Преговори по формула, невиждана в историята – това изглежда е етикетът, който залепна на провеждащите се вече четвърти ден срещи по тематични области на политиката с участието на четири парламентарни коалиции. В период от годината, през който обичайно дискутираме данъчни и бюджетни въпроси, политическата ситуация наложи преди това да направим „връщане към основите“ относно решенията, въздействащи на икономическото развитие и просперитета. Ако оценяваме процеса с оглед шансовете за относително бързо формиране на правителство, подходът се оказва (засега) изненадващо добър. Публичността поне засега не е превърнала разговорите в опити за трупане на популярност пред електората чрез ефектно поведение; в същото време, тя изглежда мотивира участниците да структурират предложенията си, а това улеснява последващото им обобщаване.
"Преглед на стопанската политика" Бюлетин ISSN 1313 - 0544
Делегираните бюджети са без (добра) алтернатива във финансирането на образованието
Обсъжданията за постигане на коалиционно споразумение между партиите, които ще опитат да формират правителство, създават впечатление, че значителна част от участниците всъщност не разбират моделите на финансиране в основните бюджетни сектори; мотивите и стимулите, които те създават и алтернативите, които са обозрими за практическа реализация. Много идеи се подхвърлят и, като че ли – одобряват, без обаче ясна идея с какво ще се замести обявения за лош (неадекватен) начин на финансиране. Това е видно в много сектори, но силно се набива на очи в средното образование, затова ще използваме случая да припомним основните принципи на финансиращия механизъм на училищното образование, за да дадем възможност на заинтересованите страни да си сверят часовника, да обмислят и обсъдят алтернативите, така че да имат ясна и недвусмислена позиция как този механизъм да се развива.
Каква е пълната цена на един отработен час в България?
Калкулаторът е разработен в контекста на международна инициатива, изпълнявана от ИПИ заедно с неправителствени организации от Словакия (INESS), Чехия (Liberalni Institute) и Полша (FOR), с общ подход и методология, която отразява особеностите на местното трудово законодателство и регулации. Изработката е подкрепена от Фондация за свободата „Фридрих Науман“.
Коалиционните усилия в областта на правосъдието
Множеството избори за тази календарна година поизмориха обществото ни. Но определено те имат благоприятно влияние в една сфера от политическия живот и държавното управление – проблемите на българските съдилища, прокуратурата и породената от това корупция. За пръв път от 2014 г. насам по-голямата част от парламентарно представените партии публично признават конкретиката на проблемите, нещо което трайно не се случваше в двете предишни управления на ГЕРБ и явните (и скритите) им партньори.
Брутният доход на наетите лица достига 36 млрд. лв. през 2020 г.
Детайлната разбивка на частен и обществен сектор ясно показва различния профил на реалната икономика, както и сериозната роля на държавата в определени сфери. Държавата формира над 95% от брутните трудови доходи в образованието и държавното управление и близо 70% от тези в здравеопазването и социалната работа. И докато тези сектори имат силно социален характер, то общественият сектор формира и между 37 и 57% от брутните трудовите доходи в други икономически сфери като енергетиката, водния сектор и управлението на отпадъците, културата и спорта, транспорта, както и добивната промишленост.
Как да приемем бюджет на скорост и да избегнем бъркотията през януари?
Днес вече изборите са зад гърба ни, а по всичко личи, че се отива към формирането на коалиционно управление. На този фон е важно да маркираме отново ситуацията с бюджета, като опишем вариантите при които ще има приет бюджет до края на годината, както и евентуалния сценарий на влизане в новата година без такъв. Все още се намираме в ситуацията, в която и двата изхода са възможни и зависят от скоростта на действие на служебни и евентуално редовни министри и на задаващите се коалиционни партньори в парламента.