Преглед на стопанската политика ISSN 1313 - 0544

Високо в небето – триумф на либерализма

Автор: Мартин Владимиров* / 02.07.2010
Оцени тази статия:

На европейските аеролинии им бе дадена глътка въздух. Миналата седмица след преговори продължили почти десетилетие, ЕС и САЩ сключиха договор за премахване на редица търговски ограничения във въздушния транспорт. В момент на тежка финансова криза и продължаващи загуби за европейските въздушни превозвачи, споразумението ще даде достъп на компаниите от ЕС до вътрешното въздушно пространство на САЩ.

Досега на практика европейските аеролинии можеха да летят само до международните летища на Америка, като не изпълняваха полети до по-малки летища. Либерализацията на въздушния транспорт не само се очаква да донесе на компаниите както от САЩ, така и от ЕС повече от 12 милиарда евро, но и да доведе до откриването на 80 000 нови работни места. Двете страни, които поделят помежду си около 60% от световния въздушен транспорт, очакват 34% ръст на пазарния дял или 26 милиона пътници повече за следващите пет години.

Новото споразумение може да засегне и българския превозвач „България Еър”, който от 2008 г. е в първа категория по сигурност и безопасност на Федералната авиационна администрация (ФАА), т.е има разрешително за изпълнение на презокеански полети. След отмяната на ограниченията за въздухоплаване над територията на САЩ, българската компания ще има още по-голяма мотивация да започне обслужването на повече от 250 000 българи живеещи зад океана.

Договорът, още известен като „Открито небе”, премахва и забраната за продажба на мажоритарни дялове от аеролиниите на чужди инвеститори от ЕС или САЩ. Досега ограничението за Америка бе 25%, докато за европейските превозвачи - до 49%. За да влезе в сила, споразумението ще трябва да бъде гласувано както в щатския Конгрес, така и в Европейския парламент.

Проявяването на политическа воля на световните лидери срещу традиционния протекционизъм във въздушния транспорт идва в ключов момент. Либерализацията ще даде възможност на губещите аеролинии да се съвземат от дългогодишни загуби, причинени от неефективна администрация, високите цени на горивата и грамадния брой екологични и други административни изисквания. Възможността за разрастване на пазара ще отърси компаниите от  държавната им зависимост във формата на субсидии. Добре е подобна политическа воля да се покаже и в други сектори, в които липсва пазарна свобода. Това е и едно от решенията за съживяване на бизнеса в условията на криза.

 

* Стажант в ИПИ.