Почти всички „бели петна“ в картината на кризата изчезнаха с поредицата нови икономически данни, публикувани в последните дни. Според експресните оценки на НСИ брутният вътрешен продукт (БВП) през последното тримесечие на 2020 г. е с 3,8% по-нисък от стойността му през същото тримесечие на 2019 г. В същото време, той нараства с 2,1% спрямо третото тримесечие и така вече виждаме две тримесечия на растеж. В повечето европейски икономики, и като цяло в ЕС, трендът се отличава – след големия срив през второто тримесечие се отчита много висок ръст през третото, но за сметка на това през последното отново има лек спад, частично и заради въведените ограничителни мерки след есенното влошаване на епидемичната обстановка.
"Преглед на стопанската политика" Бюлетин ISSN 1313 - 0544
Активната политика във възстановяването на пазара на труда 2021 г.

Стоянката на уморените таксита
Неприложимият дори с отвращение закон
На практика тази без аналог в българския и европейския правен контекст фигура остава чужда за българското общество. Със създаването ѝ не се решава проблемът за наличието на реален механизъм за ефективно разследване, възможност за временно отстраняване и последващо освобождаване от длъжност на действащ главен прокурор. Измененията не получиха подкрепа от правните среди - научните среди останаха пасивни, адвокатурата се обяви твърдо против, призваният да прилага тази процедура Висш съдебен съвет също се противопостави на идеята. Международните партньори на България изложиха неодобрителни позиции. Ето защо сме длъжни да предложим възможното правно решение за отмяна на тези безпредметни текстове.
Пазарът на труда през четвъртото тримесечие – със скрити рискове

Успяват ли социалните услуги да срещнат нуждите на хората с увреждания

„Браним“ конкуренцията или смазваме българско производство за стотици милиони?
През далечната 1999 г. Институтът за пазарна икономика организира конкурс „Най-неразумен стопански регламент на годината“. Целта беше ясна – да илюстрираме на политици, чиновници, предприемачи и широкото гражданство, че липсата на предварителна оценка на въздействието и анализ на възможните икономически ефект при създаването на нормативни актове води до икономически щети. Цената я плащаме или всички – чрез данъците, и но и в по-общ смисъл с по- нисък икономически растеж и по-ниски доходи. Често тези щети нанася неразбирането на това как работи икономиката, изобщо на причинно-следствените връзки и стимулите на човешкото поведение по отношение на стопанските решения. Понякога, разбира се, те са резултат от целенасочен опит за преразпределяне на имущество, доход или привилегия чрез използване на държавната принуда.
Карта: Колко безработни се борят за едно свободно работно място
Докато в 64 общини броят на безработните за едно СРМ е под средния за страната (8), в 12 общини той е над 100. Най-лошо е съотношението в община Роман (Враца) с 534 безработни за едно СРМ – през януари там е разкрито само едно място, което е заето до края на месеца. Прави впечатление, че в почти всички от 12-те общини с най-много безработни спрямо СРМ броят на свободните места е едноцифрено число. Изключение правят община Перник с 210 СРМ и 2019 безработни и община Хайредин (Враца) с 55 СРМ и 525 безработни към края на януари.