14.12.2006
1/ След сериозен дебат бе отхвърлено предложението лечебните заведения с над 50% държавно или общинско участие да не подлежат на независим финансов одит до 2006 година. С това комисията защити конституционното право на равнопоставеност на всички стопански субекти независимо от тяхната форма на собственост. Според някои народни представители лечебните заведения не били истински търговски дружества, а само дружества регистрирани по Търговския закон, следователно ако се направи такова разделение на субектите това нямало да наруши чл.5 от Конституцията на РБ;
14.12.2006
Мотивите за въвеждане на преференции за местни производители, както и нашите аргументи "против", сме излагали в редица коментари, публикувани в бюлетина. От дискусиите, на които присъствахме, не стана ясно дали тези промени в закона ще бъдат одобрени, или с други думи дали ще има "политическа воля" целите на обществените поръчки да бъдат изместени от по-ефективно и прозрачно разходване на данъците ни към субсидиране на местни компании с неясни резултати.
14.12.2006
1/ За разглеждания период дефицитът по текущата сметка достигна 294.9 млн. щ.д., като е с 42.5 млн. щ.д. по-малък в сравнение със същия период на миналата година. Намаляването на дефицита спрямо предишната година се дължи на нарастване на приходите от услуги, основно туризъм и други (в тази графа се включват постъпленията от продажбата на лиценза за втория GSM оператор).
14.12.2006
1/ След сериозен дебат бе отхвърлено предложението лечебните заведения с над 50% държавно или общинско участие да не подлежат на независим финансов одит до 2006 година. С това комисията защити конституционното право на равнопоставеност на всички стопански субекти независимо от тяхната форма на собственост. Според някои народни представители лечебните заведения не били истински търговски дружества, а само дружества регистрирани по Търговския закон, следователно ако се направи такова разделение на субектите това нямало да наруши чл.5 от Конституцията на РБ;
14.12.2006
Мотивите за въвеждане на преференции за местни производители, както и нашите аргументи "против", сме излагали в редица коментари, публикувани в бюлетина. От дискусиите, на които присъствахме, не стана ясно дали тези промени в закона ще бъдат одобрени, или с други думи дали ще има "политическа воля" целите на обществените поръчки да бъдат изместени от по-ефективно и прозрачно разходване на данъците ни към субсидиране на местни компании с неясни резултати.
14.12.2006
1/ За разглеждания период дефицитът по текущата сметка достигна 294.9 млн. щ.д., като е с 42.5 млн. щ.д. по-малък в сравнение със същия период на миналата година. Намаляването на дефицита спрямо предишната година се дължи на нарастване на приходите от услуги, основно туризъм и други (в тази графа се включват постъпленията от продажбата на лиценза за втория GSM оператор).
14.12.2006
За да оцененим подобно обратно изкупуване на дълг, сравняваме разходите по обслужване на друг дълг, в който би бил преструктуриран изкупеният. (Приехме за алтернативна цена на тази операция цената на алтернативен кредит. Но трябва да се знае, че оценката на обратното изкупуване може да стане и на друга основа, вкл. cost-benefit анализ.) Ако е вярна информацията, че Булбанк е отпуснала кредит на правителството за тази операция, то можем да направим поне стилизирана сметка какъв кредит от Булбанк би бил изгоден в този случай. Ето резултатите от една такава сметка:
14.12.2006
Според предложените поправки в ЗДДС тези пакети подлежат на облагане, а туроператорите ще могат да си възстановяват 65 % от данъчния кредит. Според финансовото министерство ефективната данъчна тежест ще е 7 %.
14.12.2006
1/ Правото на всеки да търси, получава и разпространява информация и да получи достъп до информация е принципът, а държавната и друга защитена от закона тайна е изключение от тези принцип, което изключение подлежи на ограничително тълкуване. Този принцип се доразвива и в принципа на откритост, достоверност и пълнота на информацията, до която гражданите имат право на достъп. Държавната и друга защитена от закон тайна има за своя единствена цел охрана на предвидените в чл. 41 от Конституцията, и то само когато тези интереси са действително застрашени, доколкото тази охрана е необходима в едно демократично общество. Защитата на държавната или други защитена от закона тайна е допустима само доколкото "тяхното разгласяване се окаже по-малоценно и поради това в по-малка степен защитимо от интереса . . . на обществеността . . . от разпространяване на информация" (според решение на Конституционния съд от 1996 г.).
14.12.2006
За да оцененим подобно обратно изкупуване на дълг, сравняваме разходите по обслужване на друг дълг, в който би бил преструктуриран изкупеният. (Приехме за алтернативна цена на тази операция цената на алтернативен кредит. Но трябва да се знае, че оценката на обратното изкупуване може да стане и на друга основа, вкл. cost-benefit анализ.) Ако е вярна информацията, че Булбанк е отпуснала кредит на правителството за тази операция, то можем да направим поне стилизирана сметка какъв кредит от Булбанк би бил изгоден в този случай. Ето резултатите от една такава сметка:
14.12.2006
Според предложените поправки в ЗДДС тези пакети подлежат на облагане, а туроператорите ще могат да си възстановяват 65 % от данъчния кредит. Според финансовото министерство ефективната данъчна тежест ще е 7 %.
14.12.2006
1/ Правото на всеки да търси, получава и разпространява информация и да получи достъп до информация е принципът, а държавната и друга защитена от закона тайна е изключение от тези принцип, което изключение подлежи на ограничително тълкуване. Този принцип се доразвива и в принципа на откритост, достоверност и пълнота на информацията, до която гражданите имат право на достъп. Държавната и друга защитена от закон тайна има за своя единствена цел охрана на предвидените в чл. 41 от Конституцията, и то само когато тези интереси са действително застрашени, доколкото тази охрана е необходима в едно демократично общество. Защитата на държавната или други защитена от закона тайна е допустима само доколкото "тяхното разгласяване се окаже по-малоценно и поради това в по-малка степен защитимо от интереса . . . на обществеността . . . от разпространяване на информация" (според решение на Конституционния съд от 1996 г.).