят разходите за продажба под даден ценови таван;
-
В) Възникване на черен пазар, на който услугите се продават над цените установени със закон или друг нормативен акт със съответната премия за риска[2].
Впрочем такъв пазар и сега съществува. За да се преодолеят описаните отрицателни ефекти, е необходимо връщане към проекто-тарифата във варианта, разработен в сътрудничество с нашия институт, която ще даде възможност за договаряне на интереса и надолу. Иначе ще се окаже, че защитата на държавните изпълнители ще е всъщност защита на продавачите на насилие, които и така си действат извън закона. Всъщност винаги се получава така, когато се администрира по този начин съотношението на търсене и предлагане.
[1] Виж „Медиапул" http://www.mediapool.bg/show/?storyid=115597
[2] Виж обяснение в Икономически знания по Интернет (www.easibulgaria.org/cost.php )