Бюлетин за ниски данъци ISSN 1313 - 0544

Усмихнато сериозен

05.02.2007
Оцени тази статия:

Те биха могли да бъдат наречени бедните братовчеди от Изток, но освен това политиците от Нова Европа могат да са твърде богати на идеи. Така че, привлечени от факта, че Брюксел може да е готов да приеме една от техните рецепти като начин да се съживят посивелите икономики на Стара Европа. И това може да се случи бързо ако новият президент на Комисията наложи своя подход.

Днес [2] в Страсбург Жозе Мануел Барозо се очаква да заяви пред 732 законодатели в Европейския парламент, че начинът за икономическо подмладяване и създаване на нови работни места в Европа се основава на вътрешна конкуренция, технологични иновации, по-гъвкави регулации на пазара на труда и по-ограничени социални програми. Като начин да се насърчи конкуренцията в границите на Съюза, г-н Барозо се очаква да отстъпи от стриктната интерпретация на принципите на единния пазар. Той вероятно ще се противопостави на призивите за данъчна хармонизация, включително противоречивия проблем за минималните ставки по корпоративния данък.

Това, което звучи като музика за ушите на новите членки от Изток, може да бъде противно за Герхард Шрьодер, Никола Саркози и другите като тях. Германският канцлер наскоро нарече предложенията за намаляване на ставките по корпоративния данък в Нова Европа "данъчен дъпминг". Г-н Саркози каза, че това е нечестна конкуренция и предложи намаляване на трансферите от ЕС, които го практикуват.

Докато въпросът с ниските данъчни ставки е общоприето мнение в Съединените щати, станало такова заради Артър Лафер през седемдесетте години на 20 век, той все още е трудно разбираем в Европа. Г-н Лафер убедително защитава идеята, че по-ниските данъци - при едно оптимално ниво - ще насърчат поемането на риск и инвестирането, като по този начин повишат производството и приходите на правителството.

Ако оставим настрана Ирландия Словакия и Литва са единствените новодошли в Съюза, които прилагат наистина идеите на г-н Лафер. Общата данъчна тежест върху корпоративните печалби при тях е под 15 процента, докато данъчните ставки в Стара Европа са два пъти по-високи. Въпреки по-ниските ставки тези страни събират повече приходи от корпоративния данък отколкото в тези с високи ставки. Приходите в Ирландия са 3.3% от БВП, в Словакия са 2.2%, докато в Германия - например - те се задържат на 0.7%.

В Словакия миналата година бяха намалени данъчните ставки и се направи още една крачка напред като ги направиха плоски. Там в момента има еднаква ставка от 19% по корпоративните печалби, личните доходи и продажбите. Фактът, че правителството е способно да докара две нови производствени линии за автомобили превърна страната в Детройт на Източна Европа и пример за икономическа политика. Американският президент Джордж Буш ще посети Братислава по-късно този месец, като една от основните причини ще бъде това развитие.

Междувременно водещата опозиционна партия в Полша - консервативната Гражданска платформа - предложи там да се въведе плосък данък с 4 процентни пункта по-нисък отколкото в Словакия. По същия начин в Румъния точно през тази година намали данъка по корпоративните печалби и личните доходи от 25% на плоска ставка от 16%, докато запази равнището на ДДС на 19%. В Сърбия изглежда желаят да надминат всички останали със скорошното намаление на корпоративния данък на 10%, което ще бъде последвано от допълнителни намаления през месец юни. Дори щастливо харчещата Чешка република започна процес на понижение на корпоративния данък към близък до 20% от стойности близки до 30% за период от няколко години.

За да бъдем честни, страните от Нова Европа не правят това само защото вярват на г-н Лафер. По-скоро те се вълнуват от факта, че стават по-малко привлекателни за чуждестранните инвеститори поради нарастването на заплатите. Но не само заплатите в региона понастоящем са относително високи, а също така и осигуровките, които трябва да поддържат социалните програми от комунистическата ера, които остават твърде разточителни. Така, за да понижат бремето върху правенето на бизнес в тези страни, те се стремят да намалят корпоративния данък. Например Унгария - близо 10 чуждестранни инвеститора от ранга на IBM и Филипс преместиха някои или всички свои операции там към по-евтини места още по на изток и на юг.

