Последните данни на Евростат показват, че регионалните различия в страните членки на ЕС не само са останали значителни и през 2017 г., но в голяма част от страните всъщност са се задълбочили. Индикаторът, който европейската статистика използва за това сравнение, е БВП на човек от населението, изразен в стандарт на покупателната способност (СПС).
"Преглед на стопанската политика" Бюлетин ISSN 1313 - 0544
Успех при цигарите, а горивата?
Незаконната търговия на цигари в страната е на рекордно ниско ниво – за последното тримесечие на 2018 г. данните от проучването на празните кутии показват 4,4% дял на опаковките, непредназначени за вътрешния пазар. Тъй като има разлики по отделните тримесечия, важно е да уточним, че 1) общата тенденция е в посока надолу и 2) средно-претегленото ниво за цялата 2018 г. на потреблението на цигари, непредназначени за местния пазар, на база общия обем на пазара на цигари, е 5% спрямо нива от 6-8% за 2016-2017 г.
Къде са макроикономическите дисбаланси на България според ЕК
Преди дни ЕК публикува т.нар. зимен пакет на европейския семестър, който включва пакет от няколко доклада, сред които и доклада за България по процедурата за макроикономически дисбаланси. Такъв доклад за България се изготвя ежегодно още от първата година на въвеждането на процедурата (2012), тъй като България винаги е сред страните с дисбаланси – преди бяха прекомерни, сега са просто дисбаланси. Задълбоченият преглед и съответно последният доклад за страната са обосновани най-вече със слабости във финансовия сектор, както и големия дълг, вкл. и необслужваните кредити на реалния сектор. От гледна точка на таблото от индикатори, което е съществена част от наблюдението за макро дисбалансите, България „свети” (т.е. превишава индикативните стойности) по три показателя:
Как минималната заплата намали кражбите у нас
Според наскоро изготвен доклад[1] по поръчка на Министерство на правосъдието от края на 2018 г. престъпленията против собствеността са намалели с 54,4% за периода 2011-2017 г., като тенденцията е за траен спад.
Раздалечаващата централизирана регионална политика в България
ИПИ предлага преотстъпване на 1/5 от приходите от подоходното облагане към общините. Предложението е подоходният данък да се събира както досега (от НАП), като автоматично се преотстъпват 1/5 от приходите на принципа „парите следват личната карта“ – те отиват там, където е регистрирано лицето.
Паметна бележка по съдебната реформа
Приемането на закон или извършването на усилие от администрацията на министър Цачева или Висшия съдебен съвет не значи автоматичен резултат, особено когато приетото не съответства на обещаното и стратегически важното. Но според гореспоменатите стратегията явно е за отчет на усилия, а не на резултати. Ако една власт, осъществяваща държавното управление, не е в състояние да постигне резултати, това следва да бъде казано на българските граждани. А ако те решат, могат да попитат защо и да потърсят отговорност от управляващите държавата.
Какви критерии да изберем за промяна на съдебната карта?
Без да повтаряме колко е важно системата от съдилища да бъде структурирана по начин, който отговаря на променящите се демографски, икономически и социални условия в страната, в заключение само ще отбележим, че картата е основата за подобряване на цялостната ефективност на съдебната система и същевременно гарантиране на правото на правосъдие на гражданите.