Наличието на училище във всяка община се смята за определящо за нейната жизнеспособност. Причините за това са различни - свикнали сме да мислим, че училището означава деца, бъдеще и перспективи, а липсата му – застаряване, застой и липса на възможности. Образованието е ключова публична услуга с централно място в общинския бюджет, управление и живот. Данните от преброяването през 2021 г. обаче показват, че за последните десет години в почти всички общини в България се наблюдава намаляване на населението, в някои – с над 30%. Това неизменно означава и намаляване на децата в училищна възраст. Как това ще се отрази на предлагането на образователна услуга?
Кои общини скоро могат останат без училище
Търсенето на труд насочва към забавяне на икономическата активност
На фона на очакванията за тежка зима, високи енергийни цени и политическа нестабилност водещите институции влошиха прогнозите си за растежа догодина. Сред ранните индикатори за влошаването на икономическата обстановка е и динамиката на търсенето на труд, което ще разгледаме в настоящата статия.
За 1111 път
Вече 22 години и 1111 петъци екипът на ИПИ издава и публикува седмичния си бюлетин. Подробностите за неговата история са известни.
А ще има ли „мнозинство на бюджетния разум“?
Разбираемо е политиците да се опитват да обличат в символика решенията за съюз, коалиция, сговор – до степен да превръщат в клише идеите за „евро-атлантическо“ или „антикорупционно“ мнозинство въпреки иначе съдържателния стремеж за обединяване за общи действия на основата на взаимно възприети ценности. И докато слушаме изобилно от телевизионния ефир интерпретации какво всъщност еди-кой си разбирал под „евро-атлантизъм“ или как точно се бори корупцията, съвсем скоро народните представители ще бъдат принудени да формират мнозинство по съвсем ясен и обозрим въпрос – а именно, как ще изглеждат финансите на държавата през следващата година. Надяваме се на отговорните партии да им е ясно, че с гласуването на бюджета предизвикват съвсем ясни, конкретни и недвусмислени последици – определят колко милиарда ще се похарчат, за какво и от кого, колко дефицит ще е допустим и колко с дълг ще разрешат на правителството да обремени бъдещите поколения данъкоплатци.
Възпоменателна бележка за благотворното влияние на специализираното правосъдие
В нарочно становище Прокуратурата на Република Българи оповести (виж тук), че: „(…) Войната по българските пътища не престава. (…) Mнoгoĸpaтнo зaявиxмe, чe т. нap. “cъдeбнa peфopмa“ /eднa дyмa, ĸoятo ce пpeвъpнa в ĸлишe пpeз пocлeднитe тpидeceт гoдини/ пpeдcтaвлявa пo cъщecтвo yнищoжaвaнe нa paбoтeщи пo eвpoпeйcĸи мoдeл cтpyĸтypи ĸaтo Cпeциaлизиpaнaтa пpoĸypaтypa и щe дoвeдe дo тeзи последици.“
Напомнителна бележка по Плана за възстановяване и устойчивост в областта на правосъдието
Националният план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) е поредният инструмент на ЕС, с който да бъдат обезпечени конкретни действия и постигнати важни за държавата цели. За целта е необходимо да бъдат приети редица промени в законодателството, включително и в законите, уреждащи устройството и организацията на съдебната власт, както и борбата с корупцията. Крайният срок за това начинание е 31.12.2022 г., очакваното плащане е в размер на малко над 724 млн. евро и това реално е вторият транш, при все че до момента не сме получили одобрение за мерките, които са условие за получаване на първия. Това само припомня колко съществено важно е да има действаща законодателна власт.