***

Но Нова Европа не е политическа нирвана. Докато няколко страни от Централна и Източна Европа сега са начело по отношение на данъчната политика, много от тях все още изостават във фискалната политика. Те биха могли да използват съвета г-н Барозо в този смисъл. Подкрепата му за ниските данъци трябва освен това да бъде разглеждана като де факто петиция за по-ограничена роля на държавата, особено на изток, където тя е извънредно раздута, бавнодействаща и непрозрачна. Тя представлява основната пречка към нов етап на мощна икономическа експанзия, необходима за бързото настигане на западните равнища на развитие. Правителствата в страни като Чешката република, Унгария и Хърватска бяха най-разточителни напоследък, като реализираха бюджетни дефицити между 5 и 13% от БВП , в сравнение с равнищата от 0 до 3% от БВП другаде в Европа. Това се дължи предимно на липсата на политическа воля да се скъса с останалата от социалистическата ера зависимост от държавата и използването и за купуване на гласове.

Като последица от това например в Прага може би има най-много самотни майки отколкото във всеки друг град по света. Разбира се, почти всички живеят на семейни начала, но официално не са омъжени, за да имат право да получават големи помощи. Междувременно в Хърватска трябва да разберат какво означава икономическа политика отвъд стабилизационните програми на Международния валутен фонд. Те я карат някак си само благодарение на гъвкавия частен сектор, доходите от туризъм и трансферите от емигрантите. А на Унгария - някога любимка на международните инвеститори - сега се гледа като на болния човек в региона заради продължаващите двойни дефицити [3] , които упражняват постоянен натиск върху инфлацията и валутния курс.

Здравеопазването, правораздаването, пенсиите, субсидиите и схемите за даване на помощи на Изток се нуждаят от основен ремонт. Последните три са проблем и за Запада. Реформата на здравеопазването може да започне с участие в заплащането от засегнатите лица, които във всеки случай вече са част от системата под формата на редовни подкупи за лекарите и основния персонал. Правораздаването може да бъде подобрено чрез прехвърляне на търговките спорове към специални арбитражни съдилища. Но преди всичко, заплатите в обществения сектор на Изток трябва да бъдат съвместими със западните стандарти. Те не могат да бъдат по-високи от доходите в частния сектор, какъвто често е случаят в момента.

По-ниските данъци в новите членки възпират изтичането на капитали към по-евтините азиатски пазари. Ако се съчетаят с реформи, това ще повиши богатството и покупателната способност там. Все пак регионът допринася едва за 5 процента от производството и търсенето в Съюза. Той не е заплаха за Западна Европа. Както посочи новият румънски министър-председател Калин Попеску Таричану по време на визитата си в Брюксел миналата седмица, регионът може да роди повече потребители с по-дълбоки джобове за ЕС.

Докато задният двор на Европа зае лидерската позиция при данъците в Брюксел трябва да прегърнат тези идеи и за лицето и. При това те трябва да настояват за фискална отговорност на континента, още повече че старите лидери на икономическата политика в Европа - Берлин и Париж, загубиха доверието в себе си по отношение на данъците и фискалната политика.

За благодарност г-н Барозо изглежда има куража да води. Той не звучи притеснен да засегне старата гвардия. Той е достатъчно сигурен, за да застане редом с парвенютата от Изток, когато са прави. Сега остава всички, независимо дали са от Нова или от Стара Европа, да последват съвета му.

 

--------------------------------------------------------------------------------

[1] Г-н Рагуз е бивш посланик на Босна в НАТО, понастоящем е банкер във Виена.

[2] Статията е публикувана на 2 февруари 2005 година в The Wall Street Journal.

[3] По текущата сметка на платежния баланс и в държавния бюджет. Бел. пр.