Правна програма
Според действащата Конституция България е правова държава. Това означава не просто че се създават и спазват определени предписания (закони), а че международно признатите ценности като справедливост, свобода, неприкосновеност на личността и равенство пред закона са поставени над силата и властта.
Върховенството на закона (правото) в България следва да бъде приоритет за цялото общество и още повече за институциите, които са създадени чрез закона и следва да работят съобразно неговия дух, смисъл и цели.
Усещането за справедливост и правосъдие са дефицитни, а редица международни и вътрешни проучвания сочат, че доверието към съдебната власт е достигнало критично ниски нива. Вярваме, че българските институции и особено органите на съдебната власт следва да ги превърнат отново в свой приоритет.
Убедени сме, че без правосъдие не може да има траен икономически растеж и развита пазарна икономика.
В тази връзка са и констатациите на Европейската комисия: "България редовно се нарежда сред държавите-членки на ЕС, в които има най-засилено усещане за наличие на корупция, а корупцията се счита за една от най-важните пречки пред извършването на стопанска дейност в България."
Правото не може да бъде разделено от икономиката и обратното. Връзката между работеща правосъдна система и икономически растеж е пряка. Ето защо ИПИ започна развитието на Правна програма от 2015 г. със следните цели:
- Анализ за управлението и състоянието на съдебната власт;
- Текущи коментари по актуални теми, свързани с правосъдието и законността в България;
- Изготвяне на препоръки за законодателни или управленски инициативи, адресирани към институциите;
- Информираме повече българи по проблемите на правосъдието и съдебната реформа;
- Провокиране на интерес у студентите и учениците по въпроси, свързани с върховенството на закона.
Ръководител на Правната програма:
Иван Брегов, юрист, bregov@ime.bg
Основен екип:
Екатерина Баксанова, юрист, baksanova@ime.bg
Петя Георгиева, икономист, petya@ime.bg
ИПИ участва в следните консултативни органи:
- Съвет по прилагане на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система към Министерство на правосъдието
- Граждански съвет към Висшия съдебен съвет
- Обществен съвет към Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите към Народното събрание
Анализи
- Анализ на изпълнението на решенията на ЕСПЧ по ключови осъдителни дела срещу България, август 2019
- Съдебната карта: Опит за възобновяване на дебата (правно изследване, част първа), май 2019
- Изследване на ИПИ: Преглед на първата година от мандата на осмия състав на ВСС, 1 февруари 2019
- Изследване на ИПИ: Кратък преглед на делата по несъстоятелност в България, 10 август 2018
- Преглед на препоръките към България относно съответствието на устройството на съдебната власт със стандартите за независимост, февруари 2018
-
Анализ на ИПИ – публичност, прозрачност и отчетност на съдебната власт, 2 февруари 2018
- „Антикорупционната политика на България” – Защо борбата с корупцията не дава резултат?, 13 април 2016
- Бюджет и управление на съдебната власт, 02 март 2016
Становища
- Отворено писмо на граждански организации относно ангажимента на министър-председателя на Република България да изпълни препоръките на Венецианската комисия по законопроекта, предложен в изпълнението на решението на ЕСПЧ по делото "Колеви срещу България" и предложения след нейното становище втори законопроект - от 07.12.2019 г. за изменение на НПК и ЗСВ, 12 декември 2019
- Отворено писмо на гражданските организации относно процедурата по избор на председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ), 2 декември 2019
- Отворено писмо относно превишаването на правомощията на ИВСС спрямо БХК, 14 ноември 2019
- Становище на ИПИ по конституционно дело № 13/2019 г. в отговор на писмо от Конституционния съд на република България, 21 октомври 2019
- Въпроси към кандидатите за главен прокурор от Фондация "Антикорупционен фонд" и Фондация "Институт за пазарна икономика", 17 октомври 2019 г.
- Становище по създаване на Съвет по координация на трите власти, 28 юни 2019
- Позиция относно промените в законодателството, регламентиращо финансирането на политическите партии, 18 юни 2019 г.
- Писмо до Комитета на министрите - Съвет на Европа, Комисия за демокрация чрез Право и Европейска комисия относно представените от министъра на правосъдието на 14.06.2019 г. предложения за промени в НПК относно процедура за временно отстраняване и предсрочно прекратяване на правомощията на т.нар. трима големи в съдебната власт, 7 юни 2019 г.
