Коалиционни договори и управление: 1990 – 2009
България има богат опит в коалиционни договори и видове кабинети. Историята може да помогне на ориентацията в днешните предизвикателство, но може и да я обърка. При две абсолютни мнозинства и кабинети на една партия, единият от тях е пълен провал и свършва с предсрочни избори, а другия е първият кабинет след сто-годишна история (ако се изключат годините на комунизма), които изкарва пълен мандат и е в крайна сметка толкова успешен, че и несъгласните с него поддържат политиката му години след като съставилата го партия е в опозиция. Разбира се, историята не задължително учи.
Договор: година и повод (цели) |
Тип |
Особености |
Времетраене |
Ефективност (постигнати или непостигнати цели) |
Февруари 1990 – юни/септември 1990, провеждане на многопартийни избори |
Открит,ясни цели, изложени на хартия |
Кръгла маса на политическите партии, изцяло комунистически парламент до април 1990 и правителство на БКП/БСП до септември |
Три месеца и продължение до септември (виж по-долу) |
Постигнати в смисъл на многопартийни избори, които, макар и оспорвани, поставят началото на демократична политическа система, разбрана по Карл Попър като мирна смяна на управляващите партии и водачи В областта на икономиката – създаване на частни банки и предприятия със средства и активи на данъкоплатците; тези банки доминират стопанския пейзаж до банкрута си през 1996-1997; привилегированите по онова време предприемачи определят стопанския пейзаж за следващите 12-13 години, остатъци от тях за все още забележими и понякога важни и днес |
1990 (август), смяна на "председателя" Петър Младенов с "президента" Желю Желев |
Негласен, но ясен и разбираем за избирателите |
Конституционно събрание с мнозинство на БСП |
Едноактно действие |
Постигнати |
1990 (септември – октомври), опит за формиране на "програмно правителство" |
Негласен, неясен и неразбираем |
Конституционно събрание с кабинет на БСП в оставка |
10-14 дни |
Непостигнати |
Декември 1990 – октомври 1991) съставяне и избор на коалиционно правителство на Димитър Попов |
Открит, с ясни, но противоречиви цели, изложени черно на бяло в решение на парламента. |
Конституционно събрание |
Девет месеца |
Постигнати: освобождаване на цените, стабилизиране на обменния курс, преодоляване на недостига на стоки и услуги, започнати са преговори за преструктуриране на външния дълг. Събранието приема конституция, която, въпреки несъвършенствата си, осигурява защита на частната собственост (включително и на тези, които в суматохата са придобили състояние за чужда сметка) създава относително добър механизъм за преодоляване на политически кризи. |
Октомври 1991 – ноември 1992, осигуряване на парламентарна подкрепа на ДПС за кабинетна Филип Димитров |
Негласен, но ясен и разбираем за избирателите |
Фактическо управление на малцинството, три партии в парламента |
Шест-седем месеца, загуба на подкрепата на ДПС през май-юни 1992 г. |
Непостигнати (след пролетта на 1992), на парламентът успява да прокара правила на раздържавяването (приватизация и реституция), които дават резултат след 1998 г. и след това. |
1992 (декември) – септември 1994 |
Негласен и неразбираем за избирателите |
Управление на плаващи коалиции според случая |
33 месеца |
Правителството е подкрепено поради страх от избори, икономиката е относително стабилизирана, но само в сравнение със следващия период; на практика действа инерция от 1991 и началото на 1992 г. Външният дълг е преструктуриран; ратификацията на съответното споразумение от юли 1994 обезсмисля по-нататъшното спотайване на основните партии зад гърба на плаващите мнозинства в законодателното събрание. Провален е опитът от 1994 г. за бърза и прозрачна приватизация. |
Септември 1994 – януари 1995 |
Служебно правителство, назначено от президента Желев |
Провеждане на избори при служебно правителство |
4,5 месеца |
Приватизира повече отколкото са успели предишните две правителства. Изборите са проведени без контестации, по добри международни стандарти |
Януари 1995 – февруари 1997; ясен мандат – отсъствие на договор |
Правителство на мнозинството (на БСП) |
Опит за възстановяване централното планиране с леко подновена реторика |
25 месеца |
Спиране и смяна на схемата на приватизацията (масовата и работническо-мениджерската -фактически осъществена от следващото правителство) приватизация; банкрут на банките от периода 1990-1994 г.); най-скъпата криза в посткомунистическите страни, трикратно увеличаване на бедността. |
Февруари 1997 – юни 1997, с цел излизане от икономическа и политическа криза |
Служебно правителство, назначено от президента Стоянов. |
Провеждане на избори при служебно правителство |
4 месеца, два месеца – за реформи. |
Постигнати: въвеждане на валутен съвет (почти пълно премахване на паричната политика) положителните ефекти ще се чувстват още поне 12 години; повторно освобождаване на цените, преодоляване на недостига на стоки и услуги, започнато преодоляване на бедността. |
Юни 1997 – юни 2001, ясен мандат – отсъствие на договор |
Правителство на мнозинството (на ОДС/СДС) – предизборен договор (коалиция) |
Стабилно парламентарно мнозинство до 2001 г. |
Почти 4 години, първото правителство с пълен редовен мандат от това на Ст. Стамболов насам; начало на политическата стабилност |
Постигнати. Начало но най-дългия период на икономически растеж от 1991 г. насам. Приватизация на банките, завършване на реституцията; начало на преговорите за присъединяване към НАТО и ЕС; завършено присъединяване към СТО. Реформа на администрацията; изоставени реформи в областта на т.нар. естествени монополи и държавната собственост и предприятия; забавена ликвидация; привилирироване на „собствени" предприемачи, изяло потенциала на управляващите |
Юли 2001 – септември 2005, ясен договор с коалиционен партньор (ДПС) за удържане на мнозинство |
Ясно и стабилно мнозинство |
Поканени повече партньори, някои участват ad hoc |
Второто правителство с пълен мандат |
Постигнати: подготовка на членството в ЕС, членство в НАТО; поддържане на общата стопанска рамка на предишното правителство с елементи на държавен активизъм и намеса. Увеличаване на правителствените разходи като дял от БВП (но при поддържане на бюджетни излишъци), активизъм в управлението на външния дълг (чийто резултат ще бъде ясен през 2013 г.); възстановяване на имиджа на БСП и на руското влияние; създаване и поддържане на конфликти на интереси |
Септември 2005 – юли 2009 г., ясен коалиционен договор |
Мнозинство, достатъчно за изменение на конституцията |
Използване на договора и мнозинството за капсулиране на правителствения активизъм и разгръщане на конфликтите на интереси, но рамките на променения закона и договора; неудачни и вредни промени в конституцията (в частта за съда и ограничаването на движението на капитали) |
Третото правителство с пълен мандат |
Постигнати, като заявени членство в ЕС и НАТО. На практика – приватизиране на държавни постове и финансирани с парите на данъкоплатците стопански възможности. Канализиране на стопанството за работа в интерес на руски държавни компании и частни интереси. |
Юли 2009 |
Няма данни |
Няма данни |
Няма данни |
Няма данни |