"Преглед на стопанската политика" Бюлетин ISSN 1313 - 0544

Автор: Лъчезар Богданов / 26.11.2021

Преговори по формула, невиждана в историята – това изглежда е етикетът, който залепна на провеждащите се вече четвърти ден срещи по тематични области на политиката с участието на четири парламентарни коалиции. В период от годината, през който обичайно дискутираме данъчни и бюджетни въпроси, политическата ситуация наложи преди това да направим „връщане към основите“ относно решенията, въздействащи на икономическото развитие и просперитета. Ако оценяваме процеса с оглед шансовете за относително бързо формиране на правителство, подходът се оказва (засега) изненадващо добър. Публичността поне засега не е превърнала разговорите в опити за трупане на популярност пред електората чрез ефектно поведение; в същото време, тя изглежда мотивира участниците да структурират предложенията си, а това улеснява последващото им обобщаване.

Делегираните бюджети са без (добра) алтернатива във финансирането на образованието

Петя Георгиева / 26.11.2021
Обсъжданията за постигане на коалиционно споразумение между партиите, които ще опитат да формират правителство, създават впечатление, че значителна част от участниците всъщност не разбират моделите на финансиране в основните бюджетни сектори; мотивите и стимулите, които те създават и алтернативите, които са обозрими за практическа реализация. Много идеи се подхвърлят и, като че ли – одобряват, без обаче ясна идея с какво ще се замести обявения за лош (неадекватен) начин на финансиране. Това е видно в много сектори, но силно се набива на очи в средното образование, затова ще използваме случая да припомним основните принципи на финансиращия механизъм на училищното образование, за да дадем възможност на заинтересованите страни да си сверят часовника, да обмислят и обсъдят алтернативите, така че да имат ясна и недвусмислена позиция как този механизъм да се развива.

Каква е пълната цена на един отработен час в България?

ИПИ / 25.11.2021
Калкулаторът е разработен в контекста на международна инициатива, изпълнявана от ИПИ заедно с неправителствени организации от Словакия (INESS), Чехия (Liberalni Institute) и Полша (FOR), с общ подход и методология, която отразява особеностите на местното трудово законодателство и регулации. Изработката е подкрепена от Фондация за свободата „Фридрих Науман“.

Коалиционните усилия в областта на правосъдието

Иван Брегов / 26.11.2021
Множеството избори за тази календарна година поизмориха обществото ни. Но определено те имат благоприятно влияние в една сфера от политическия живот и държавното управление – проблемите на българските съдилища, прокуратурата и породената от това корупция. За пръв път от 2014 г. насам по-голямата част от парламентарно представените партии публично признават конкретиката на проблемите, нещо което трайно не се случваше в двете предишни управления на ГЕРБ и явните (и скритите) им партньори.

Брутният доход на наетите лица достига 36 млрд. лв. през 2020 г.

Петър Ганев / 26.11.2021
Детайлната разбивка на частен и обществен сектор ясно показва различния профил на реалната икономика, както и сериозната роля на държавата в определени сфери. Държавата формира над 95% от брутните трудови доходи в образованието и държавното управление и близо 70% от тези в здравеопазването и социалната работа. И докато тези сектори имат силно социален характер, то общественият сектор формира и между 37 и 57% от брутните трудовите доходи в други икономически сфери като енергетиката, водния сектор и управлението на отпадъците, културата и спорта, транспорта, както и добивната промишленост.

Как да приемем бюджет на скорост и да избегнем бъркотията през януари?

Петър Ганев / 26.11.2021
Днес вече изборите са зад гърба ни, а по всичко личи, че се отива към формирането на коалиционно управление. На този фон е важно да маркираме отново ситуацията с бюджета, като опишем вариантите при които ще има приет бюджет до края на годината, както и евентуалния сценарий на влизане в новата година без такъв. Все още се намираме в ситуацията, в която и двата изхода са възможни и зависят от скоростта на действие на служебни и евентуално редовни министри и на задаващите се коалиционни партньори в парламента.