- Становище от Институт за пазарна икономика относно информация за всички проекти – приключили, в изпълнение и предстоящи, касаещи дейността на съдебната система, финансирани по Приоритетна ос 3 „Прозрачна и ефективна съдебна система” по Оперативна програма „Добро управление”, 29 март 2019
- Становище на ИПИ относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт, сигнатура № 954-01-12 от 28.02.2019 г., 22 март 2019
- Становище на ИПИ по Закона за банковата несъстоятелност, 3 август 2018
- Становище относно законопроект за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт, 27 април 2018
Коментари
- Пазителите на статуквото, 13 декември 2019
- Хронология на предизвестения провал на идеята за "специален" прокурор, 6 декември 2019
- Неговата концепция, 29 ноември 2019
- Корупционният отечествен фронт, 22 ноември 2019
- Избор като всеки друг и всичко друго, 15 ноември 2019
- Да не (назначиш) главен прокурор, 8 ноември 2019
- В какво ще инвестира ВСС през 2020 г., 1 ноември 2019
- Отстраняването на главния прокурор - възможности и решения, 1 ноември 2019
- Механизъм на изпроводяк, 1 ноември 2019
- Някои наблюдения по процедурата за главен прокурор, 25 октомври 2019
- Въпросите към кандидата Гешев, 18 октомври 2019
- Старата "патриотична" песен на нов глас, 11 октомври 2019
- Сиромахомилите, 11 октомври 2019
- Нещо добро се задава, 4 октомври 2019
- Илюзията за временно отстраняване на главния прокурор, 4 октомври 2019
- Правим се, че не знаем, но по-скоро не искаме и не можем, 27 септември 2019
- Условното предсрочно освобождаване на разделението на властите, 27 септември 2019
- Единоначалие, единодушие, единовластие, 20 септември 2019
- 10% ВСС, 13 септември 2019
- Да си спомним, че има и съдебен инспекторат, 5 септември 2019
- Изпрани прокурори, 23 август 2019
- Какво липсва в концепцията на Иван Гешев, 16 август 2019
- Действия и цитати без коментар, 9 август 2019
- Когато висотата срещне посредствеността, 2 август 2019
- Съединението прави прокуратурата, 26 юли 2019
- Имитацията на дейност от добре смазаните машини, 26 юли 2019
- Наивистични възгледи върху не(възможното) решение на проблем, 19 юли 2019
- Какви са промените в 17-тата редакция на ЗСВ от 2016 г. насам, 12 юли 2019
- Лято 2019 - за ръководството на прокуратурата, находките и още нещо, 5 юли 2019
- Управлението на капиталовите разходи на съдебната система в България е силно централизирано, 28 юни 2019
- Относно статута на председателите на върховните съдилища и главния прокурор, 21 юни 2019
- ВСС - безрезултатност без граници, 21 юни 2019
- Родната полиция и прокуратура ни пазят, ама друг път, 14 юни 2019
- Бавното правосъдие е липса на правосъдие, 7 юни 2019
- ВСС през 2018 г. - чука-трака, резултати - няма, 7 юни 2019
- Прокуратурата и съдът не разбират смисъла на вътрешния контрол, 7 юни 2019
- Какво показва последният доклад за работата на прокуратурата през 2018 г., 23 май 2019
- Паметна бележка за неслучилото се, 17 май 2019
- Нов прокурор, ама стар модел, 17 май 2019
- Неизбежната отбрана на властта срещу признанието за неработещи институции (година по-късно), 10 май 2019
- Върховенство на какво, 10 май 2019
- Оптимизацията на мрежата от административните съдилища - необходимост, възможност или прищявка, 3 май 2019
- КПКОНПИ в страната на чудесата, 25 април 2019
- Вятърът на промяната в края на мандата, 19 април 2019
- От бутафорията към съзряването, 19 април 2019
- Автономия, но не слободия или как да се бюджетира за правосъдие, 12 април 2019
- В отпуск от борба с корупцията съм, връщам се като поутихне работата, 5 април 2019
- Законодателната наглост на българската изпълнителна и законодателна власт, 5 април 2019
- Главните герои на Републиката и множеството въпроси, 29 март 2019
- Как влияе големината на съдилищата върху натовареността на магистратите, 29 март 2019
- Промени в ГПК - рунд четвърти, 29 март 2019
- Основни стъпки в процеса на определяне на съдебната карта, 22 март 2019
- Няколко думи за реформата на съдебната карта (част 2), 15 март 2019
- Някои наблюдения върху историческото развитие на съдебната карта, 8 март 2019
- Какви критерии да изберем за промяна на съдебната карта, 1 март 2019
- Паметна бележка по съдебната реформа, 1 март 2019
- Как минималната заплата намали кражбите у нас, 1 март 2019
- Съдебната карта – всички проблеми на съдебната реформа накуп, 22 февруари 2019
- Съдебната управляваща коалиция (опозиция) срещу съдебната независимост, 15 февруари 2019
- Какво (не) знаем за главните прокурори, 1 февруари 2019
- За ползата от обучението на юристите, 18 януари 2019
Архив коментари на Правната програма на ИПИ
2018 |