Тази седмица Министерският съвет прие концепцията за по-добро здравеопазване на д-р Стефан Константинов, която запазва НЗОК като "единствена институция, разпределяща средствата от задължителното здравно осигуряване" и заменя клиничните пътеки с диагностично свързани групи. Министърът цитира изследване на ЕК, което показва, че в Люксембург, Чехия, Великобритания и Румъния публичното финансиране покрива над 80% от здравните разходи. Дали обаче преобладаващото публично финансиране и държавен монопол в здравеопазването водят до по-добри здравни услуги?!
"Преглед на стопанската политика" Бюлетин ISSN 1313 - 0544
ДОПЪЛНИТЕЛНИТЕ ХАРЧОВЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПРАВИТЕЛСТВА (2000 – 2010)
За периода 2000 – 2009 година общата сума на допълнително одобрените бюджетни кредити възлиза на 8 млрд. лв. През всяка една от тези години правителството е харчило допълнителни средства, като най-много са похарчени през 2007 г. – над 1,4 млрд. лв., а най-малко - през 2009 г. – почти 400 млн. лв. В някои години те достигат до 7-8 % от консолидираните държавни разходи. За изминалите десет години 1 от всеки 20 лева похарчени от държавата е бил допълнителен разход – тоест непредвиден и съответно негласуван от Парламента, a допълнително одобрен и похарчен от управляващите.
Какви пенсии ще получават американските и българските пенсионери?
Американската администрация за социално осигуряване ежегодно дава отговор на този въпрос на всеки гражданин, който е навършил 25 години, получава трудови доходи и плаща осигурителни вноски. Повече от 150 млн. американци получават известие за бъдещия размер на своята пенсия на база на досегашния си принос в осигурителната система.
Кризата и пенсиите: Уроци от международния финансов колапс
По време на международния семинар „Развитие на потенциала на индивидуалното финансиране на пенсионните системи” Чили се дава като пример от Латинска Америка за държава предприела най-важните стъпки за реформа и модернизация на икономиката си.
Икономическа библиотека: Петър Ганев ще представи Гарет Гарет
На 14 декември 2010 (вторник), от 18.00 часа, в Икономическата библиотека на ИПИ и БМА
Законопроекти, внесени в Народното събрание (4 декември - 10 декември)
Какво влезе в Парламента тази седмица?
Whither growth in central and eastern Europe? Policy lessons for an integrated Europe
A presentation of the recently published report by BRUEGEL and WIIW.
PISA 2009: нулев ефект от реформите в средното образование на България за последните 10 години
Хубаво е, че България все още намира кураж да участва в международни сравнителни изследвания. Още по-хубаво е, ако след участието си погледнем трезво на резултатите и започнем бързо и ефективно да работим за преодоляване на констатираните слабости. Това изглежда все още си остава по скоро пожелание и само потвърждава правилото, че реформи в България се правят бавно, понякога цяло десетилетие не стига за тях.
Консолидирана фискална тайна
Колко ще бъде бюджетният дефицит през 2011 г.? Това очевидно няма как да се знае със сигурност, но поне би трябвало да е ясно колко е заложен да бъде, тоест колко е очакваното от правителството ниво. Народното събрание вече одобри всички възможни бюджети за 2011 г. (републикански, НОИ, НЗОК...), но заложеният бюджетен дефицит остава загадка.
Субсидии срещу застраховки за земеделските производители
Поредното решение на Министерския съвет от тази седмица земеделците да бъдат компенсирани през 2011 г. за 100% унищожена продукция за 2010 г. отново постави въпроса за бизнес модела на производителите на селскостопанска продукция - субсидии от държавния бюджет, т.е. от джоба на всички данъкоплатци вместо лична отговорност.
Много хартия, малко дебати и неочакван край на заседанието
На 8 декември икономическата комисия в парламента разгледа два законопроекта: второ четене на законопроект за изменение и допълнение на Закона за платежните услуги и платежните системи и второ четене на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите.
Свиване на федералния резерв*
Ако ще издигате ограда и се опитате да използвате чук вместо лопата за копаене на основите, прогресът ще бъде бавен и дори незабележим. Федералният резерв (Фед) би трябвало да поддържа стойността на валутата и да запази банковата система здрава и стабилна, но не го прави. И все пак, през 1978 г. Конгресът прие закона на Хъмфри Хоукинс за пълна заетост, който отчасти даде на Феда някои изрични отговорности за поддържането на пълна заетост, но не предостави необходимите средства за осъществяването му.
Ново от Икономическата библиотека (6-10 декември 2010)
www.library.ime.bg