Прозрачността на бюджета – път към отворено правителство
Държавният бюджет определя рамката на политиката, която едно правителство ще се опитва да осъществи. Това важи с особена сила за първата година на новоизбрано правителство, защото избирателите и въобще всички, които ще бъдат засегнати от тази политика имат възможност да сравнят до колко предизборните обещания могат да бъдат изпълнени. Публичният достъп до всички документи, свързани с държавния бюджет са от значителна важност за да е възможно правителството да бъде държано отговорно и обществото да може да участва ефективно в бюджетните обсъждания.
Какво е състоянието на бюджетния процес в България в момента?
• Не се прави анализ на разходите и ползите от извършването на дадена политика при изготвянето на бюджета. Целите, към които е насочена правителствената политика, въплътена в бюджета не са ясно формулирани;
• Няма лесно достъпна сравнителна статистика за минали периоди и по отделни министерства, което да позволи задълбочен анализ;
• Няма предоставена ясна и изчерпателна информация за:
• Законотворците – народните представители, които могат да повлияят най-пряко в процеса на съгласуване и приемане на бюджета
• Данъкоплатците – хората, които плащат данъци, финансиращи разходите, извършвани от правителството и които са ползватели на услугите, предоставяни от държавата.
• Не се прилага на практика програмното бюджетиране
Тези особености поставят България в не особено приятна позиция в сравнение с други развиващи се страни, които са включени в изследване на прозрачността на бюджетния процес (1).
Страна | % на прозрачност | |
Чехия | 86 | Позитивна практика |
Словения | 86 | |
Полша | 79 | |
Перу | 77 | |
Гана | 64 | Предимно позитивна практика |
Русия | 63 | |
Мексико | 62 | |
Аржентина | 61 | |
Колумбия | 57 | |
Коста Рика | 56 | |
Румъния | 51 | |
Казахстан | 48 | Предимно негативна практика |
Индонезия | 47 | |
България | 45 | |
Еквадор | 31 | Негативна практика |
Хърватска | 28 | |
Монголия | 0* | |
Средно | 56 |
Източник: International Budget Project Report, October 2004
* В страната не се публикува официално проекто-бюджет по време на неговото приемане
Подобно на другите страни с предимно негативна практика относно прозрачността на бюджета, основната причина България да има такъв резултат е липсата на изчерпателна и подробна информация. Друга причина е отсъствието на бюджети за няколко години напред, което затруднява по-дългосрочно планиране. Като конкретни проблеми в България могат да бъдат посочени следните практики:
• След съставяне на предложенията за бюджет от отделните министерства в самото начало на бюджетната процедура те не са публично достъпни;
• По време на процеса на съгласуване на проекта за бюджет между отделните министерства и министерството на финансите не се публикуват мотивите в пълната им форма , което не позволява в пълна степен да се прецени доколко са основеателни;
• Пълният комплект от документи по проекта за бюджет с всичките му приложения е публикуван на под-страница на Парламента и няма пряка връзка към него, което на практика ограничава значително достъпа, както за самите народни представители, така и за всички граждани. Единственият начин да бъде открит е да се знае точната „пътека”. На страницата на министерство на финансите е публикуван бюджета без приложенията по него;
• Пакетът от документи за проекто-бюджета не е изготвен и публикуван така, че да бъде използван лесно – представлява механичен сбор на документи без обща концепция.
Друг показател, по който може да се прецени доколко правителството е склонно и държи бюджетният процес да е прозрачен е наличието на практика за изготвяне и публикуване на периодични отчети за изпълнението на бюджета в рамките на бюджетната година, както и оценка за изпълнението му след приключване на бюджетния период.
Страна | % на прозрачност | |
Словения | 99 | Позитивна практика |
Полша | 97 | |
Чехия | 76 | |
Мексико | 70 | |
Перу | 64 | Предимно позитивна практика |
България | 57 | |
Румъния | 55 | |
Хърватска | 51 | |
Йордания | 46 | Предимно негативна практика |
Аржентина | 42 | |
Колумбия | 36 | |
Никарагуа | 34 | |
Коста Рика | 31 | Негативна практика |
Индия | 30 | |
Еквадор | 25 | |
Боливия | 12 | |