Преглед на стопанската политика ISSN 1313 - 0544

За ползата от конкуренцията

16.12.2006
Оцени тази статия:

Колко струва пътуване от Барселона до Брюксел на 5 декември 2005 година сутринта с връщане на 7 декември сутринта? Отговорът е “зависи”. Ако се ползва нискотарифна авиокомпания, цената е под 30 евро. Ако се ползва традиционна авиокомпания, цената е 1350 евро. Разликата между двете цени е 1320 евро, т.е. нискотарифният превозвач предлага 47 пъти по-ниска цена.

Какво означава това на практика?

Цената от 1350 евро не е по силите за много хора и те не биха могли да пътуват със самолет до Брюксел. Преди навлизането на нискотарифни превозвачи тези хора са можели да си позволят да пътуват единствено с автобус, което отнема около 20 часа и доста по-неудобно от самолет. В момента, след навлизането на нискотарифните авиокомпании, всеки може да си позволи да отиде от Брюксел до Барселона, защото не само е значително по-евтино от традиционните авиокомпании, но е по-евтино дори от автобус, а в същото време е много по-бързо /без спиране и прекачване/.

Полет от Барселона до Брюксел и обратно
Ryanair28.29EUR
Austrian Airlines1350.28 EUR
Автобус (Eurolines)82EUR
Автомобил550EUR
 

 

Сравнение с България

Един човек може да отиде от Барселона до Брюксел /около 1400 км/ и да се върне за около 50 лева и пътуването в едната посока ще му отнеме 2 часа. Същият човек може да пътува с влак от София до Бургас /450 км/ и обратно и това ще му струва около 30 лева и ще му отнеме около 7 часа в едната посока. Ако използва самолет от София до морето ще трябва да плати 260 лева в двете посоки. Разходите за билет от София до Брюксел и обратно пък са около 1300 - 1400 лева /най-ниската цена е 500 лева, но изисква два дни по-дълъг престой в Брюксел и съответните разходи за хотел и престой/.

Извод

Очевидно нискотарифните превозвачи увеличават възможностите за движение на много хора, които без тях не биха могли дори да си помислят за пътуване на дълго разстояние или извън страната. Това е особено приложимо за България, тъй като средната заплата тук е доста ниска по европейските стандарти. Колкото повече нискотарифни превозвачи се допуснат на българския пазар, толкова по-бързо ще се развие авиопазарът в страната. Оттам, ще се увеличат и ускорят икономическите и бизнес контактите, както и културният обмен. Всичко това влияе положително на благосъстоянието на гражданите.

По-общият извод е, че конкуренцията води до по-голям избор и по-ниски цени. В България общото усещане е, че цените, определяни от правителството вървят само в една посока – нагоре. За да се промени това, е необходимо допускане на повече конкуренция и съответно либерализиране на пазарите. Колкото по-бързо това стане, толкова по-добре за просперитета.

© Коментарните материали от Прегледана стопанската политика са обект на авторско право. При използванетоим е задължително позоваване. Абонаментна такса дава право да се препечатватматериали от бюлетина (за абонамент: svetlak@ime.bg).